Çağıltay, Nergiz

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Çağıltay, Nergis E.
Nergiz, Çağıltay
Çağıltay, Nergiz
Nergiz, Cagiltay
Ç.,Nergiz
C.,Nergiz
N., Cagiltay
N.,Çağıltay
Cagiltay, Nergiz
Cagiltay,N.
Çağıltay,N.
N.,Cagiltay
C., Nergiz
Çağıltay, Nergiz Ercil
Cagiltay, Nergiz Ercil
Çağıltay, Nergiz E.
Job Title
Profesör Doktor
Email Address
nergiz.cagiltay@atilim.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

99

Articles

65

Citation Count

909

Supervised Theses

27

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 99
  • Master Thesis
    Ar project: Eklenmiş gerçeklik uygulamaları için genel bir sistm
    (2005) Bozlu, Hakan; Çağıltay, Nergiz; Çağıltay, Nergiz Ercil; Computer Engineering; Software Engineering
    ÖZET RTCAST (Gerçek Zaman Süreç Grupları için Çoğa Gönderim) PROTOKOLÜNÜN SİMÜLASYONU Niyazi ÜNÜGÜR Yüksek Lisans Projesi, Uluslararası Bilgisayar Enstitüsü Proje Yöneticisi : Prof. Dr. Turhan TUNALI Şubat 2002, 33 sayfa Günümüzde dağıtık, gerçek zamanlı ve hata toleranslı bilgisayar ağ protokolleri üzerine birçok çalışma yapılmaktadır. RTCAST [1] protokolü bu esaslara dayalı bilgisayar ağ protokollerinin en önde gelenlerindendir. Bu projede, RTCAST [1] protokolünün çalışma esaslarını inceleyebilmek ve protokolün performansında etkili olabilecek değişik yaklaşımları deneyebilmek için protokolün simulasyonu modellenip tasarlanmıştır. Simulasyon uygulaması Microsoft Windows 98 ve üzeri işletim sistemleri için tasarlanmış olup sağladığı grafik kullanıcı arayüzü ile farklı simulasyon parametrelerinin etkilerinin kolaylıkla incelenmesine olanak sağlamaktadır. Anahtar sözcükler: dağıtık, gerçek zamanlı, hata toleranslı, simulasyon, ağ protokolü.
  • Master Thesis
    Öğrenme sistemleri üst verisi tanımlanması için yeni bir ortam geliştirilmesi: Meta XML
    (2006) Çağıltay, Nergiz; Çağıltay, Nergiz Ercil; Software Engineering
    Bu tezin amacı, ögretimsel üst verilerde kaynaklanan bir takım problemlere çözüm üretmektir. Ögretimsel materyallerin degisik ögrenim sistemlerinde tanımlanmasında ve paylasılmasında ögretimsel üst veri standartlarının önemli bir rolü vardır. Ögretimsel bir materyalde üst veri bilgisi tanımlamak ve ilgili materyallerde ihtiyaçları dogrultusunda sorgulama yapmak isteyen ancak yeterli teknik bilgisi olmayan egitmenler için bu durum genel bir sorun olusturmaktadır. Bu tez ögretimsel üst veri standartlarını yeniden incelemekle beraber metaXML adında bir sistemi anlatmaktadır. metaXML, SCORM obje modellemesinin yardımıyla ögretimsel üst veri islemleri için gelistirilmis bir programdır. metaXML, bagıntısal veritabanı baz alınarak gelistirilmis, egitmenlerin ögretimsel materyallerde üst verilerin tanımlanmasını kolaylıkla saglayan bir arayüz programıdır. Aynı zamanda sistemde tanımlanan üst veri yapılarında sorgulama yapılmasını saglayan bir arayüz de gelistirilmistir. Anahtar Kelimeler: Ögretimsel Üst Verisi, Ögrenme Sistemleri Üst Verisi, Baglantısal Veritabanı, metaXML
  • Article
    Citation Count: 20
    Insights from surgeons' eye-movement data in a virtual simulation surgical training environment: effect of experience level and hand conditions
    (Taylor & Francis Ltd, 2018) Dalveren, Gonca Gökçe Menekşe; Cagiltay, Nergiz Ercil; Çağıltay, Nergiz; Information Systems Engineering; Software Engineering
    Today, with the advancements in the eye-tracking technology, it has become possible to follow surgeons' eye movements while performing surgical tasks. Despite the availability of studies providing a better understanding of surgeons' eye movements, research in the particular field of endoneurosurgery is very limited. Analysing surgeons' eye-movement data can provide general insights into how to improve surgical education programmes. In this study, four simulation-based task-oriented endoscopic surgery training scenarios were developed and implemented by 23 surgical residents using three different hand conditions; dominant, non-dominant, and both. The participants' recorded eye data comprised fixation number, fixation duration, saccade number, saccade duration, pursuit number, pursuit duration, and pupil size. This study has two main contributions: First, it reports on the eye-movement