1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Toker, Sacip"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 20 of 39
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Akademik Web Sitesinin Varlığı ve Kullanılabilirliği Arasındaki İlişki: Libya Örneği
    (2019) Saleh, Muftah S Saied; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    İletişim ve İnternet hizmetleri alanında teknoloji halen anlamlı bir gelişimden geçmektedir. Günümüzün ticari ve öğretim kurumları yeterli bir online varlık göstermezlerse ve web portföyleri tatmin edici bir şekilde kullanılabilir olmazsa kendi alanlarında rekabet edememekte ve yeni müşteri kazanamamaktadırlar. Bu son derece rekabetçi dünyada web siteleri rekabet düzeylerini arttırmak için büyük ölçekli kuruluşların temel ilgi alanlarından biridir. Ticari web siteleriyle ilgili en önemli hususlardan bazıları görsel estetikleri ve son kullanıcının bakış açısından kullanılabilirlikleridir; bu yüzden bu hususların ikisi de hedef kullanıcıların memnuniyetini, güvenini ve sonuçta iş kazanmak amacıyla geliştirilmekte ve daha sonra kullanılmaktadır. Bu araştırmada iki araştırma yöntemi kullanılmaktadır: kullanıcı testleri ve memnuniyet anketleri. Kullanılabilirlik değerlendirmesi Türkiye'de üniversite okumak üzere gönderilmiş 61 Libyalı öğrenci üzerinde yapıldı. Örneklem grubu iki gruba ayrıldı. Grup 1 Libya üniversitelerinin web sitelerinin kullanım kolaylığını ve verimliliğini değerlendiren önceden tanımlanmış ber görevi yerine getiren 31 katılımcıdan oluşuyordu. Analiz katılımcıların görev başarısı oranları ve onların gözlemlerinin kaydedilmesi yoluyla yapıldı. Grup 2, Grup 1'le aynı görevleri yerine getiren 30 katılımcıdan oluşuyordu ama sonrasında bir gruptan bir memnuniyet anket formunu doldurmaları istendi. Bu çalışmanın amacı Libya üniversitelerine ağdaki varlıklarını iyileştirmeleri ve bu üniversitelerin birbirlerinin deneyimlerinden faydalanmalarını sağlamak için kendi web siteleriyle ilgili avantajlar ve dezavantajlar hakkında ortak konular üzerinde bilgi sahibi olmalarına yardımcı olmaktır. Web sitelerinin seçini Webometrics küresel sınıflandırmasına dayandırıldı. Bu araştırmanın başladığı 2017 yılında Webometrics derecelendirmesine göre en üstteki beş Libya üniversitesinden dördü bu çalışmada değerlendirilmek üzere seçildi. Adil bir değerlendirme yapmak amacıyla her katılımcıya seçilmiş dört Libya üniversitesinin web sitelerinde Arapça dilindeki ara yüzlerinde gerçekleştirilecek So beş benzer görev verildi. Anket her bir web sitesinin etkinliğini göstermek üzere tasarlanmış bir dizi sorudan oluşmaktaydı. Anket çalışmasının başında h Katılımcılar tarafından yerine getirilecek beş görev seçilen üniversitenin web sitelerine göre tanımlandı ve sonra anketi cevaplayanlardan anketi doldurmaları istendi. Grup 1 katılımcıları web sitelerinin kullanılabilirliği konusunda bir çok sorun olduğun u bildirdiler ve ayrıca web sitelerinde kullanılan ifadeler ve kelimeler katılımcıların aşina oldukları ifadeler ve kelimeler olduğu halde son kullanıcı gereklerinin yerine getirilmemiş olduğunu belirttiler. Diğer taraftan, katılımcıların görüşlerine ve seçilmiş üniversitelerin web sitelerini kullandıkları yönteme göre, katılımcılar kullanımı en kolay web sitelerinin Misurata Üniversitesinin ve Trablus Üniversitesinin web siteleri olduğunu, kullanımı en zor web sitesinin ise Libya Uluslararası Tıp Üniversitesi ve Bingazi Üniversitesi olduğunu belirttiler. Bu sonuç katılımcıların her bir web sitesinde görevleri tamamlamak için harcadıkları zamanın uzunluğu açısından da dikkate değerdi. Her iki grubun sonuçları Libya üniversitelerinin web sitelerinin varlık açısından zayıflıklarını vurgulamaktadır. Grup 2 katılımcıları da doldurdukları memnuniyet anket formunda görüldüğü üzere Libya üniversitelerinin web sitelerinden memnun değillerdi. Anahtar kelimeler: Kullanılabilirlik, üniversite web siteleri, kullanıcı testleri, varlık, değerlendirme.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Arama Motoru Varlığı Bireylerin Bilişsel Öz Saygısını, Cevap Verme İsteğini, Bilme Duygusunu, Bulunabilirlik ve Tanınma Duygusunu Etkiler Mi ?
