Browsing by Author "Filci, Tayfun"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Conference Object Citation Count: 0An approach for Improving Performance of Sensorless Field Control(Ieee, 2018) Ertan, Hulusi Bülent; Filci, Tayfun; Electrical-Electronics EngineeringSensorless vector control is preferred in some applications, because there is no need for speed or position sensor. However, by their very nature, they are susceptible to making position error in rotor position estimation. As a consequence the performance of motor drives employing this technology is lower than those which employ sensors. This paper presents a new approach which identifies and uses rotor slot harmonic current component in the stator current to identify rotor position. The time taken by the algorithm used is short enough to be embedded within the vector control algorithm. The essence of the algorithm is treating the current component due to rotor slot harmonics as an amplitude modulated signal on the fundamental current component. The magnitude of this current component is identified via demodulation. Using this information rotor position and speed can be determined. This approach is tested on a commercial induction motor and some results are presented which illustrate that rotor position can be successfully determined.Article Citation Count: 0SensörsüzVektör Kontrol Performansını Artırmak İçin bir Yöntem(2018) Ertan, H. Bülent; Filci, TayfunSensörsüz vektör kontrol yöntemleri, konum veya hız sensörü bulundurmamaları nedeni ile kimi uygulamalarda tercih edilirler. Ancak, bu tip yöntemler doğaları gereği rotor manyetik alanının yerinin tesbiti konusunda hata yaparlar. Bunun sonucu olarak bu şekilde sürülen motorların performansı, sensörlü vektör uygulamalarına göre daha düşüktür. Bu bildiri, motor akımı içinde bulunan rotor oluklarından kaynaklanan harmoniklerin, vektör kontrol algoritması içinde kullanılabilecek kadar kısa bir süre içinde belirlenmesine imkan sağlayan bir yöntem sunmaktadır. Yöntemin özü; akım içindeki oluk harmoniklerini, temel akım bileşeni üzerine bindirilmiş, genlik nodülasyonlu bir sinyal olarak ele almaktır. Bu akım sinyalini demodüle ederek rotor oluk harmonik genliği belirlenebilir. Bu bilgiden rotor konumu veya hızı elde edilebilir. Bu amaçla geliştirilen yöntem bir deney motoru üzerinde uygulanmış ve elde edilen sonuçlar makalede değerlendirilmiştir.