Browsing by Author "Ojonuba, Suzan Ejura"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Enhancing Web Development Education With Game-Based and Gamification Learning: A Study of Engagement, Motivation, and Performance(IEEE-Inst Electrical Electronics Engineers inc, 2025) Ojonuba, Suzan Ejura; Turkmen, Guzin; Toker, Sacip; Computer Engineering; Information Systems EngineeringWeb development is a dynamic and complex subject in the computer science field that can be challenging to learn among higher education students. We investigated the impact of game-based learning and gamification on students' engagement, motivation, and performance in a web development course in this study. We tested 60 university students, who were expected to learn from a novice or beginner level. The experimental group used a gamified system, while the control group used a non-gamified system. All game elements in this study were grounded in self-determination theory (SDT), which suggests that intrinsic motivation increases when learners feel autonomous, competent, and connected, and flow theory, which emphasizes that when challenge and skill are balanced, learners are more likely to experience a state of flow. Quantitative and qualitative data were both collected and analyzed. Results showed that the gamified system positively impacted students' performance, compared to the non-gamified system. Interestingly, there was no significant difference in the engagement and motivation of the students. The findings of this study suggest that while the game elements addressed students' psychological needs, gamified learning outcomes depend not only on the inclusion of these game elements but also on individual learner differences such as prior game experience, learners' expectations of the gamified system and how well the designed system sustains engagement over time to overcome the novelty effect. In conclusion, these findings have significant implications for web development education and suggest that game-based learning and gamification are promising approaches for web development education.Master Thesis Öğrenci Katılımını, Motivasyonunu ve Performansı Artırmak için Oyun Tabanlı Öğrenme ve Oyunlaştırma Kullanarak Öğrenme Web Geliştirme(2022) Ojonuba, Suzan Ejura; Tirkeş, Güzin; Toker, SacipSon on yılda, yazılım geliştirmede, özellikle web geliştirme alanında muazzam bir büyüme oldu. Bu aynı zamanda üniversitelerin, öğrencilerin HTML, CSS, JAVASCRIPT ve sunucu tarafı programlama dilleri gibi dilleri öğrenerek web geliştirmenin temellerini anlamalarına yardımcı olmak için akademik oturumlarına birkaç dersi dahil etmelerine yol açmıştır. Akademik bir ortamda veya birçok eğitim web sitesinde web geliştirme öğretiminin büyümesi ve iyileştirilmesi, öğrencileri olumsuz etkileyen bazı zorlukları da beraberinde getirdi. Bu konuyu etkili bir şekilde öğrenmede en etkili pedagojiyi uygulamak önem kazanmıştır. Ayrıca, geleneksel öğrenme yöntemi de öğreneni sıkmakta ve dolayısıyla öğrenme sürecini etkilemektedir. Bu çalışmada, web geliştirme konusunun öğrenilmesinde oyun tabanlı öğrenme ve oyunlaştırmanın kullanımı, bu yöntemin web geliştirme konusunun öğrenilmesine uygulanmasının etkinliğini görmek için araştırılmıştır. Bu sistemin etkinliği, oyunlaştırılmamış web tabanlı bir sistemle karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Bu deneyi yapmak için Atılım Üniversitesi ve Doğu Akdeniz Üniversitesi'nden iki örneklem grubu kullanılmıştır. Bu çalışmada, öğrencilerin katılımı, motivasyonu ve performansı dahil olmak üzere web geliştirmeyi öğrenmede önerilen çözümün etkinliğini değerlendirmek için üç yapı ölçülmüştür. Sonuç, oyunlaştırılmış sistemi kullanan öğrencinin (88.63) ortalama puanla oyunlaştırılmayan sistemi kullanan öğrencilere göre (72.66) daha yüksek bir performans gösterdiğini göstermiştir. Öğrencilerin katılım ve motivasyon puanları açısından oyunlaştırılmamış sistemi kullanan öğrenciler ile oyunlaştırılmış sistemi kullanan öğrencilerin katılım ve motivasyonları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Bu sonuçlara dayanarak, oyun temelli öğrenme ve oyunlaştırma uygulamalarının öğrencilerin konu hakkındaki bilgilerini geliştirmede olumlu bir etkisi olduğu sonucuna varılabilir.