Elektrikli Araç Satın Alma Niyetini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Ankara İli Örneği

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Aviation Management
(2011)
The Department of Aviation Management opened in 2011 under the Atılım University Graduate School of Civil Aviation. The department curriculum encompasses management and aviation, and education is offered in English as the language of global aviation. Aviation is a sector with a potential for growth globally by around five percent each year, and nationally by ten percent or more, exceeding the worldwide averages. The Department of Aviation Management trains individuals equipped to work in aviation at public institutions, airlines, ground operation institutions, terminal services and general aviation organizations. Our department offers an opportunity for students to study abroad for a semester under our Erasmus+ contracts, and a chance to familiarize themselves with the sector via summer internship programs organized twice throughout their period of study. In addition, some of the aviation courses are presented at relevant institutions (e.g. Terminal operations).
Organizational Unit
Business
(2002)
We are a department that has been active for 22 years with the goal to determine the structural changes in economy and the problems of general business administration, to develop problem solving skills and to devise modelling techniques that fit our aims. Among our cornerstones are to graduate more students into administrative positions of our institutions, to help them realize their inner potential to be go-getters, to prepare them for the entrance exams for high-tier, well-respected public positions, and to help them participate graduate and doctorate degree programs at ease, nationally or internationally. In this regard, our course curriculum is constantly subject to updates. In addition, we do all in our power to graduate students that stand out, with double-major program opportunities. We make an effort to aid our students in kick-starting their professional life after completing a period of one semester at Private - Public institutions within the framework of our Cooperative Education Program.

Journal Issue

Abstract

Amaç - Bu çalışma, Elektrikli araç satın alma niyetini etkileyen faktörleri ve bu faktörlerin demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem – Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Ankara’da yaşayan 20 yaş üstü bireylere toplam 414 anket uygulaması yapılmış ve elde edilen veriler istatistiksel paket programlar aracılığıyla analiz edilmiştir. Bulgular - Analizler, yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi ve gelir düzeyi gibi demografik faktörlerin elektrikli araç satın alma niyeti üzerinde farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Yaşa göre, 56 yaş ve üzeri katılımcıların \"Hızlanma ve Keyifli Sürüş\" algısının genç katılımcılardan daha yüksek olduğu bulunmuştur. 26-35 yaş arası katılımcıların ise \"Düşük Gürültü\", \"Olumlu İtibar\", \"Araçtaki Alan\", \"Güvenlik\" ve \"Çevre Dostu\" algılarının daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Cinsiyete göre, kadınların elektrikli araç satın alma niyeti alt boyutlarında genellikle daha yüksek puanlar aldığı tespit edilmiştir. Eğitim düzeyine göre, lisansüstü mezunlarının \"Olumlu İtibar\", \"Araçtaki Alan\", \"Güvenlik\", \"Çevre Dostu\", \"Çevresel Kaygı\" ve \"Satın Alma Niyeti\" alt boyutlarında daha yüksek puanlar aldığı ve algılarının farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Gelir düzeyine göre, belirli gelir gruplarının algıladıkları fiyat değeri, çevresel kaygı ve satın alma niyeti üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Tartışma - Sonuç olarak, elektrikli araç satın alma niyetinin demografik faktörlerle ilişkili olduğu ve algılanan fiyat değeri, çevresel kaygı ve satın alma niyeti arasında pozitif bir ilişki olduğu bulunmuştur.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

İşletme Araştırmaları Dergisi

Volume

16

Issue

3

Start Page

2043

End Page

2061

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available