    (2024) Akyol, Şeyma; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    Bu tezde, arama motoru kullanımının bilişsel özgüven (CSE), bilişsel şişkinlik, işlemsel hafıza, bilme hissi ve bulunabilirlik algısı üzerindeki etkileri incelenmekte olup, dijital araçların psikolojik etkileri üzerine yapılan araştırmalardaki önemli bir boşluğa dikkat çekilmektedir. Arama motorlarının, özellikle de Google'ın erişilebilirliğinin, bireylerin farklı bilişsel görevler ve değişen soru zorluk seviyeleri bağlamında bilişsel yeteneklerine dair algılarını nasıl ince bir şekilde etkilediğini araştırmak amacıyla deneysel bir yöntem uygulanmıştır. Bulgular, arama motoru kullanımının kısa vadede görev performansını artırdığı, ancak aynı zamanda kullanıcıların bilişsel yeteneklerine olan güvenini değiştirdiği ve dış bellek yardımcılarına bağımlılığı artırdığı yönündedir. Çalışmada, bireylerin bilgiye zahmetsiz erişim sağlandığında bilişsel yeteneklerini abartılı bir şekilde değerlendirdiğini gösteren 'Google Etkisi'nin varlığı kanıtlanmıştır. Ayrıca, bilişsel özgüvenin, görevin karmaşıklığı ve dijital yardımcıların varlığına bağlı olarak önemli ölçüde dalgalandığı gözlemlenmiştir. Arama motoru kullanımının bilişsel ve psikolojik boyutlarına dair içgörüler sunan bu tez, teknolojinin bilişsel gelişim üzerindeki etkisini daha kapsamlı bir şekilde anlamaya katkıda bulunmakta ve eğitim yöntemleri açısından daha geniş çaplı sonuçlar ortaya koymaktadır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Arama Motorunda Bulunduğunun Bireylerin Metabilişsel Gelişimleri ve Hatırlama Üzerindeki Etkisi
    (2024) Sheıkh, Ruman Abdırashıd; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    Bu tez, arama motoru erişilebilirliği ile bunun çeşitli bilişsel süreçler üzerindeki etkisi arasındaki karmaşık ilişkiyi araştırıyor; özellikle bilişsel özsaygı, bilme hissi (FOK), bulunabilirlik hissi (FOF), soruları yanıtlama isteği, tanınma ve bilgi saklama. Çalışma, arama motorlarına hem erişimin olduğu hem de erişimin olmadığı koşullar altında sunulan ve dijital araçların bilişsel işlevler üzerindeki etkisini incelemek için benzersiz bir mercek sağlayan, değişen zorluk seviyelerindeki genel bilgi soruları etrafında yapılandırılmıştır. Tek yönlü tekrarlanan ölçüm ANOVA'sını kullanan çalışma, arama motoru erişiminin katılımcıların bilişsel özgüvenleri ve üstbilişsel algıları üzerinde önemli etkilerini gösterdi. Bulgular, katılımcıların zorlu sorgularla ilgilenme konusunda daha yüksek bir isteklilik sergilediklerini ve arama motorlarına erişimleri olduğunda daha iyi tanınma ve bulunabilirlik duyguları sergilediklerini ortaya çıkardı. Bu, özellikle karmaşık görevlerde bilişsel güveni ve algılanan yeterliliği artırmada harici dijital araçların önemli rolünün altını çiziyor. Üstelik araştırma, soru formatlarına bağlı olarak performans ve akılda tutma açısından kayda değer farklılıkların altını çizdi; çoktan seçmeli sorular, özellikle zor içeriklerde, kısa cevaplı formatlara kıyasla daha yüksek akılda tutma oranları gösteriyor. Bu, hem ilk öğrenme hem de uzun süreli kalıcılık açısından çoktan seçmeli formatların yararları dikkate alınarak, eğitim ortamlarındaki değerlendirme stratejilerinin potansiyel olarak yeniden değerlendirilmesini önermektedir. Çalışma önemli bilgiler sağlarken, arama motoru erişim koşullarının ikili yapısının getirdiği sınırlamaları ve bulguların genellenebilirliğini etkileyebilecek bireysel farklılıkların etkisini de kabul ediyor. Bu yönler, bu dinamikleri daha incelikli ve çeşitli gerçek hayat senaryolarında keşfetmek için gelecekteki araştırmalara duyulan ihtiyacın altını çiziyor
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Chatgpt'in Görev Zorluğu, İlgili, Olumlu ve Olumsuz Duygular, Başarı ve Akılda Kalma Üzerindeki Etkisi: Google, E-ders Kitabı ve Araçsız ile Karşılaştırmalı Bir Çalışma
    (2023) Abdulrazzaq, Mohammed Ahmed A.; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    Bu çalışma, gelişmiş bir yapay zeka konuşma aracısı olan ChatGPT'nin 3, Google Arama ve PDF belgeleri gibi geleneksel eğitim kaynaklarıyla karşılaştırıldığında öğrenci öğrenme sonuçlarının çeşitli yönleri üzerindeki etkisini araştırıyor. Araştırma altı ana alana odaklanıyor: sınav puanları, görevin zorluğu, görevin ilgi çekiciliği, göreve ilişkin olumlu duygular, göreve ilişkin olumsuz duygular ve kalıcılık. Bu çalışma, hem ChatGPT hem de geleneksel teknolojiyle ödevlerini tamamlayan bir grup üniversite öğrencisini içeriyordu. Katılımcıların rastgele dört gruba atandığı gerçek deneysel bir ön ve son test tasarımı kullanıldı: kontrol, e-ders kitabı, Google ve ChatGPT erişimi. Veriler, ChatGPT'nin bilişsel aşamalarda algılanan görev zorluğunu önemli ölçüde azalttığını, göreve ilgiyi artırdığını ve özellikle öğrenmenin erken aşamalarında daha yüksek sınav puanlarına yol açtığını ortaya koyuyor. Ayrıca öğrenciler ChatGPT kullanımına ilişkin daha az korkmak ve daha fazla destek görmek gibi olumlu duygusal tepkiler verirken aynı zamanda bazı olumsuz duyguları da ifade ettiklerini bildirdiler. Bu veriler, ChatGPT'nin eğitim sonuçlarını önemli ölçüde iyileştirme potansiyeline sahip olmasına rağmen, potansiyel dezavantajları en aza indirirken faydaları en üst düzeye çıkarmak için eğitim uygulamalarına dahil edilmesinin dikkatle ele alınması gerektiğini ima ediyor.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 6
