Arpacı, TamerArpacı, TamerBil, ErkutDepartment of Business2024-07-082024-07-082006https://hdl.handle.net/20.500.14411/5854ÖZET Üniversiteler, geleceğin bilgi ve erdem sahibi kişilerini yetiştirmeyi amaçlayan, seçtikleri alanda uzmanlaşmalarını ve bir dünya görüşüne sahip olmalarını hedefleyen eğitim kurumlarıdır. Buradan mezun olan adaylar, iş hayatında istediklere yerlere gelebilmeleri için edindikleri bilgi ve becerileri alanlarında uygulama yetisi ile kendilerini kanıtlamaya ve üniversitelerini temsil etmeye çalışacaklardır. Sektörde, bir zamanlar okumuş oldukları üniversitenin ismini pek çok defa telaffuz edeceklerdir. Dolayısıyla bir süre sonra aldıkları eğitim ve öğretimin kalitesi ortaya çıkacak ve arkadan gelen adaylar için bir referans niteliği taşıyacaktır. Beklediklerini alamayan mezunlar, gerek gösterdikleri performans ile gerek memnuniyetsizliklerini dile getirerek çevreye üniversiteleri hakkında iyi izlenimler bırakmayacaklardır. Bunun sonucunda da üniversite adayları, seçme haklarını kullanırlarken, iyi izlenim bırakmış üniversiteleri seçmek isteyeceklerdir. Bu da rekabet ortamını doğuracaktır. Bütün bu süreç zaten yıllardır varolan bir sürecin kısa bir tarihi niteliğinde olup, neden pazarlamanın bu kadar önem taşıdığını bize sorgulatır. Bu tezin amacı da, pazarlamanın her alanda karşımıza çıktığını ve uygulandığı taktirde örgütlere pek çok şey kazandırdığını göstermektir. Tezin giriş bölümünde yükseköğretimle ilgili genel bir bilgi verilmiş ve görülen değişimler aktarılmıştır. Tezin araştırma metodolojisi de bu bölümde yer almaktadır. Tezin ikinci bölümünde, üniversite kavramının nasıl ortaya çıktığı, kısa bir tarihçesi, dünyada ve Türkiye'deki durumu hakkında bilgi sunulmaktadır. Ankara'daki üniversitelerin kısa tanıtımı ile yüksek öğretimin geçirdiği yasal evreler anlatılmaktadır. Üçüncü bölümde, pazarlamanın tanımı, yararları, stratejinin ne anlama geldiği, üniversitelerin neler yapması gerektiği, stratejik planlamanın evreleri, içsel pazarlama kavramı, kar amacı gütmeyen örgütlerin pazarlama anlayışları, pazarlama karması elemanlarının tanıtılması, pazar bölümlendirmesi gibi literatürdeki kavramlar anlatılmış ve üniversitelere dayanan örnekler sunulmuştur. Dördüncü bölümde ise Ankara'daki üniversitelere uygulanan araştırma yer almaktadır. Burada, Ankara'daki üniversitelerin herbirinin pazarlamaya bakış açıları ve varsa stratejileri ortaya konmuştur. Ayrıca üniversite personeline yapılan bir anket çalışması ile personelin bu konudaki bilgisi ölçülmüş, yönetim ve personel arasında bir iletişim ve bilgi eksikliğinin var olup olmadığı test edilmiştir. Son bölümde araştırmanın sonuçları ve öneriler betimsel olarak sunulmuştur.ABSTRACT Universities are institutes aim to prepare people for the future. They do not only give theoretical knowledge on their subjects but also provide a view about life. Graduates will want to prove themselves in business life and represent their universities. They will use the name of their university many times in their life. Therefore, the success of the person will be the success of the university. Unsatisfied and unsuccessful graduates will give bad effect to the public. So newcomers will not want to choose the university with bad impression. It is the process happening for a long time and tells us the importance of marketing. This thesis aims to show how marketing concept to be placed in all aspects in our life and if used properly organizations will gain many advantages. In the introduction part, it is given a short information on higher education and the changes today. The methodology of the research is placed in this part also. The second part consists of how university concept emerge, a short historical development of universities in the world and in Turkey is introduced. The legal process of higher education in Turkey is shown shortly and the universities in Ankara is introduced. Marketing concept, advantages, strategy definition and meaning, strategy planning process, internal marketing concept, marketing for non profit organizations, marketing mix, market segmentation concepts examples for higher education are given in this chapter. In the fourth chapter, there is a research which contains universities in Ankara. With this research, marketing strategies of universities and the marketing point of view of every university in Ankara has been examined. Moreover, by the help of questionnaire form, marketing knowledge level of personnel in these universities has been searched. Communication or knowledge gaps between administrative and staff level has been shown. In the last chapter, evaluation and suggestions are made in this descriptive study. mtrİşletmeBusiness AdministrationAnkara'daki üniversitelerin pazarlama stratejileriMaster Thesis1727650120