Öğrenci başarısının tahmin edilmesi: Atılım üniversitesi bilgisayar mühendisliği bölümünden mezun öğrencilerin transkript ve kişisel verilerine dayalı bir vaka çalışması

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Information Systems Engineering
Information Systems is an academic and professional discipline which follows data collection, utilization, storage, distribution, processing and management processes and modern technologies used in this field. Our department implements a pioneering and innovative education program that aims to raise the manpower, able to meet the changing and developing needs and expectations of our country and the world. Our courses on current information technologies especially stand out.
Organizational Unit
Computer Engineering
(1998)
The Atılım University Department of Computer Engineering was founded in 1998. The department curriculum is prepared in a way that meets the demands for knowledge and skills after graduation, and is subject to periodical reviews and updates in line with international standards. Our Department offers education in many fields of expertise, such as software development, hardware systems, data structures, computer networks, artificial intelligence, machine learning, image processing, natural language processing, object based design, information security, and cloud computing. The education offered by our department is based on practical approaches, with modern laboratories, projects and internship programs. The undergraduate program at our department was accredited in 2014 by the Association of Evaluation and Accreditation of Engineering Programs (MÜDEK) and was granted the label EUR-ACE, valid through Europe. In addition to the undergraduate program, our department offers thesis or non-thesis graduate degree programs (MS).

Journal Issue

Abstract

Son yıllarda Eğitimsel Veri Madenciliği (EVM) veri analiz projelerinde oldukça popüler oldu. Kurumlar eğitim kalitelerini artırmaya ve bu verilere yatırım yapmaya başladılar. Öğrencilerin başarılılarını tahmin etme EVM içinde önemli bir zorlu amaca ve kaliteli bir eğitimde bir sürü faydaya sahiptir. Bu çalışmada biz öğrencilerin seçili derslerdeki başarılarını ve kişisel verilerini dikkate alarak başarılarını tahmin etmeyi amaçladık. Bu amaçla, mezun öğrenciler üzerinde çeşitli Makine Öğrenmesi (MÖ) algoritmalarını çalıştırdık. Seçili derslerdeki başarıyı analiz edebilmek için birçok kavram ve tanımlama oluşturduk. İlk olarak, öğrenci başarısını ölçmek için üç tane metrik geliştirdik. Bunlar harf notları, başarı grupları ve geçme kalma durumu şeklindedir. Dahası, mezun öğrenci verisinden seçili MÖ algoritmalarında girdi olarak kullanılmak üzere dört tane girdi veri seti oluşturduk. Bu çalışmanın sonuçları yüksek ya da düşük harf notlu öğrenci notlarının orta düzey notlara göre daha iyi tahmin edilebildiğini belirtmiştir. Benzer şekilde, başarı gruplarına göre; yüksek ya da düşük başarı grupları ortalama gruplarla karşılaştırıldığında daha iyi doğruluk ile tahmin edilebiliyor. Son başarı metriği için ise, tahmin başarısı ders geçen öğrencilerde kalan öğrencilerdekine göre çok daha iyi. Dört girdi veri setini düşünürsek, tahmin başarılarında dikkate değer bir farklılık saptanamamıştır. Yalnızca, öğrenci personel verisinden oluşmuş veri seti kalan setlerle karşılaştırıldığında daha düşük tahmin başarısı üretmiştir. Müfredat içinde son iki dönem için seçili derslerin tahmin başarısının yükseldiği gözlemlenmiştir. Bu bulguların ayrıntıları ve olası sebepleri ilgili bölümlerde irdelenmiş ve tartışılmıştır. Biz inanıyoruz ki, bu çalışmanı sonuçları öğrencilerin gelecekteki ders başarılarını tahmin eden bir öğrenci tavsiye sistemine temel olabilir.
In recent years, Educational Data Mining (EDM) has become more popular in data analysis projects. Institutes try to improve their educational quality as well as to invest in analyzing educational data. Predicting student grades is a significant challenge in EDM, and also it has lots of benefits for improving quality in the education process. In this study, we aim at predicting the student success in the selected courses considering their transcript and personal data. For this reason, we applied various Machine Learning (ML) algorithms on the graduated student data. We developed several concepts for analyzing students success at the selected courses. First, we define three metrics to measure the student success. These student success metrics are grade letters, success groups and fail-pass state. Furthermore, we created four different data sets from the graduated student data as inputs to the selected ML algorithms. Results of this study indicate that high or low student grade letters can be predicted better when compared to the moderate grade letters. Similarly, according to the success group metric; lower and higher success groups of the students can be predicted with higher accuracy compared to the average success group. For the last success metric, the prediction results are far better for the passed students than predicting the failed students. Considering the four input data sets, we could not locate considerable differences in prediction success. However, the data set created by the student personal data generates lower prediction success compared the rest of the data sets. The prediction success for the selected courses is observed to be increasing for the courses at the last two semesters of the curriculum. The details of the findings and their possible causes are analyzed and discussed in the related chapters. We believe that the results of this study can serve as a foundation to build a student recommendation system to predict their future course success.

Description

Keywords

Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol, Eğitim ve Öğretim, Computer Engineering and Computer Science and Control, Education and Training, Bilgisayar destekli eğitim, Computer assisted education

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

147