    Citation - Scopus: 7
    A Comparison of Recursive and Nonrecursive Models of Attitude Towards Problem-Based Learning, Disposition To Critical Thinking, and Creative Thinking in an Computer Literacy Course for Preservice Teachers
    (Springer, 2022) Toker, Sacip; Akbay, Tuncer; Information Systems Engineering
    The present study investigates a comparison of the recursive and non-recursive models of attitude towards problem-based learning, disposition to critical thinking, and creative thinking as outcomes of an ill-structured problem-based technology integration course for pre-service teachers. There are 394 participants compromised via online surveys. Initially, we have examined each outcome for their possible influential factors. We have included the factors revealed associated with the outcome variables in the development of the recursive and non-recursive measurement models. The recursive model suggests cooperative learning process is associated with all the outcomes. Personality traits have a great potential as complementary factors. Spare time activities played a prominent role in the disposition to critical thinking. Reflective thinking on problem-solving improved disposition to critical thinking and attitude towards problem-based learning. Interestingly, the regulation of cognition, a type of metacognition, influenced in disposition to critical thinking, and the knowledge of cognition impacted creative thinking. In the nonrecursive model, we have dropped creative thinking to obtain the best fit model. Attitudes towards Problem-Based Learning and Disposition to Critical Thinking have a feedback loop association. Several factor variables are excluded, as well. Then, the findings are discussed.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 10
    The Comparison of Trust Development in Virtual and Face-To Collaborative Learning Groups
    (Anadolu Univ, 2019) Baturay, Meltem Huri; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    The study investigates the effect of delivery types of (virtual and face-to-face) collaborative learning environments on the development of trust among group members in a graduate course. For this aim, a quasi-experimental, non-equivalent group comparison was used. It comprised a total of 64 participants 21 in the face-to-face group, and 43 in the virtual group. Study participants were comprised of students registered in a course entitled 'Web-based Education: Principles of Design and Implementation' in the spring semester as part of either a virtual or traditional face-to-face graduate program in Information Systems at an institute of higher education in Turkey in 2010. Trust levels were measured at two different occasions, namely in the beginning and end of the semester, for both study groups. The participants completed a web-based course material design project as a collaborative group activity. The results indicate that trust increases over time among virtual participants, but declines among face-to-face participants. While levels of trust among virtual course participants are lower than those of face-to-face course participants in the beginning of the semester, trust levels of virtual participants surpass those of faceto-face participants by the end of the semester. This study demonstrates that trust can develop in virtual learning environments. The initial level of trust should be taken into consideration by instructors or managers before forming groups.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Demografik Özelliklerin Dijital Güven Üzerindeki Etkisi
    (2023) Tufan, Mehtap; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    Güven, insan yaşamının hemen her alanında önemli bir rol oynayan ve insanların yaşamlarını etkileyen bir faktördür. Teknolojik yeniliklerle birlikte çevrimiçi ortamlarda da önem kazanmıştır. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı demografik özelliklerin özellikle yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi, şehir büyüklüğü ve gurbetçi olmanın dijital güven üzerindeki etkisini incelemektedir. Ayrıca bu çalışma, On Maddelik Kişilik Envanteri kullanılarak ölçülen kişilik ile dijital güven düzeyi arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. e-Güven Anketi, dijital güven düzeyini ölçmek için kullanılmakta ve teknoloji, insan ve süreç olmak üzere üç seviye altında on bileşen içermektedir. Bu çalışmada 36 farklı ülkeden 5329 katılımcı çevrimiçi anketi doldurdu. 