Industrial Engineering2024-07-182024-07-18https://hdl.handle.net/20.500.14411/6872Technology has gained a great importance in education with the progress of technology. Today, integrating the opportunities offered by technology into lectures suggests the use of technological tools and equipment in the classroom environment, especially for efficient and effective learning. Within this scope, there are e-learning studies in our country. One of these is Atılım mPAD, which is developed in our university. In this project, we aim to provide active participation of undergraduate students in classes and intensive use of technology and to integrate Atılım mPAD usage into different courses. The codes using the R software will be converted into e-applications through Atılım mPAD in order to facilitate the understanding of the subjects described in the courses such as Probability and Statistic for Engineers (IE220), Probability and Statistic I and II (IE201 ve IE202), Stochastic Models (IE324), Simulation (IE403), Statistical Applications in Industrial Engineering (IE442) given in industrial engineering department as well as Computer Applications in Business (MAN354 or ISL354), Quantitative Applications in Business (MAN122 or ISL122), Introduction to Probability and Statistic I and II (MATH291 or MATH293 and MATH292 or MATH294), Probability Theory and Statistics (MATH392) courses given in different departments. With these e-applications, it is suggested that the students increase their theoretical knowledge in the classroom environment. For this purpose, R codes will be created for each of the following subjects. These codes will be used by students during the course in Atılım mPAD environment. Calculation of basic descriptive statistics and graphical representation, various probability calculations, random number generation, hypothesis testing, regression, simulation of simple random experiments, simulation of basic queuing systems are discussed in the courses of probability and statistics. For the courses based on mathematical modeling, solutions of some optimization methods, numerical solutions of linear and nonlinear equations, interpolation and least squares method for approximation of functions will be discussed.Teknolojinin ilerlemesi ile eğitimde teknoloji büyük bir önem kazanmıştır. Günümüzde teknolojinin sunduğu olanakların derslere entegre edilmesi özellikle verimli ve etkili öğrenme için ders ortamında teknolojik araç ve gereçlerin kullanımı önerilmektedir [3]. Bu kapsamda ülkemizde e- öğrenmeye yönelik çalışmalar bulunmaktadır [5]. Bunlardan biride üniversitemiz bünyesinde geliştirilen Atılım mPAD’dir. Bu projemizde lisans düzeyindeki öğrencilerin derslere aktif katılımını ve teknolojinin yoğun kullanımını sağlamak amacı ile Atılım mPAD kullanımının farklı derslere entegresi üzerine çalışılacaktır. Mühendisler için Olasılık ve İstatistik (IE220), Olasılık ve İstatistik I ve II (IE201 ve IE202), Stokastik Modeller (IE324), Simulasyon (IE403), Endüstri Mühendisliğinde İstatistiksel Uygulamalar (IE442) gibi endüstri mühendisliği derslerinin yanı sıra farklı bölümlerde verilen İşletmelerde Elektronik Tablo Uygulamaları (MAN354 veya ISL354), İşletmelerde Sayısal Uygulamalar (MAN122 veya ISL122), Olasılık Teorisi ve İstatistik (MATH392), Olasılık ve İstatistiğe Giriş I ve II (MATH292 ve MATH294) gibi derslerde anlatılan konuların öğrenciler tarafından anlaşılabilmesini kolaylaştırmak için R yazılımı ile oluşturulacak kodlar Atılım mPAD aracılığı ile e-uygulamalara dönüştürülecektir. Bu e-uygulamalar ile öğrencilerin sınıf ortamında teorik konuların hakimiyetinin artırılması önerilmektedir. Bu amaçla aşağıda belirtilen konuların herbiri için R kodları oluşturulacatır. Bu kodlar Atılım mPAD ortamında öğrenciler tarafından ders esnasında kullanılacaktır. Olasılık ve istatistiğe dayalı dersler için temel betimsel istatistiklerin hesaplanması ve grafiksel gösterimi, basit rassal deneylerin simülasyon ile gerçekleştirilmesi, çeşitli olasılık hesaplamaları, rassal sayı üretimi, hipotez testi, regresyon, temel kuyruk sistemlerinin simulasyonu konuları ele alınırken; matematiksel modellemeye dayalı dersler için ise bazı optimizasyon yöntemlerinin çözümleri, doğrusal ve doğrusal olmayan denklemlerin nümerik çözümleri, interpolasyon ve en küçük kareler metodu ile fonksiyonların yaklaşımı gibi konular ele alınacaktır.Atılım mPAD, statistics and mathematics education, R software, e-applicationsAtılım mPAD, istatistik ve matematik eğitimi, R yazılım, e-uygulamalarDevelopment of e-Applications of Statistical and Mathematical Modeling with use of Atılım mPAD for Educational Purposes