Angela Carter'ın Sirk Geceleri ve Bilge Çocuklar Romanlarında Bakhtin'in Karnavalesk'inin Kullanımı
Loading...
Date
2012
Authors
Menteşe, Oya
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu tezin amacı, post-modern yazar Angela Carter'ın Sirk Geceleri ve Bilge Çocuklar romanlarında Mikhail Bakhtin'in karnavalesk kavramı kullanımını incelemektir. Çalışma, söz konusu yazarın karnavaleski ataerkil değerleri çarpıtmak için kullandığını göstermeyi amaçlar. Giriş bölümünde, Angela Carter'ın edebi biyografisi ve eserleri hakkında bilgi verildikten sonra, post-modern feminist bir yazar olarak kullandığı fantezi, parodi ve büyülü gerçekçilik teknikleri kısa bir post-modernizm önbilgisi ile açıklanır. Bu bölümde ayrıca Mikhail Bakhtin'in edebi biyografisi ve bunun kuramlarının oluşumuna etkisi üzerine bilgi verilir. Bakhtin'in çok-dillilik, diyalojizm ve kronotopi kuramlarının açıklanmasının ardından karnavalesk kavramı incelenmektedir. Gelişme bölümünde, Angela Carter'ın adı geçen romanlarında, karnavaleskin iki önemli özelliği olan grotesk gerçekçiliği ve karnaval kahkahasını kullanımı irdelenmekte ve Carter'ın bunları kullanma nedeni olarak ataerkil düzeni çarpıtmak, yıkmak ve geçici de olsa yeni bir düzen kurmayı amaçladığı savunulmaktadır. Sonuç bölümünde, Carter'ın ataerkil düzeni yıkarak kurduğu yeni düzenin, kadınlar için daha özgür bir ortam sağladığı fakat bu durumun karnavallar gibi sadece geçici bir süre devam ettiği ve arkasından baskın kültürün kurallarının hüküm sürmeye devam edeceği kanıtlanmaktadır.Anahtar Sözcükler: Angela Carter, Mikhail Bakhtin, Postmodern roman, Karnavalesk, Ataerkillik.
The purpose of this thesis is to analyze Angela Carter?s Nights at the Circus and Wise Children in terms of Mikhail Bakhtin?s concept of the carnivalesque. This study demonstrates that the writer mentioned above uses the carnivalesque as means of subverting traditional patriarchal value structures. In the introduction chapter, information concerning the literary biography and works of Angela Carter is given. The techniques Carter used such as fantasy, parody and magic realism are analyzed after a brief explanation of post-modernism. Furthermore, in this chapter Mikhail Bakhtin?s literary biography and its effects on the developments of his theories will be investigated. The theories of heteroglossia, dialogism and chronotope will be explained and this will be followed by a detailed discussion on the concept of the carnivalesque and its two key notions grotesque realism and carnival laughter. In the body chapters, the novels mentioned above will be analyzed in terms of grotesque realism and carnival laughter aiming to show that Carter subverts and deconstructs patriarchal culture in order to construct a new order in which women will become liberated. In the conclusion chapter, it is argued that the new world order which Carter constructed in the novels will last only temporarily?just like carnivals?after which patriarchy will be the dominant ideology again .Key Words: Angela Carter, Mikhail Bakhtin, Carnivalesque, Patriarchy.
The purpose of this thesis is to analyze Angela Carter?s Nights at the Circus and Wise Children in terms of Mikhail Bakhtin?s concept of the carnivalesque. This study demonstrates that the writer mentioned above uses the carnivalesque as means of subverting traditional patriarchal value structures. In the introduction chapter, information concerning the literary biography and works of Angela Carter is given. The techniques Carter used such as fantasy, parody and magic realism are analyzed after a brief explanation of post-modernism. Furthermore, in this chapter Mikhail Bakhtin?s literary biography and its effects on the developments of his theories will be investigated. The theories of heteroglossia, dialogism and chronotope will be explained and this will be followed by a detailed discussion on the concept of the carnivalesque and its two key notions grotesque realism and carnival laughter. In the body chapters, the novels mentioned above will be analyzed in terms of grotesque realism and carnival laughter aiming to show that Carter subverts and deconstructs patriarchal culture in order to construct a new order in which women will become liberated. In the conclusion chapter, it is argued that the new world order which Carter constructed in the novels will last only temporarily?just like carnivals?after which patriarchy will be the dominant ideology again .Key Words: Angela Carter, Mikhail Bakhtin, Carnivalesque, Patriarchy.
Description
Keywords
İngiliz Dili ve Edebiyatı, Bakhtin, Mikhail, Carter, Angela, English Linguistics and Literature, Karnavalesk, Bakhtin, Mikhail, Carter, Angela, Roman, Carnivalesque, İngiliz edebiyatı, Novel, English literature, İngiliz romanı, British novel
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
74