2189'u kadın, 2670'i erkek ve 470'i kendini LGBT-Q olarak tanımlamıştır. MANOVA'nın parametrik olmayan bir alternatifi olan Munzel-Bruner analizi, her bir demografik özellik ve dijital güven bileşenleri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar, yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi, şehir büyüklüğü ve gurbetçi olmanın dijital güveni etkileyen faktörler olduğunu ortaya koymuştur. Ek olarak, Spearman korelasyon katsayısı, dışadönüklük, uyumluluk, vicdanlılık, duygusal istikrar ve deneyime açıklık olmak üzere beş kişilik boyutunun dijital güven ile ilişkili olduğunu ortaya koymuştur.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Ders Kitapları Pdf'lerine, Google Arama Motoruna ve Chatgpt'e Erişimin Öğrencilerin Bilgi Alınması ve İntihal Üzerindeki Etkisinin Araştırılması
    (2023) Dulaımı, Maryam; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    Bu çalışma, gelişmiş bir yapay zekâ konuşma aracısı olan ChatGPT'nin, Google Arama ve PDF belgeleri gibi geleneksel eğitim kaynaklarıyla karşılaştırıldığında öğrenci öğrenme sonuçlarının çeşitli yönleri üzerindeki etkisini araştırıyor. Altı temel alana odaklanan (Bulunabilirlik Hissi, Bilme Duygusu, Görevi Tamamlama İsteği, Bilişsel Öz Saygı, Gönderim Benzerliği ve Gönderim Yapay Zekâsı Benzerliği) bu araştırma, hem ChatGPT'yi hem de geleneksel teknolojileri kullanarak ödevleri tamamlayan üniversite öğrencilerini içeriyordu. Gerçek deneysel bir ön ve son test tasarımı kullanılarak katılımcılar rastgele dört gruba atandı: kontrol, e-ders kitabı, Google ve ChatGPT erişimi. Sonuçlar, ChatGPT'nin Bulunabilirlik ve Bilme Duygusunu önemli ölçüde iyileştirdiğini, öğrencilerin Görevleri Tamamlama İsteklerini artırdığını ve özellikle öğrenmenin ilk aşamalarında Bilişsel Benlik Saygısını geliştirdiğini göstermektedir. Bu bulgular, ChatGPT'nin eğitim sonuçlarını önemli ölçüde geliştirebilmesine rağmen, eğitim ortamlarına entegrasyonunun, faydaları optimize etmek ve olası dezavantajları azaltmak için dikkatli bir şekilde yönetilmesi gerektiğini göstermektedir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 7
    Citation - Scopus: 9
    Developing Disposition To Critical Thinking and Problem-Solving Perception in Instructional Design Projects for Producing Digital Materials
    (Springer, 2022) Toker, Sacip; Baturay, Meltem Huri; Information Systems Engineering
    This study investigated the development of perceptions of critical thinking and problem-solving skills among a group of students taking part in instructional design projects to produce digital materials using different instructional design models. The study participants were students from a computer science teaching department who were enrolled in an instructional design course. Participants were divided into two groups according to instructional design model. The rapid prototyping model (RPM) group consisted of 47 students working in 9 teams on an assignment to develop an e-book for educational use, and the Dick and Carey model (DCM) group consisted of 37 students working in 7 teams on an assignment to design digital materials to enrich courses on a specific subject. Student perceptions of the development of their critical thinking and problem-solving skills were analyzed using a causal-comparative approach, with the Big Five Personality traits as covariance. The RPM group indicated significant improvements in their perceived problem-solving skills, particularly with respect to their confidence in undertaking tasks, whereas the DCM group perceived significant improvements in their disposition to critical-thinking, particularly with respect to self-confidence and analyticity. The Openness to Experience trait was reported to be a significant covariance on the self-confidence sub-factor of both skills, as was the trait Extraversion. The findings are discussed in detail, along with recommendations for further research.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    E-okuma Ortam Tercihlerini Etkileyen Faktörler
    (2021) Albasrı, Anees Basıl Abdulkareem; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    E-okuma, bilgisayarların tanıtılmasından bu yana basit formlu bir şey olmuştur; (eğlence veya profesyonel amaçlar için) metin okumak için cihazların kullanımı, özellikle son zamanlarda olmak üzere, yıllar içinde büyük ölçüde artmış ve sağladığı avantajlar nedeniyle birçok insan için neredeyse bir zorunluluk haline gelmiştir. E-okumaya artan bir talep söz konusu olduğu için araştırma açısından oldukça yoğun bir konu olarak kabul edilir. Kindle gibi özel e-okuyucuların tanıtılmasının yanı sıra, günümüzde sadece bilgisayarlar değil tüm akıllı cihazlar kitap vb. okuma olanakları sunmaktadır. Çalışmamız, belirli e-okuma ortamı tercihi üzerinde etkisi olan faktörlere odaklanmaktadır. Çalışmada E-okumanın avantajları ve dezavantajları, e-okumanın kağıttan okumaya kıyasla nasıl olduğu ve diğer şeylerin yanı sıra ekrandan okumaya ilişkin zihinsel çabaya ele