Emeklilerin, emeklilik sonrası işe başlamalarının sebepleri ve tecrübeleri üzerine fenomenolojik bir çalışma: Askeri sektörde uygulamalar

Loading...
Thumbnail Image

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın amacı, emeklilik ve emeklilik sonrası tekrar işe dönüş sebeplerini tanımlamak ve ortaya koymaktır. Ayrıca bu çalışma, sosyal ve insan sermayesinin emeklilik sonrası işe dönüş kararlarındaki etkilerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmamız nitel olup fenomolojik bir yaklaşım içermektedir. Katılımcılar, askeri sektör içerisinden, emekli olan ve akabinde işe tekrar başlayan toplamda 10(on) personelden oluşmaktadır. Çalışmada, emeklilerin işe geri dönüşlerinde iki ana tema araştırılmıştır. Sosyal sermaye ve İnsan sermayesi. Her iki temanın, emeklilik, emekliler ve emeklilik sonrası işe dönüşteki etkileri incelenmiştir. Araştırmadan çıkan sonuçlar, emeklilik sebepleri, emeklilik kararları, işe geri dönüş sebepleri, sosyal sermayenin etkileri ve insan sermayesinin emeklilik kararlarındaki etkilerinin incelenmesinden elde edilmiştir. Araştırma sonunda elde edilen bulgular detaylı bir şekilde sunulmuş olup literatür ile kıyaslanmıştır. Bunun sonucunda, çalışmanın bulgularının büyük bir kısmının literatürle uyumlu olduğu ortaya çıkmıştır. Benzer şekilde, sosyal ve insan sermayesinin emeklilik sonrası işe dönüşteki etkileri araştırılmış ve detaylı bir şekilde ortaya konmuştur. Bu çalışmanın sonuçları, emeklilik sürecine yaklaşan ve bu konuda hazırlık yapmak isteyen çalışanlar için eğitici ve öğretici olacaktır. Uzun yaşam ömrü ve sınırsız ihtiyaçlar, insanlara toplum içeresinde çalışma ve kazanma rolünü geri vermektedir. Çalışmanın sonuçlarını göz önünde bulundurduğumuzda, insan sermayesinin işe geri dönüşlerde pozitif anlamda etkisi büyüktür. Bu arada, emeklilik ve sonrası alınan kararlarda, sosyal sermayenin etkisi kişiden kişiye farklılık göstermektedir.
The purpose of this study is to discover and describe the reasons for retiring, reasons for returning to work, and how human capital and social capital are effective in post-retirement employment. In this study, qualitative research design was used with phenomenological approach. Totally ten purposively selected individuals from military sector have participated in this study. They all had the experience of returning workplace after retiring. Two major aspects were investigated to understand the meanings of returns of retirees. The extent to which social and human capitals impact on retirement process are major drivers for exploring the processes of retirement and returning to work. The areas of research results come from; the causes of retirement, decisions to retirement, reasons for returning to work, social capital effects on post-retirement employment, and human capital roles on work after retirement. Major findings of this study are presented in detail and they are compared with previous studies in terms of emerging themes. Also, most findings of this study are consistent with the previous researches conducted on the reasons of retiring, returning to work after retirement. In addition, social and human capital effects on post-retirement employment have been searched thoroughly and the researcher struggled to put these effects into successfully returning to work. Implications from this study are possibly instructive for employees who will prepare themselves for an exceptional phenomenon in life stage, retirement. Even so, unending needs and having longer longevity gives back previous roles to the employees, post-retirement employment. With study results and findings, it can be easily said that human capital is positively related to successful employment after retirement. In the meantime, social capital effects on post-retirement employment are varying in view of each individual's perspectives which depend on their status, dependents, beliefs, and passions.

Description

Keywords

İşletme, Beşeri sermaye, Emeklilik, Business Administration, Human capital, Köprü istihdam, Retirement, Sosyal sermaye, Bridge employment, Social capital, İşe iade, Returning to work

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

109