Turizm sektöründe toplam kalite yönetimi ve Türkiye`deki 5 yıldızlı otellerde uygulamaları

Loading...
Thumbnail Image

Date

2003

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Business
In parallel to our vision and mission statements, we offer graduate programs in Business Administration, Finance, Healthcare Management fields, either in Turkish or English as medium of instruction. Programs in English appeal to foreign students as well as Turkish ones for that we offer education through the latest that science has reached. We also offer online Master’s programs to students who cannot attend to our full-time programs.

Journal Issue

Abstract

ÖZET Bu tez turizm sektöründe Toplam Kalite Yönetimi ve Türkiye'de ki beş yıldızlı otellerdeki uygulamalarını incelemektedir. Tezin amacı Toplam Kalite Yönetiminin tüm yönleriyle açıklanması ve Türkiye'de turizm sektöründe ki uygulamaların ne oranda başarılı olduğunun araştırılmasıdır. Tez beş bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde kalite kavramlarından bahsedilmiş, ikinci bölümde Toplam Kalite Yönetimi anlayışının tarihsel gelişimi, teknikleri anlatılmış ve ISO 9000 standartlarından detaylı bir şekilde bahsedilmiştir. Üçüncü bölümde turizm sektöründe Toplam Kalite Yönetimi irdelenmiş, konunun daha iyi anlaşılması için turizm sektörünün özelliklerinden bahsedilmiştir. Dördüncü bölüm araştırma bölümüdür. Yapılan araştırmalar sonucunda sektörde Toplam Kalite Yönetimini en iyi uygulayan altı otel seçilmiştir. Bunlar; Ritz-Carlton, Conrad İstanbul, Sheraton Ankara, Bilkent Ankara, Divan Hotel ve Swiss Hoteldir. Beşinci bölümde sonuç ve öneriler verilmektedir. IV
ABSTRACT This study examines Total Quality Management in hospitality sector and its applications in five star hotels in Turkey. The aim of this study is to explain Total Quality Management in every possible detail and to provide examples from the Turkish tourism industry in order to judge how far the concept has find itself a place within the firms in the industry. The thesis consists of five sections. In the first chapter, emphasis is placed on the definition of quality management concepts. Second chapter deals with the historical background and the techniques used to implement Total Quality Management. Also, in this section, ISO 9000 standards are explained in detail. Third chapter explains Total Quality Management within the tourism industry. To give a better understanding, the structure of the tourism industry is also explained in this section. Fourth section is devoted to research. After dedicated research, 6 hotels that implement Total Quality Management at greater levels when compared to the rest have been identified. These hotels are: Ritz-Carlton Hotel, Conrad Hotel Istanbul, Sheraton Ankara Hotel & Towers, Bilkent Hotel and Conference Centre Ankara, Divan Hotel Istanbul and Swiss Hotel The Bosphorus. Fifth chapter consists of conclusion and recommendations. Ill

Description

Keywords

Turizm, İşletme, ISO 9000, Kalite, Tourism, Oteller, Business Administration, ISO 9000, Oteller, Quality, Accomodations for travelers and tourists, Toplam kalite yönetimi, Hotels, Total quality management, Turizm sektörü, Tourism sector

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

249