Küçükergin, Kemal GürkanAl-hayalı, Israa2025-04-072025-04-072024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=E_eEUHQic_C-LvhxNQn1W8RlILxJlJMsGtAeY4FPj5C2zNSH1tUT-I9fsclG6FIjhttps://hdl.handle.net/20.500.14411/10540Bu tezde, dijital ikiz (DT) teknolojisinin pazarlama stratejisi ve müşteri etkileşimindeki dönüştürücü rolü incelenmektedir. DT, ileri düzey bir teknolojik yenilik olarak, çeşitli endüstrilerde en kritik disruptörlerden biri haline gelmiştir ve operasyonel verimliliği artırma ile müşteri etkileşimini geliştirmede hayati bir katalizör işlevi görmektedir. Dijital İkiz, fiziksel bir nesnenin, sistemin veya sürecin sanal modelinin gerçek zamanlı güncellemesidir. Sürekli olarak, o nesnenin, sistemin veya sürecin fiziksel karşılığının özelliklerini yansıtır. İlk olarak havacılık ve imalat sektörleri için geliştirilmiş olan bu teknoloji, sağlık hizmetleri, şehir planlaması ve pazarlama gibi alanlarda da uygulama bulmuştur. DT'ler, davranışa göre pazarlamayı tasarlayıp optimize edebilir ve daha ileri bir şekilde tüketici etkileşimini yeniden tanımlayabilir. Akademi de, pazarlamadaki Dijital İkizlere daha fazla dikkat etmektedir. Araştırmacılar, DT'lerin, IoT ve AI gibi diğer dijital teknolojilerle bir ağ içinde çalışarak şirketlere davranış tahmini ve deneyim optimizasyonu sağlamada yardımcı olacağını göstermiştir. Bu bağlamda en belirgin zorluklar yüksek uygulama maliyeti, veri güvenliği karmaşıklığı ve DT'lerin firmanın mevcut pazarlama çerçevesine entegrasyonudur. Bunun ötesinde, DT ile ilişkili teknolojiler, firmaların teknolojik yenilikleri hayata geçirmelerine ve sürekli olarak bu değişen piyasa koşullarında sürdürülebilirliklerini sağlamalarına geniş fırsatlar sunmaktadır. Bu nitel çalışmada, Dijital İkizlerin pazarlama stratejileri ve müşteri etkileşimi üzerindeki pratik etkileri, zorlukları ve avantajları Türkiye pazarında bağlamında odaklanılmaktadır. İki yönlü veri toplama, savunma, sağlık hizmetleri, gayrimenkul ve turizm gibi dört ana sektörden uzmanlarla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerle gerçekleştirilmiştir. Tematik analiz, bu veri toplama sürecinden ortaya çıkan ana eğilimleri ve temaları açıklamıştır. Sonuçlar, dijital ikizlerin müşterilere kişiselleştirilmiş deneyimler sunma ve memnuniyetlerini ve sadakatlerini artırma konusundaki pazarlama stratejilerini inanılmaz ölçüde geliştirdiğini göstermektedir. Aynı zamanda, dijital ikizlerin pazarlama için bu yararlarının gerçekleştirilmesi için sağlam veri yönetim uygulamaları ve ileri teknolojilerle entegrasyon gereksiniminin aciliyetini de ortaya koymaktadır. Bulgular, Dijital İkiz teknolojisi ve pazarlama arasındaki etkileşim üzerine artan literatürle bağlantılıdır ve akademik araştırmalar ile endüstri profesyonelleri için önemli içgörüler geliştirmektedir.In this thesis, the transformative role of digital twin (DT) technology in marketing strategy and customer engagement is examined. DT, as an advanced technological innovation, has evolved to be one of the most highly critical disruptors across a wide array of industries and functions as a vital catalyst in improving operational efficiency and enhancing customer engagement. A Digital Twin is a real time update of a virtual model of a physical object, system, or process. It continuously reflects the characteristics of the physical counterpart of that object, system, or process. Developed initially for aerospace and manufacturing, it has found applications in healthcare, urban planning, and marketing. DTs can design, optimize, and personalize marketing, according to behavior, and further redefine consumer engagement. This applies to academia, which is paying more attention to Digital Twins in its marketing. Researchers have shown that DTs will work in a network with other digital technologies, among them IoT and AI, to help companies derive behavioral prediction and experience optimization. Of all, the most prominent challenges are the high implementation cost, complexity of data security, and incorporation of DTs with the firm's existing marketing framework. Above these, the technologies associated with DT offer ample opportunities for firms to help them bring technological innovations and continue their sustainability in this ever-changing market landscape. This qualitative study focuses on the practical implications, challenges, and advantages of using Digital Twins in marketing strategies and customer engagement within the context of the Turkish market. Two-way data collection came from semi structured interviews with experts from four key sectors: defense, healthcare, real estate, and tourism. The thematic analysis explained the main trends and themes arising from this data collection. Results indicate that digital twins have incredibly advanced marketing strategies in delivering personalized experiences to customers and in using predictive analytics to enhance their satisfaction and loyalty. At the same time, it has shown the absolute need for robust data management practices and integration with advanced technologies to realize these benefits of digital twins for marketing. The findings are connected to the increasing body of literature on the interplay between Digital Twin technology and marketing, developing important insights for scholarly research and industry professionals.enİşletmeBusiness AdministrationDijital İkizin Pazarlama ve Müşteri Bağlılığı Üzerindeki Rolünü Anlamak: Keşfedici Bir AraştırmaUnderstanding the Role of Digital Twins on Marketing and Customer Engagement: an Exploratory ResearchMaster Thesis917814917814126