alınmıştır. Çalışma, farklı ülke ve yaş gruplarından 331 kişinin gönüllü olarak katıldığı çevrimiçi bir anket yapılarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar korelasyon analizi kullanılarak her bir faktör ile belirli ortam tercihi arasındaki ilişkiyi keşfetmek için analiz edilmiştir. Çalışma sonuçları, konuyla ilgili önceki araştırma çalışmalarıyla tutarlılık göstermektedir, genel olarak kağıttan okumaya yönelik bir tercih görülebilirken, erkeklerin e-okumaya kadınlara göre daha fazla ilgi gösterdiği görülmektedir. Akıllı telefonların kullanıcılar için en ulaşılabilir cihaz olmasına rağmen, yine de kağıt, çoğu materyal için tercih üstünlüğüne sahip olmuştur. Düşünme becerileri ve diğer faktörler de tartışılmış ve okuma türü ve tercihi ile ilişkisi gösterilmiştir. Tüm çalışma bulgularının yanı sıra, çalışmanın sınırlılıkları ve gelecekteki çalışmalar için fikirler de ele alınmıştır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    E-ticaret İşlemlerine Göre Tüketicilerin Tutumlarını ve Algılarını Etkileyen Faktörler ve Yurt Dışı Libya'da Yaşayan Bir Vatandaşların Karşılaştırılması
    (2018) Elbarki, Ali İbrahim; Toker, Sacip; Ertürk, Korhan L.; Information Systems Engineering
    Bu çalışmanın amacı Libya'da müşterilerin e-ticaret işlemlerindeki çevrimiçi davranışlarını ve tavırlarını etkileyen faktörlerin Libya içinde ve dışında yaşayan vatandaşlar arasındaki farklara odaklanarak araştırılmasıdır. Bu çalışmada önceki çalışmalara dayanan bir anket formu uygulanmıştır. Çalışmada Libya'da ve yurtdışında yaşayan Libyalı vatandaşlar anket formunun linkini sosyal medya üzerinden ve yurtdışındaki Libyalı vatandaşların oluşturdukları toplulukların web sayfalarına gönderilmesiyle hedef alınmıştır. 24 gün içinde 274 kişi cevap vermiş olduğundan etkileşim olumlu olmuştur, bunların bazıları uç değer kabul edilerek çalışmadan çıkarılmış ve toplamda cevap veren kişi sayısı 249 olmuştur. Çalışmada e-ticaretin benimsenmesi önündeki engellere odaklanılarak müşterilerin çevrimiçi davranışları, kültürel konular ve müşteri tavrı incelenmiştir. Çalışmada Libya içinde ve yurtdışında yaşayan e-ticaret müşterilerinin davranışları arasında fark bulunduğu ve negatif göstergelerin çoğunun Libya'da yaşayan katılımcılardan kaynaklandığı sonucuna varılmıştır. Libyalı müşteriler genelde e-ticaret işlemlerinin öğrenilmesinin zor olduğu görüşündedir. Ayrıca, e-ticaret işlemlerinde risk bulunduğuna inanmaktadırlar. Bunun yanında Libya'da yaşayan müşteriler dışarıda yaşayanlara oranla e-ticaret işlemleri vi açısından kişisel bilgileri, güvenlik ve koruma düzeylerine daha az güven duymakta ve daha fazla korkmaktadırlar. Bu nedenle Libya içinde yaşayanlarda görülen ve negatif puanlanan tüm faktörleri ve tavırları iyileştirmemiz gerekmektedir. Bunlar arasında uygun altyapının kurulması, çevrimiçi bankacılık hizmetlerinin iyileştirilmesi, bilgi düzeyinin yükseltilmesi, zorlukların aşılması ve müşterilerin e-ticarete karşı güven düzeyinin arttırılması sayılabilir. Anahtar kelimeler: E-ticaret, Libya'da e-ticaret, engeller, müşteri davranışı, müşteri tavrı, B2C e-ticaret, çevrimiçi alışveriş.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Enhancing Language Proficiency Through Mobile Extensive Listening and Podcasting: a Multifaceted Approach To Metacognition and Critical Thinking
    (Elsevier Sci Ltd, 2024) Sendag, Serkan; Caner, Mustafa; Gedik, Nuray; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    Mobile-assisted language learning (MALL) has gained considerable attention in foreign and second-language education. As part of a two-year project, this study employed a mixed-methods research design with 60 B2-level learners of English as a foreign language. The primary purpose of this study is to investigate the impact of repetitive listening and listening duration on participants' listening comprehension, speaking, critical thinking, listening strategies, and self-regulated learning strategies. The participants were divided into two groups, with the experimental group (n = 30) participating in the innovative Mobile Extensive Listening and Podcasting (MELAP) intervention. MELAP is a novel approach within the MALL framework that involves extensive listening to podcasts in the target language, content creation, and podcasting. The ten-week treatment revealed that unlike in previous studies, our experimental group improved not only in listening comprehension but also demonstrated significant gains in speaking skills and critical thinking. Notably, enhanced critical thinking skills were observed, correlated with an increased total listening duration and repeated extensive listening. Qualitative data analysis sheds light on how participants viewed the MELAP intervention, revealing what motivated them, what distractions they faced, and their opinions on developing and sharing podcasts. These findings emphasize the potential of the MELAP to enhance language skills and foster critical thinking in language learners, contributing to the ongoing discourse on the effectiveness of MALL.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Enhancing Web Development Education With Game-Based and Gamification Learning: A Study of Engagement, Motivation, and Performance
