Tengilimoğlu, DilaverTengilimoğlu, DilaverDoğan, Mehmet AliBusiness2024-07-082024-07-082009https://hdl.handle.net/20.500.14411/5840Türkiye'de uzun yıllardır varlığı hissedilen ancak tam olarak adı konmamış olan psikolojik şiddet (mobbing) kavramı, psikolojik şiddet, psiko-terör, psikolojik taciz, yıldırma, zorbalık, duygusal taciz, duygusal zorbalık gibi adlarla literatürde yerini almıştır.Psikolojik şiddet (mobbing) ile ilgili olarak yapılan tanımlamalar ışığında, psikolojik şiddet (mobbing), işyerlerinde çözümlenememiş çatışmanın şiddetlenmesi neticesinde, işgörene, üstü, astı ya da iş arkadaşları tarafında sürekli ve sistematik bir şekilde uygulanan küçük düşürücü, itibarını zedeleyici, aşağılayıcı davranışlar yoluyla işgöreni soyutlamak ve işyerinden uzaklaşmasını sağlamak amacıyla yapılan davranışlar olarak tanımlanabilir.İş doyumu ise çalışanların işlerin¬den duyduğu hoşnutluk ya da hoşnutsuzluk olarak tanımlanmış olup, işin özellikleri ile çalışanların istekleri birbirine uyduğu zaman gerçekle¬şen bir duygudur.Bu araştırmada ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlere uygulanan psikolojik şiddetin psikolojik şiddet (mobbing) iş doyumuna etkisi belirlenmeye çalışılmıştır.Bu amaçla Ankara İli Sincan İlçesinde kamu ve özel ilköğretim okullarında çalışan 330 öğretmene anket uygulanmıştır. Araştırmanın analizine göre psikolojik şiddet (mobbing) ile iş doyumu arasında negatif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür.Araştırmada elde edilen önemli bir bulguda psikolojik şiddet (mobbing) uygulaması; en çok dedikodu çıkarılması, hareketlerin taklit edilmesi ve sözün kesilmesi yoluyla gerçekleştirilmektedir.Ayrıca İş doyumu ile ilgili çalışanlar üzerinde etkili olan faktör ise; toplumda saygın olma, kurum politikaları ve uygulanışı, övgü almak, işyeri şartları özellikleri bulunmuştur. Bu sonuçlardan hareketle okul yönetimleri için çeşitli öneriler geliştirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Mobbing, İş Doyumu, Psikolojik ŞiddetPsikolojik şiddet has been know in Turkey for long years but it isn?t named entirely. İt is called as pyschological violance, pyscho terror, pyschological annoyance, horror, violance, emotional violance, emoional annoyance in literature. With the help of the definitions about psikolojik şiddet,it can be defined as systematicly humiliating, degrading behaviours of employers aganist the employee to isolate him/her from place of employment with the conclusion of dispute in place of employment.Labor satisfaction is identified as pleasure or displeasure of employees about their place of employment when the desires of employee are compatible with the features of labor, Labor satisfaction is carried out.İn this paper research we try to determine the effects of psikolojik şiddet to Labor satisfaction on teachers working in primary schools.With this purpose an inquiry is applied to 330 teachers working in local and privacy primary schools in Sincan, Ankara. According to the search analysis it is noticed that there is a negative middling relation between psikolojik şiddet and labor satisfaction.The most important finding in this researchthat psikolojik şiddet is carried out by gossiping,imitating and interrupting the employee. Being respected in the society,association policy, and its application, association conditions are also the other important factors about Labor satisfaction on employees. With the help of this findings,we improve same suggestions for school administrations.Keys words : Mobbing, Labor satisfactıon, Pyschological ViolancetrİşletmeBusiness Administrationİşletme yönetimiBusiness managementİlköğtetim okularında öğretmenlere uygulanan psikolojik şiddetin(mobbing) iş doyumuna etkisi:Ankara ili Sincan ilçesi örneğiPrimary school teachers in the implementation of the psychological impact of violence on labor satisfaction: Ankara county Sincan district exampleMaster Thesis2315790156