Hukuk Öğrencilerinin Cinsiyet Eşitliği Algısı: Ankara’da Bir Saha Çalışması

No Thumbnail Available

Date

2017

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Law
(2003)
Started in 2003 with 21 students, the Atılım University School of Law has so far graduated over 1700 students, and currently offers education for more than 1300 students. With the aim stressed by our Founding Dean Prof. Dr. Nami Çağan, we grant students with the background that allows them to access and evaluate information, rather than overloading them with information dumps during our education and training in the field of law. With a curriculum prepared with this approach and our mission in mind, we aim to graduate our students as actual legal experts who have internalized ethical rules, who are knowledgeable in terms of rules and institutions; and who are cultured, versatile, broad-visioned and inquisitive. In addition to basic courses in law conducted by our academic staff as pioneers of their field with respect to these principles, elective courses are available pursuant to current events such as those in mediation for legal disagreements, law and women, sports law, informatics law, media law and legal English; as well as law clinics to offer effective and interactive education. In addition, graduate and doctorate degree programs, alongside certificate programs such as those to train experts, peace-makers, mediators, and trustees in composition, are underway. A member of the European Law Faculties Association (ELFA), our School offers international relations and events, the Erasmus+ program, national and international fictional court contests, law and art days prepared by our student networks, or career forums in law to collaborate in the personal development of our students.

Journal Issue

Abstract

Türkiye’de kadın hareketinin gündeminde cinsiyetçi ve eşitsiz normlar kadar cinsiyetçi mahkeme kararları da önemli bir yer tutar. Mahkeme kararları cinsiyetçiliğin yeniden üretildiği bir alan olabilmektedir ve norm düzeyinde sorunlar çözülse bile çözülemeyebileceğinden eşitsizliği derinleştirmektedir. Yargıçlar bakımından gündeme gelen bu eşitlik algısı sorununun kökenini arayabilmek adına Ankara’daki Hukuk fakültelerinde okuyan lisans öğrencilerine bir anket uygulanarak onların cinsiyet eşitliği konusundaki algısı ölçülmüştür. Ankara’da altı üniversitenin (Ankara, Atılım, Başkent, Çankaya, Gazi ve Ufuk Üniversiteleri)2 hukuk fakültelerinde yapılan toplam 483 ankette öğrencilerin hem gündelik hayatlarındaki, hem de hukuki anlamda cinsiyet eşitliği algısına ilişkin sorular sorulmuştur. Anket “kesinlikle katılıyorum”dan “kesinlikle katılmıyorum”a kadar giden birden beşe kadar aşamalı cevaplar şeklinde uygulanmıştır. Öğrencilere gündelik hayattaki eşitlik algıları, pozitif ayrımcılığa ve devletin eşitliğin sağlanmasındaki rolüne yaklaşımları, kadına karşı eviçi şiddet, Anayasa Mahkemesinin verdiği bazı kararlar özelinde ve Medeni Kanun değişikliği sırasında çok tartışılan ve eleştirilen konular doğrultusunda sorular yönlendirilmiştir. Bu anketin yanı sıra anket uygulanan Fakültelerin müfredatları ve ilgili ders kitapları da incelenmiştir. Ankara’da sadece Ankara ve Atılım Üniversitesinde doğrudan konuyla ilgili ders verildiği anlaşılmış; bunun dışında ders kitaplarında cinsiyetçi söylemler bulunmasa da konuya genellikle değinilmediği, kitapların cinsiyete ve eşitlik sorununa duyarsız olduğu görülmüştür.

Description

Keywords

law

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page