    (IEEE-Inst Electrical Electronics Engineers inc, 2025) Ojonuba, Suzan Ejura; Turkmen, Guzin; Toker, Sacip; Computer Engineering; Information Systems Engineering
    Web development is a dynamic and complex subject in the computer science field that can be challenging to learn among higher education students. We investigated the impact of game-based learning and gamification on students' engagement, motivation, and performance in a web development course in this study. We tested 60 university students, who were expected to learn from a novice or beginner level. The experimental group used a gamified system, while the control group used a non-gamified system. All game elements in this study were grounded in self-determination theory (SDT), which suggests that intrinsic motivation increases when learners feel autonomous, competent, and connected, and flow theory, which emphasizes that when challenge and skill are balanced, learners are more likely to experience a state of flow. Quantitative and qualitative data were both collected and analyzed. Results showed that the gamified system positively impacted students' performance, compared to the non-gamified system. Interestingly, there was no significant difference in the engagement and motivation of the students. The findings of this study suggest that while the game elements addressed students' psychological needs, gamified learning outcomes depend not only on the inclusion of these game elements but also on individual learner differences such as prior game experience, learners' expectations of the gamified system and how well the designed system sustains engagement over time to overcome the novelty effect. In conclusion, these findings have significant implications for web development education and suggest that game-based learning and gamification are promising approaches for web development education.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 2
    Citation - Scopus: 2
    Expectancy From, and Acceptance of Augmented Reality in Dental Education Programs: a Structural Equation Model
    (Wiley, 2024) Toker, Sacip; Akay, Canan; Basmaci, Fulya; Kilicarslan, Mehmet Ali; Mumcu, Emre; Cagiltay, Nergiz Ercil; Information Systems Engineering; Software Engineering
    ObjectiveDental schools need hands-on training and feedback. Augmented reality (AR) and virtual reality (VR) technologies enable remote work and training. Education programs only partially integrated these technologies. For better technology integration, infrastructure readiness, prior-knowledge readiness, expectations, and learner attitudes toward AR and VR technologies must be understood together. Thus, this study creates a structural equation model to understand how these factors affect dental students' technology use.MethodsA correlational survey was done. Four questionnaires were sent to 755 dental students from three schools. These participants were convenience-sampled. Surveys were developed using validity tests like explanatory and confirmatory factor analyses, Cronbach's alpha, and composite reliability. Ten primary research hypotheses are tested with path analysis.ResultsA total of 81.22% responded to the survey (755 out of 930). Positive AR attitude, expectancy, and acceptance were endogenous variables. Positive attitudes toward AR were significantly influenced by two exogenous variables: infrastructure readiness (B = 0.359, beta = 0.386, L = 0.305, U = 0.457, p = 0.002) and prior-knowledge readiness (B = -0.056, beta = 0.306, L = 0.305, U = 0.457, p = 0.002). Expectancy from AR was affected by infrastructure, prior knowledge, and positive and negative AR attitudes. Infrastructure, prior-knowledge readiness, and positive attitude toward AR had positive effects on expectancy from AR (B = 0.201, beta = 0.204, L = 0.140, U = 0.267, p = 0.002). Negative attitude had a negative impact (B = -0.056, beta = -0.054, L = 0.091, U = 0.182, p = 0.002). Another exogenous variable was AR acceptance, which was affected by infrastructure, prior-knowledge preparation, positive attitudes, and expectancy. Significant differences were found in infrastructure, prior-knowledge readiness, positive attitude toward AR, and expectancy from AR (B = 0.041, beta = 0.046, L = 0.026, U = 0.086, p = 0.054).ConclusionInfrastructure and prior-knowledge readiness for AR significantly affect positive AR attitudes. Together, these three criteria boost AR's potential. Infrastructure readiness, prior-knowledge readiness, positive attitudes toward AR, and AR expectations all increase AR adoption. The study provides insights that can help instructional system designers, developers, dental education institutions, and program developers better integrate these technologies into dental education programs. Integration can improve dental students' hands-on experience and program performance by providing training options anywhere and anytime.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 1
