Toplumda Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi'nin İmajı: Ankara İli Örneği
Loading...
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışmanın amacı, toplumda PTT imajının hangi yönde olduğunu belirlemek(iyi-kötü), kurum imajı algısını oluşturan faktörleri belirleyerek toplumun kurum ile ilgili görüşlerini değerlendirmektir. Alan araştırması, 2018 yılı kasım ayında Ankara ilinde yapılmıştır. Kolayda örneklem yöntemi kullanılarak seçilen 450 katılımcı üzerinde yüz yüze, telefonla ve e-mail yoluyla anket uygulanmıştır. Yapılan incelemenin ardından 429 anket analize tabi tutulmuştur. Çalışmada PTT'nin kurumsal imajının hangi yönde olduğunun belirlenmesinin yanı sıra ankete katılan bireylerin kurumsal imajı oluşturan faktörler ile PTT hizmet değerlendirmesinin demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre toplumda PTT hizmet değerlendirmesin; mesleğe göre, kurum imajının; yaş, medeni durum ve PTT'den daha önce hizmet alma durumuna göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Kurumsal imajı oluşturan faktörleri incelediğimizde ise kalite faktörünün; yaş, medeni durum, ve PTT'den daha önce hizmet alma durumuna göre, görsel kimlik ve iletişim faktörlerinin; medeni duruma göre, sosyal sorumluluk faktörünün ise medeni durum ve gelir durumuna göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Araştırmada bir diğer önemli sonuç ise, kurum imajının toplum tarafından ''iyi'' olarak algılandığı görülmüştür. Ayrıca katılımcıların kurumu tercih etme nedenlerinin PTT'nin güvenilir bir kurum olması ile sunduğu ürün ve hizmetin düşük ücretli olması olduğu ortaya çıkmıştır. Anahtar Sözcükler İmaj, Kurumsal İmaj, Kurumsal Kimlik, PTT
The aim of this study is to determine the direction of PTT image in the target society(goog or bad), and to evaluate the opinions of the society about the corporate by determining the factors that constitute the perception of the corporate image.The field survey was conducted in Ankara.Province in november,2018.The survey has been applied by face to face,by telephone and e-mail on 450 participants selected using the easy sampling method.429 questionnaires have been analyzed after the survey.This study examined the identification of the corporate identity of the PTT as well as the differences between the corporate image sub-identitics of the respondents and the demographic characteristic of PTT images.According to the research other important results,the image of PTT in society and whether the image of corporate differs through the demographic characteristics have been examined.According to the research results,it has been seen tahat the corporate image of PTT is perceived as ''good'' by the society.In addition,it has also been revealed that the reason why the participants prefer the corporate is tahat the PTT is a reliable institution and that the products and services affered by the participants are low wage. Keywords: İmage,Corporate image,corporate identity, PTT
The aim of this study is to determine the direction of PTT image in the target society(goog or bad), and to evaluate the opinions of the society about the corporate by determining the factors that constitute the perception of the corporate image.The field survey was conducted in Ankara.Province in november,2018.The survey has been applied by face to face,by telephone and e-mail on 450 participants selected using the easy sampling method.429 questionnaires have been analyzed after the survey.This study examined the identification of the corporate identity of the PTT as well as the differences between the corporate image sub-identitics of the respondents and the demographic characteristic of PTT images.According to the research other important results,the image of PTT in society and whether the image of corporate differs through the demographic characteristics have been examined.According to the research results,it has been seen tahat the corporate image of PTT is perceived as ''good'' by the society.In addition,it has also been revealed that the reason why the participants prefer the corporate is tahat the PTT is a reliable institution and that the products and services affered by the participants are low wage. Keywords: İmage,Corporate image,corporate identity, PTT
Description
Keywords
İşletme, Kurum imajı, Business Administration, Kurumsal kimlik, Corporation image, PTT, Corporate identity, PTT, İmaj, Image
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
127