behaviours of surgical residents, demonstrating that novice residents tended to make more fixations and saccades than intermediate residents. They also had a higher fixation duration and followed the objects more frequently compared to the intermediates. Furthermore, hand conditions significantly affected the eye movements of the participants. Based on these results, it can be concluded that eye-movement data can be used to assess the skill levels of surgical residents and would be an important measure to better guide trainees in surgical education programmes. The second contribution of this study is the eye-movement event classifications of 10 different algorithms. Although the algorithms mostly provided similar results, there were a few conflicted values for some classifications, which offers a clue as to how researchers can utilise these algorithms with low sampling frequency eye trackers.
  • Master Thesis
    Simülasyon tabanlı sistemler için el yetenek seviyelerini daha iyi anlamayı sağlayan ölçü geliştirmek
    (2016) Çağıltay, Nergiz; Çağıltay, Nergiz E.; Software Engineering
    İnsanların sağ ve sol ellerini kullanım performansları farklılık göstermektedir. İnsanlar genellikle bir ellerini diğer ellerine oranla daha yüksek bir performans ile kullanmakta ve işlerini yerine getirirken o ellerini kullanmayı tercih etmektedirler. Özellikle yetenek gerektiren işlerde ve endoskopik cerrahi operasyonları gibi her iki ellerini de hassas bir şekilde kullanmaya yönelik yeteneklerin geliştirilmesi gerektiği durumlarda insanların sağ ve sol el kullanım tercihlerini anlamak son derece önemlidir. Bu durumların daha iyi anlaşılması, mevcut cerrahi eğitim programlarını zenginleştirmek ve iyileştirmek amacıyla, özellikle simülasyona dayalı yüksek bilişim teknolojilerinin kullanıldığı sistemlerin tasarlanması, geliştirilmesi ve yönetilmesi konusunda önemli katkılar sağlayacaktır. Bu kapsamda bu çalışma ile insanların sağ ve sol el tercihleri ile ilgili yapılan çalışmalar alanyazından incelenmekte ve bir deneysel durum çalışması ile insanların sağ ve sol el kullanımlarındaki performans farklılıkları incelenmektedir. Bu araştırmanın sonuçlarının simülasyon tabanlı cerrahi eğitim teknolojilerinin tasarlanması ve geliştirilmesi konularında çalışan kişilere katkı sağlaması hedeflenmektedir. Bu nedenle, kişilerin sağ ve sol el performanslarını objektif bir yöntem ile ölçmek için bir senaryo tasarlanmıştır. Sağ elli, sol elli ve çift elli katılımcıların çift el gerektiren görevlerdeki performans farklılıklarını daha iyi anlamak için bir deneysel çalışma geliştirmiştir. Bu çalışmanın sonuçlarına göre; solak katılımcılar, çift elli katılımcılara göre iki elli görevi daha kısa süre içinde tamamlamıştır. Ek olarak, çift elli grup, sol elini kullanan grupa göre istatistiksel olarak daha fazla hata yapmıştır. Son olarak ise, sağ ellini kullanan katılımcılar sol elini kullananlara göre istatistiksel olarak daha çok hata yapmıştır. Tercih edilen elin ve el yeteneği seviyesinin performansa etkisini gözlemledik. İki senaryonun zorluk seviyesini karşılaştırdığımızda ise senaryo zorluk seviyesininde performansı etkilediği ortaya çıktı. Bu sonuçların müfredat tasarımcılarına ve öğretim sistemleri geliştiricilerine yetenek odaklı eğitim programları geliştirilmesinde programlarını daha iyi düzenlemesinde ve öğrencilerin ilgili yeteneklerinin geliştirilmesi için rehberlik etmesi beklenmektedir.
  • Article
    Citation Count: 16
    Exploratory Analysis of Topic Interests and Their Evolution in Bioinformatics Research Using Semantic Text Mining and Probabilistic Topic Modeling
    (Ieee-inst Electrical Electronics Engineers inc, 2022) Çağıltay, Nergiz; Cagiltay, Nergiz Ercil; Software Engineering
    Bioinformatics, which has developed rapidly in recent years with the collaborative contributions of the fields of biology and informatics, provides a deeper perspective on the analysis and understanding of complex biological data. In this regard, bioinformatics has an interdisciplinary background and a rich literature in terms of domain-specific studies. Providing a holistic picture of bioinformatics research by analyzing the major topics and their trends and developmental stages is critical for an understanding of the field. From this perspective, this study aimed to analyze the last 50 years of bioinformatics studies (a total of 71,490 articles) by using an automated text-mining methodology based on probabilistic topic modeling to reveal the main topics, trends, and the evolution of the field. As a result, 24 major topics that reflect the focuses and trends of the field were identified. Based on the discovered topics and their temporal tendencies from 1970 until 2020, the developmental periods of the field were divided into seven phases, from the "newborn" to the "wisdom" stages. Moreover, the findings indicated a recent increase in the popularity of the topics "Statistical Estimation", "Data Analysis Tools", "Genomic Data", "Gene Expression", and "Prediction". The results of the study revealed that, in bioinformatics studies, interest in innovative computing and data analysis methods based on artificial intelligence and machine learning has gradually increased, thereby marking a significant improvement in contemporary analysis tools and techniques based on prediction.
  • Article
    Citation Count: 83
    Teaching software engineering by means of computer-game development: Challenges and opportunities
    (Wiley, 2007) Çağıltay, Nergiz; Software Engineering
    Software-engineering education programs are intended to prepare students for a field that involves rapidly changing conditions and expectations. Thus, there is always a danger that the skills and the knowledge provided may soon become obsolete. This paper describes results and draws on experiences from the implementation of a computer game-development course whose design addresses problems in software-engineering education by improving students' abilities in four areas: (1) problem solving; (2) the application of previously learned knowledge; (3) the use of independent learning; and (4) learning by doing. In order to better understand this course's effect on students' performance in a software-development project, I investigated 125 students' performance in a 1-year senior-project course. Results of this study show that the students who had taken the computer game-development course became more successful in the senior-project course than the students who had not taken it.
  • Master Thesis
    Mühendislik eğitimi için bilgisayar oyunu geliştirilmesi ve kullanılması: Örnek çalışma
    (2008) Çağıltay, Nergiz; Çağıltay, Nergiz Ercil; Software Engineering
    Bilgisayar oyunlarının popülaritesinin son yıllarda hızla artmasıyla birlikte bilgisayar oyunlarının okul eğitimi ile birlikte bir ensturman olarak kullanılması fikri önem kazanmaya başlamıştır. Oyunların sağladığı yüksek ve uzun süreli konsantrasyon öğrenciler arası rekabet ortamıyla birleştiğinde bilgisayar oyunlarının eğitimde başarılı kullanımları oluşabilmektedir. Bu tezin amacı, özellikle mühendislik eğitiminde bilgisayar oyunlarının kullanımını incelemektir. Bu kapsamda eğitime yönelik bir bilgisayar oyunu geliştirilmiş ve mühendislik öğrencilerine uygulanmıştır. Alınan geri bildirimler doğrultusunda sistem iyileştirilmiştir. Sonuçlar göstermektedir ki doğru bir şekilde geliştirildiğinde bilgisayar oyunları mühendislik öğrencilerinin eğitimlerini geliştirmek için potansiyel araçlardır.
  • Article
    Citation Count: 7
    Evolution of Software Testing Strategies and Trends: Semantic Content Analysis of Software Research Corpus of the Last 40 Years
    (Ieee-inst Electrical Electronics Engineers inc, 2022) Dalveren, Gonca Gökçe Menekşe; Dalveren, Gonca Gokce Menekse; Çağıltay, Nergiz; Roman, Dumitru; Soylu, Ahmet; Information Systems Engineering; Software Engineering