    Citation - Scopus: 2
    Exploring Mooc Learners' Behavioural Patterns Considering Age, Gender and Number of Course Enrolments: Insights for Improving Educational Opportunities
    (int Council Open & Distance Education, 2024) Cagiltay, Nergiz ercil; Toker, Sacip; Cagiltay, Kursat; Information Systems Engineering
    Massive Open Online Courses (MOOCs) now offer a variety of options for everyone to obtain a high -quality education. The purpose of this study is to better understand the behaviours of MOOC learners and provide some insights for taking actions that benefit larger learner groups. Accordingly, 2,288,559 learners' behaviours on 174 MITx courses were analysed. The results show that MOOCs are more attractive to the elderly, male, and highly educated groups of learners. Learners' performance improves as they register for more courses and improve their skills and experiences on MOOCs. The findings suggest that, in the long run, learners' adaptation to MOOCs will significantly improve the potential benefits of the MOOCs. Hence, MOOCs should continue by better understanding their learners and providing alternative instructional designs by considering different learner groups. MOOC providers' decision -makers may take these findings into account when making operational decisions.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 4
    Citation - Scopus: 9
    Exploring the Influence of Countries' Economic Conditions on Massive Open Online Course (Mooc) Participation: a Study of 3.5 Million Mitx Learners
    (Athabasca Univ Press, 2023) Cagiltay, Nergiz Ercil; Toker, Sacip; Cagiltay, Kursat; Information Systems Engineering; Software Engineering
    It is well known that there are disparities in access to education around the world, with developed countries generally having better educational resources and opportunities compared to developing countries. Massive open online courses (MOOCs) have been proposed as a way to bridge this gap by providing free or low-cost online education to anyone with an Internet connection. This study aimed to better understand the effects of location, both country and region, on the use of MOOCs, using data from 3.5 million learners who registered for MOOCs offered by the Massachusetts Institute of Technology (MIT). The data set provided a broad picture of how MOOCs are being used around the globe. The results of the study indicated significant differences in the use of MOOCs among students from different countries and their corresponding economic levels. In order to address these differences and improve access to education through MOOCs, the study suggested several actions that could be taken. These include providing better infrastructure and support for MOOC learners in developing countries, increasing awareness of and access to MOOCs in these regions, and working to improve the quality and relevance of MOOC offerings. Overall, the study highlighted the potential of MOOCs to bridge the educational gap between developed and developing countries, but also emphasized the need for continued efforts to remove barriers and improve access to these resources.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Exploring the Role of Search Experience and Self-Efficacy in Cognitive Self-Esteem: a Latent Growth Modelling Approach
    (Sage Publications inc, 2025) Akgun, Mahir; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    In this study, we seek to contribute to a broader understanding of the processes and contexts that lead to inflated judgments of cognitive ability in human-computer partnerships. We conducted a within-subject experiment design study with 164 college students in order to explore the impact of the search experience on cognitive self-esteem (CSE). Our preliminary findings revealed that search experience is an important factor that influences individuals' perception of their abilities to answer questions. This influence was observed regardless of whether they have access to search tools or not. However, search experience does not explain the significant change in CSE that we found between "access" and "no access" (to search tools) conditions.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 9
    Citation - Scopus: 11
    Factors affecting cyberloafing in computer laboratory teaching settings
    (Springer, 2021) Toker, Sacip; Baturay, Meltem Huri; Information Systems Engineering
