Özgen, PelinCoulıbaly, AssıtanÖzgen, PelinDepartment of Business2024-07-072024-07-072021https://hdl.handle.net/20.500.14411/4901Pazarlama faaliyetleri ve yönelimi, daha çok kar amacı güden işletmeler tarafından kullanılmakta olup, kar amacı gütmeyen kuruluşlar için ise çok sık kullanılan bir kavram değildir. Klasik pazarlama kavramı, kar elde etmeye ve maksimize etmeye odaklanırken, kar amacı gütmeyen kuruluşlar, ihtiyacı olanlara para kazanmadan insani hizmetler sağlamaya çalışır. Bununla birlikte, geleneksel düşüncenin ötesine geçen mevcut pazarlama kavramı, satışları artırma amacı gütmekle kalmaz, çeşitli stratejileri ile farklı amaçlara da hizmet eder. Araştırmalar, pazarlamanın kar amacı gütmeyen kuruluşlara, genel kamu desteğine olan bağlılıklarını sürdürebilmeleri, büyütebilmeleri ve güçlendirebilmeleri için sunabileceği çok şey olduğunu göstermiştir (Kotler, 1979). Bu çalışma, kar gütmeyen kuruluşlarda pazarlama uygulamalarının nasıl kavramsallaştırılabileceği, kar gütmeyen kuruluşların sürdürülebilirlik üzerindeki etkilerini ve bu işletmelerin sürdürülebilirlik yeteneklerini vurgulamayı amaçlamaktadır. Kâr amacı gütmeyen pazarlama, kar amacı gütmeyen işletmeler için bir mesajı iletmek, kuruluşun reklamını yapmak ve bağış toplamak için pazarlamanın kullanılmasıdır. Kar amacı gütmeyen sektördeki sürdürülebilirlik, iç ve dış zorlukları karşılayacak şekilde toplumun ihtiyaçlarını makul bir şekilde karşılama becerisidir. İster büyük ister küçük olsun, herhangi bir sürdürülebilir uygulama dünyayı yaşam için daha iyi hale getirebilir. Bu araştırmada, Ankara'da faaliyet gösteren, tanınan ve bilinen bir kar amacı göstermeyen işletmede pazarlama uygulamalarının ne kadar uygulandığı incelenmiştir. Yapılan incelemede daha yüksek olduğunu ve ekiplerinin bu uygulamaların boyutlarına çok aşina olduğunu göstermiştir. Ayrıca bu çalışma, pazarlama uygulamaları ve bu uygulamaların kar amacı gütmeyen işletmelerin sürdürülebilirliğini nasıl etkilediği arasında büyük bir pozitif ilişki olduğunu da göstermiştir. Bununla birlikte görülmüştür ki, incelenen işletme, daha uzun süreli sonuçlar ve yüksek rekabet avantajı için imajlarını ve kamu yararını teşvik etmek için ekibini pazarlama uygulamaları konusundaki eğitmede oldukça başarılıdır. Araştırma sonuçları, incelenen işletme yöneticilerinin pazarlama uygulamaları yaptığını ve bunun işletmenin sürdürülebilirliği üzerinde somut bir etkisi olduğunu göstermektedir. Buna dayanarak, kar amacı gütmeyen kuruluşların kaynak yaratma, etkinlik planlama, halkla ilişkiler stratejisi, medya ilişkileri, pazarlama stratejisi, pazarlama ve yayınlar üzerinde olumlu bir etkiye sahip olması için pazarlamayı kullanmaları önerilir. Böylelikle pazarlama uygulamaları, kar amacı gütmeyen kuruluşların vesilelerle ve faaliyetlerle kurabileceği bağlantıları genişletebilir ve kuruluşun sürdürülebilirliğini güçlendirebilir.The ideas of marketing for non-profit organisations are not so familiar in traditional thinking of marketing. Classical concept of marketing is for profit gain and benefit maximization while non-profit organisations are seeking to provide humanitarian services to those in need without making money. However, the concept of nowadays marketing is beyond that of classical thinking of advertising for doing advertisement. Research has shown that marketing has a lot to offer to the non-profit organizations in order to endure, develop, and to reinforce their commitments to the general government assistance (Kotler, 1979). The study aims to highlight how marketing practices can be conceptualised in non-profit organizations (NPOs) and the ability of non-profit organizations to achieve sustainability. Non-profit marketing is the use of marketing by NPOs to deliver message, advertise the organization as well as raise donations. Sustainability in the non-profit sector is being able to reasonably address the necessities of the community in a way that satisfies inner and outer difficulties. Any sustainable practice whether enormous or not has the power to make the earth a better place to live. In this research a popular and successful non-profit organization, which is located in Ankara is considered as an example and their marketing practices are investigated. The results of the analysis reveal that the practices of marketing in the specified non-profit organization is high and their teams are very familiar with the dimensions of such practices. Moreover, the study has also displayed a great positive relationship between the practices of marketing and how that practices affect the sustainability of NPOs. Additionally, the specified NPO is accepted to perform well in creating awareness among its employees about marketing practices for promoting their image and their public utility for more sustainable outcomes and for high competitiveness advantage. On this basis, it is recommend that non-profit organization use marketing for positive effect on fundraising, event planning, public relations strategy, media relations, marketing strategy, and publications. Thus, marketing practices can expand the connections that the non-profit organization can draw on occasions and activities, also make the organization sustainable strong.enİşletmeKar amacı gütmeyen kuruluşlarLÖSEVBusiness AdministrationNon-profit organizationsPazarlamaLeukemia Childrens FoundationsPazarlama stratejileriMarketingMarketing strategiesSürdürülebilirlikSustainabilityTürkiye'deki Kar Amacı Gütmeyen Kuruluşlarda Pazarlama Stratejilerinin KullanımıUse of Marketing Strategies in Non-Profit Organization in TurkeyMaster Thesis6679950131