    From the early days of computer systems to the present, software testing has been considered as a crucial process that directly affects the quality and reliability of software-oriented products and services. Accordingly, there is a huge amount of literature regarding the improvement of software testing approaches. However, there are limited reviews that show the whole picture of the software testing studies covering the topics and trends of the field. This study aims to provide a general figure reflecting topics and trends of software testing by analyzing the majority of software testing articles published in the last 40 years. A semi-automated methodology is developed for the analysis of software testing corpus created from core publication sources. The methodology of the study is based on the implementation of probabilistic topic modeling approach to discover hidden semantic patterns in the 14,684 published articles addressing software testing issues between 1980 and 2019. The results revealed 42 topics of the field, highlighting five software development ages, namely specification, detection, generation, evaluation, and prediction. The recent accelerations of the topics also showed a trend toward prediction-based software testing actions. Additionally, a higher trend on the topics concerning "Security Vulnerability", "Open Source" and "Mobile Application" was identified. This study showed that the current trend of software testing is towards prediction-based testing strategies. Therefore, the findings of this study may provide valuable insights for the industry and software communities to be prepared for the possible changes in the software testing procedures using prediction-based approaches.
  • Article
    A REMOTE LABORATORY FOR TRAINING IN RADIO COMMUNICATIONS: ERRL
    (IEEE, 2007) Kara, Ali; Aydın, Elif; Çağıltay, Nergiz; Çağıltay, Nergiz; Department of Electrical & Electronics Engineering; Software Engineering
    This paper presents, first, a short survey of remote laboratory initiatives in electrical and computer engineering, and then discusses design and development phases of remote laboratory environment on radio communications, the ERRL (European Remote Radio Laboratory). As being the first attempt in establishing of such a large scale remote laboratory on radio communications, ERRL enables access to high technology RF equipments and setups through the Internet. The software structure, target groups and experimental set ups of ERRL are shortly discussed. First attempts on implementation of pilot experiments are discussed.
  • Article
    A Concept Map Approach for Introduction to Computer Engineering Course Curriculum
    (IEEE EDUCON Education Engineering 2010, 2010) Tokdemir, Gül; Çağıltay, Nergiz; Computer Engineering; Software Engineering
    As in any discipline, in Computer Engineering, students start learning the basic concepts of the discipline in their first year through an Introduction to Computer Engineering course. The topics toughed in this course can be grouped into two. The first group includes simple concepts like binary numbering system, hard disk, memory, and I/O devices. In the second group, and introduction to the courses that they will take in the next semesters of the program which includes programming, networking, software engineering, artificial intelligence and database systems. The main objective of this course is to give an introduction about the general concepts of the field to the first year Computer Engineering students and prepare them to understand the connections between them for their future studies. However, students and instructors face with many problems in this course. First, because of the diversity of the concepts given in the course, it is very diffucult for the students to see the big picture of the Computer Engineering domain. Similarly, it is diffucult for the instructors to prepare the course content in an integrated manner at the students' level. Additionally, the perception of the theory and practice behind the hardware and software topics and their connections is not an easy task for the beginners. Moreover, the topics are mostly abstract topics, which do not allow application of any laboratory sessions. Students usually find this course diffucult to understand, which decreases their motivation about the department and success of the course. This study is established to propose a concept map approach to better visualize and discover all the connections between the concepts of Computer Engineering field which can be used in the curriculum of the programs and introductory courses of the field addressing the above problems. The proposed concept map helps to visualize the general picture of the field.