Ankara’da Görüntü Kirliliği: Reklam Tabelaları Üzerine Bir Analiz

No Thumbnail Available

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Marmara Univ, Fac Communication

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Industrial Design
(2009)
World Design Organization, of which we are an institutional member, defines industrial design in a nutshell as “a trans-disciplinary profession that harnesses creativity to resolve problems and co-create solutions with the intent of making a product, system, service, experience or a business, better.” Industrial designers place people at the heart of the process. They perceive user needs in depth through empathy and apply a pragmatic, user-centered problem solving process to design products, systems, services and experiences. They are the strategic shareholders of the innovation process and are in a unique position to bridge the gap between various professional disciplines and commercial interests. They value the economic, social and environmental effects of their work, as well as its contributions in the creation of a better quality of life. Founded in 2009, our department offers mandatory professional courses, technical courses and professional elective courses to prepare our students to become well-equipped and competitive in their business life.

Journal Issue

Abstract

Birçok şehirde açıkhava reklamları hızla yaygınlaşırken, otoyollara ve sokaklara yerleştirilen reklam panoları şehirlerin peyzajına hâkim hale gelmekte, bina cepheleri reklam iskelesine dönüşmektedir. Bu bağlamda kamusal alanlara yayılan reklamların, şehrin mimari dokusunu ve çevre görüntüsünü bozarak, görüntü kirliliğine yol açtığı iddiası literatürde daha sıklıkla dile getirilmektedir. Bu çalışmada bahsi geçen iddiaları test etmek amacıyla bina cepheleri incelenerek, reklam tabelalarının bina cephelerini ne oranda kapladığı araştırılmıştır. Bu amaçla çalışma için örnek olarak seçilen Ankara Aşkabat Caddesi boyunca tüm bina cepheleri içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Yapılan analizlerde reklam tabelalarının bina cephelerinin ortalama olarak üçte birini kapladığı ve bu oranın bazı binalar için yüzde 74’e kadar çıktığı saptanmıştır. Görüntü kirliliği için kabul görmüş belli bir doygunluk sınırı ya da eşik bulunmamakla birlikte, bu oranı dikkate alarak reklam tabelalarının caddede görsel kirlilik yarattığı söylenebilir. Bu çalışma kontrolsüz tabela kullanımı ile oluşan görüntü kirliliği konusunda somut kanıtlar ortaya koymakla beraber konunun ölçümü için niceliksel bir yöntem önererek alana katkı yapmayı amaçlamaktadır.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

0

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi (Online)

Volume

0

Issue

38

Start Page

242

End Page

260

Collections