    This correlational study investigated the factors affecting cyberloafing behavior in an educational environment, specifically that of a computer laboratory teaching setting. A total of 272 students selected using convenience sampling responded to a questionnaire that collected data about cyberloafing behavior and student demographics, personality type, sense of belonging, motivation, locus of control and teacher evaluation (respect, activities, communication, motivation) as well as computer lab teaching settings and norms. The results indicated that students in computer lab teaching settings cyberloaf mainly for socialization, followed by personal business and news follow-up. Males cyberloaf more frequently than females, especially for personal business and news follow-up. As students' internet skills increase, so does their cyberloafing, particularly for personal business and socialization. A lack of instructor norms in computer lab lectures and student amotivation are also associated with increases in cyberloafing for personal business, whereas instructors' respect for students and negative attitudes towards cyberloafing are associated with decreases in cyberloafing for socialization. This paper discusses the study findings in detail and makes recommendations for additional research.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 21
    Citation - Scopus: 31
    Impact of Repetitive Listening, Listening-Aid and Podcast Length on Efl Podcast Listening
    (Pergamon-elsevier Science Ltd, 2018) Sendag, Serkan; Gedik, Nuray; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    Repeated listening to English as a Foreign Language (EFL)/second language (L2) podcast has been recognized as cognitively beneficial, while it is usually perceived as boring by learners. As part of a two-year project funded by the Scientific and Technological Research Council of Turkey (TUBITAK, Grant No:113K727), the present study examined the effects of EFL-podcast length, repetitive listening and a listening aid on the listening comprehension of Turkish pre-service EFL teachers. The study was conducted using a repeated measure experimental design with 29 pre service EFL teachers and 24 different "listening treatments". The listening activities were delivered via Tablet PCs in Lab conditions. Qualitative data was compiled at the end of the experiment as a complement to quantitative data in order to better understand the perceived attentional and motivational factors identified during the study. Data showed that podcast length, repetitive listening and use of a listening aid had a significant impact on listening comprehension. Although repetitive listening was perceived as boring, it helped to improve comprehension and attention, and podcast topics and the use of Tablet PCs were perceived as motivating. These findings highlight the notion that using a listening aid can facilitate listening comprehension and help to reduce the number of repetitions required to achieve similar levels of comprehension.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 52
    Citation - Scopus: 66
    Internet Addiction Among College Students: Some Causes and Effects
    (Springer, 2019) Baturay, Meltem Huri; Toker, Sacip; Information Systems Engineering
    Internet addiction among college students in terms of causes and effects are investigated. Correlation study method is utilized; structural equation modelling is applied to analyze the data. There are fifteen hypotheses generated for the model. The data is collected via numerous instruments proven as reliable and valid by the previous studies. There are 159 undergraduate students as participants of the study. Antecedent variables are game addiction, bad relationships with friends, family and professors, neglecting daily chores, hindrance of sleep pattern, use internet for researching, weekly internet use hours, leisure time activities, reading and playing computer games. Consequence variables are self-esteem, self-confidence, social self-efficacy, loneliness, and academic self-efficacy. The results indicates that game addiction, neglecting daily chores, bad relationships with professors are significantly associated with internet addiction. Internet addiction decreases one's self-esteem, self-confidence, social self-efficacy, academic self-efficacy and triggers loneliness. Parents, professors and educational institutions may be illuminated about prevention or monitoring of internet addiction. The current study investigates Internet addiction with respect to its implications for social behavioral, and psychological phenomenon but not in a clinical sense. Hence, studies on Internet addiction merely concentrate on antecedents and features that may cause more addiction; however, both antecedents and consequences are not examined. The value of the current study is to provide more systematic, comprehensive, and theory-based empirical causations via structural equation models. The model may help to diagnose Internet Addiction and illuminate college students its potential harmful socio-psychological consequences.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »