Havalimanı saha seçimi için analitik hiyerarşi süreci ve sıra düzeni merkezinin coğrafi bilgi sistemi ile birleştirilmesi: Libya'da bir vaka çalışması
Loading...
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Havaalanı konumlarının seçilmesi, eksiksiz ve kapsamlı kararların alınmasını gerektirir. Bunu profesyonel ve mantıklı bir şekilde yapmak, herhangi bir bölgeye yönelik sosyal, ekonomik ve lojistik ortamlar için çok önemlidir. Mevcut araştırma, gelişmekte olan pazar ve tedarikçi lokasyonları boyunca gelişmiş ulaşımın yanı sıra endüstriyel ve finans sektörleri arasında ticarete izin vererek, havalimanlarının turizm ve yatırım açısından ekonomi için hayati önem taşıdığı Libya'da gerçekleştirilmektedir. Bu nedenle, uygun havalimanı sahasını belirlemek için coğrafi bilgi sistemi (CBS) kullanılarak yirmi üç kriter dikkate alınmıştır. Ayrıca, ilgili ağırlıkları türetmek için iki farklı yöntem - analitik hiyerarşi süreci (AHS) ve sıralama merkezi ağırlıkları (ROC) - kullanılmıştır. Bu iki farklı yaklaşımın çıktı haritalarının karşılaştırılması, her iki yaklaşımın da aynı sonuçları sağladığını göstermektedir. Kullanılan yöntemin güvenilirliğini değerlendirmek ve her aday site için en yüksek uygunluk indeksinin sonucuna göre önerilenler arasından en iyi yeri seçmek için bir duyarlılık analizi yapılmıştır. Son olarak, bu araştırmada herhangi bir olası doğal afetten kaçınmak için lokasyon perspektifinden bir iş sürekliliği çalışması uygulanmış ve tüm aday sitelerin sonucu havalimanı siteleri olarak ideal kabul edilmiştir. Bu araştırma, Libya ve diğer gelişmekte olan ülkelerdeki havaalanı yer seçimi konusunda karar vericiler için bir konumlandırma yaklaşımı ve önemli bir destek sağlamaktadır.
Choosing airport locations requires thorough and comprehensive decisions to be made. To do so in a professional and logical manner is crucial for the social, economic, and logistic settings intended for any region. The present research takes place in Libya, where airports are just as vital for the economy in terms of tourism and investment by allowing for improved transportation throughout developing market and supplier locations as well as trading between the industrial and financial sectors. For this reason, using the geographic information system (GIS) to determine the appropriate airport site, twenty-three criteria were considered. Besides, two different methods - analytic hierarchy process (AHP) and rank order centroid (ROC) - were utilized to derive the related weights. The comparison of the output maps from these two distinctive approaches appears that both approaches provide identical results. A sensitivity analysis was carried out to evaluate the reliability of the method used and select the best site among the proposed ones based on the result of the highest suitability index for each candidate site. Finally, a business continuity study was applied in this research from the perspective of the location to avoid any potential natural catastrophe, and the result of all candidate sites was deemed ideal as airport sites. This research provides a siting approach and substantial support for decision-makers in the issue of airport locations selection in Libya and other developing countries.
Choosing airport locations requires thorough and comprehensive decisions to be made. To do so in a professional and logical manner is crucial for the social, economic, and logistic settings intended for any region. The present research takes place in Libya, where airports are just as vital for the economy in terms of tourism and investment by allowing for improved transportation throughout developing market and supplier locations as well as trading between the industrial and financial sectors. For this reason, using the geographic information system (GIS) to determine the appropriate airport site, twenty-three criteria were considered. Besides, two different methods - analytic hierarchy process (AHP) and rank order centroid (ROC) - were utilized to derive the related weights. The comparison of the output maps from these two distinctive approaches appears that both approaches provide identical results. A sensitivity analysis was carried out to evaluate the reliability of the method used and select the best site among the proposed ones based on the result of the highest suitability index for each candidate site. Finally, a business continuity study was applied in this research from the perspective of the location to avoid any potential natural catastrophe, and the result of all candidate sites was deemed ideal as airport sites. This research provides a siting approach and substantial support for decision-makers in the issue of airport locations selection in Libya and other developing countries.
Description
Keywords
Endüstri ve Endüstri Mühendisliği, Industrial and Industrial Engineering
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
160