Çiğdemoğlu, CeyhanÇiğdemoğlu, CeyhanAhmadı, Ahmad ReshadPublic Relations and Advertising2024-07-072024-07-072023https://hdl.handle.net/20.500.14411/5192Kültürler arası farklılıklardan dolayı, bazı tüketiciler diğer ulusların kültürlerini kendi kültürlerinden daha aşağı olarak değerlendirmekte ve sonuç olarak satın alma niyetlerini belli etmektedirler. Diğer bir deyişle, alıcılar satın alma kararlarını verirken yerli olup olmadığını göz önünde bulundururlar. Bazen etnik milliyetçilik olarak da bilinen etnosentrizm, bunun ana nedenlerinden biridir. Bu çalışma, tüketici etnosentrizminin satın alma niyetini nasıl etkilediğini araştırmaktadır. Kesitsel bir tarama araştırması tasarımına dayalı olarak, bu çalışmaya Türkiye ve Afganistan'dan uygun bir şekilde seçilen 400 örnek katılmıştır. Amaç, ahlaki ve finansal olarak güçlü kabul edilen 18 yaş üstü yetişkinlerin satın alma niyetlerini belirlemektir. Veri analizi için SPSS 22 programı kullanılarak Cronbach Alpha katsayısı, normallik testi, bağımsız değişken T-testi ve basit doğrusal regresyon analizi sunulmuştur. Bulgular, müşteri etnosentrizminin, satın alma niyetleri açısından Türkiye ve Afganistan'dan gelen katılımcıları önemli ölçüde etkilediğini göstermektedir. Afgan ve Türk olan katılımcılar, küresel muadilleri yerine yerel ürünleri destekleme ve satın alma eğilimindedirler. Afgan ve Türk kültürlerinde birebir benzerlik ile kültürel olarak gözle görülür şekilde farklı olsalar da iki toplumun bireysellik ve toplumculuk, erkeklik ve kadınlık, anlaşılmazlıktan kaçınma, hoşgörü ve güç mesafesi ölçekleri Hofstede'nin kültürel ölçeğine göre çok yakın değerlere sahiptir. Bu durum da analiz sonuçlarını desteklemektedir.Due to intercultural differences, some consumers judge the cultures of other nations as inferior to their own, and as a result, they disclose their purchasing intentions. In other words, buyers consider whether things are domestic while making purchasing decisions. Ethnocentrism, sometimes known as ethnic nationalism, is one of the main causes of this. This study investigates how consumer ethnocentrism affects intention. Based on a cross-sectional survey design, conveniently selected 400 samples from Turkey and Afghanistan participated in this study. The goal was to identify the buying intentions of adults over the age of 18, who are considered to have moral and financial strength. Using SPSS 22 program for data analysis, the study presents Cronbach Alpha Coefficient approach, the normality test, the independent variable T-test, and simple linear regression analysis. Findings show that customer ethnocentrism significantly influences participants from Turkey and Afghanistan in terms of their intention to buy. Participants who are Afghan and Turkish inclined to support and purchase local goods over their global substitute. Although they are culturally visibly different with one-to-one similarity in Afghan and Turkish cultures, the individuality and collectivism, masculinity and femininity, avoidance of obscurity, indulgence and power distance scales of the two societies have very close values according to the cultural scale of Hofstede. This situation also supports the results of the analysis.enİşletmeBusiness AdministrationEtnosentrik eğilimlerin tüketici davranışları üzerindeki etkisi: Türkiye ve Afganistan karşılaştırmasıThe impact of ethnocentric tendencies on customer behavior: Comparison of Turkey and AfghanistanMaster Thesis777889076