Topallı, DamlaTopallı, DamlaKızılkaya, Servet BurakInformation Systems Engineering2024-07-072024-07-072024https://hdl.handle.net/20.500.14411/5702Temporomandibular Eklem (TME), konuşma ve çiğneme aktiviteleri için hayati önem taşıyan, ağız ve diş hastalıklarının tedavisinde önemli olan karmaşık bir yapıdır. Radyologlar, diş hekimleri ve ortodontistler TME ile ilgileniyor. Ancak karmaşık yapısı nedeniyle diş hekimlerinin hastaların TME davranışlarını görselleştirmesi ve anlaması zor olabilir. Eklem diski, mandibular ve temporal eklem kemikleri arasındaki menteşelenme ve kayma hareketlerini kolaylaştıran TME'nin önemli bir bileşenidir. Karmaşık anatomik bileşenler ve ilgili ilişkiler nedeniyle TME sorunlarının teşhis edilmesi zordur. TME yapılarının ve hareketlerinin görselleştirilmesi, bunları öğrenirken zorlayıcı olabilir. Diş hekimliği öğrencilerine etkili bir öğrenme deneyimi sağlamada geleneksel diş hekimliği eğitim yöntemlerinin yeterli olamayabileceği görülmektedir. Bu tezde, insan TME'sinin anatomik yapılarını 3 boyutlu sanal ortamda simüle eden bir öğretim sistemi oluşturarak bu konuyu ele almayı amaçlayan bir çalışmadır. Bu çalışmada simülasyonlar, TME'nin karmaşıklıklarının anlaşılmasını potansiyel olarak kolaylaştırabilecek bir metavers kullanıcı arayüzüne sahip VR gözlükleri aracılığıyla sunulmaktadır. Bu çalışmada TME davranışlarını simüle etmek için insan vücudu bileşenleri kullanılarak sanal bir model geliştirilmiştir. Çalışma, amaçlanan sanal model özellikleri ve kullanıcı etkileşimleri de dahil olmak üzere, inşa edilen sistemin özelliklerini açıklamaktadır. Çalışma, sanal simülasyon modeli, diğer öğrenciler ve eğitmenlerle olan etkileşimleri de dahil olmak üzere, Metaverse tabanlı sınıftaki öğretmen ve öğrenci kullanıcılarının deneyimlerini detaylandırmaktadır. Bu çalışmada, TME kurslarına metaveri ile zenginleştirilmiş bir eğitim ortamı sağlamak için senkronize veya senkronize olmayan öğrenme modellerini kullanan ilk durumdur. Çalışmanın bulguları gelecekte sanal gerçeklik ve meta veri etkileşimlerini birleştiren sınıfların etkili bir şekilde planlanması için bir model sağlıyor. Sonuçlar, öğrencilerin TME'nin işlevlerini çeşitli bakış açıları ve açılardan deneyimlemelerine ve gözlemlemelerine olanak tanıyan, üç boyutlu sanal ortamlarda gelişmiş TME anatomik yapısı ve fonksiyonel simülasyon için metaverse teknolojilerinin geliştirilebileceği fikrini desteklemektedir. Aynı zamanda tek bir sanal sınıfta, simüle edilmiş sanal yapılar üzerinde işbirliği yapmalarına ve dünyanın dört bir yanından akranları ve profesyonellerle tartışmalar yapmalarına olanak tanır. Anahtar Kelimeler: Çene Eklemi, Metaverse, Sanal Gerçeklik, Dişçilik Eğitimi.The complex structure known as the Temporomandibular Joint (TMJ) is essential for chewing and speaking, and it also plays a significant role in the treatment of oral and dental diseases. Radiologists, dentists, and orthodontists are all interested in TMJ. However, due to its complex structure and habits, it can be challenging for dentists to visualize and understand patients' TMJ behaviours. The articular disc is a crucial component of the TMJ that facilitates hinging and gliding movements between the mandibular and temporal articular bones. TMJ issues are difficult to diagnose due to the intricate anatomical components and relationships involved. The visualization of the TMJ structures and their movements can be challenging when learning them. It seems that the traditional dental education methods may not be sufficient in providing an effective learning experience for dental students. This is a study that aims to address this issue by creating an instructional system that simulates the anatomic structures of the human TMJ in a 3D virtual environment. The simulations are presented in this work through virtual reality (VR) glasses with a metaverse user interface, which could potentially make it easier to understand the complexities of the TMJ. A virtual model is developed to simulate TMJ behaviours in this study, using virtual human body components. The study describes the specifics of the built system, including the intended virtual model features and user interactions. The study details the experiences of teacher and student users in the Metaverse-based classroom, including their interactions with the virtual simulation model, other students, and instructors. This study is the first case to use synchronized or asynchronized learning models to provide TMJ courses with a metaverse-enriched educational environment. The findings of the study provide a model for effectively planning classrooms incorporating virtual reality and metaverse interactions in the future. The findings lend credence to the hypothesis that metaverse technologies may be created for better TMJ functional modelling and anatomical structure in three-dimensional virtual spaces, enabling students to experience and see the TMJ's activities from a variety of perspectives. It also enables them to collaborate on simulated virtual structures and have discussions with peers and professionals from around the world, all in a single virtual classroom. Keywords: Temporomandibular Joint, Metaverse, Virtual Reality, Dental EducationenBilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve KontrolComputer Engineering and Computer Science and ControlMetaverse teknolojilerinin diş hekimliğinde temporomandibular eklem eğitimi üzerine etkisiThe impact of metaverse technologies on temporomandibular joint education in dentistryMaster Thesis863410082