ORE-AGE: AN INTELLIGENT TUTORING SYSTEM MODEL FOR MINING METHOD SELECTION

No Thumbnail Available

Date

2008

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

The International Journal of Mineral Resources Engineering

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Metallurgical and Materials Engineering
Metalurji ve Malzeme Mühendisliğinin alanı çok geniştir ve temel olarak metaller, seramikler, polimerler ve bu üç malzemenin birlikte oluşturdukları kompozit malzemelerin üretimlerini, şekillendirilmelerini, işlemlerini, karakterizasyonlarını ve kullanımlarındaki davranışlarını kapsar. Yüksek Lisans programımızda amacımız, öğrencilerimizin bu konulardan bir veya birkaçında kapsamlı ve derin bir kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmaları ve bilgiye ulaşma, ulaşılan bilgileri değerlendirme, deney tasarlama, deney sonuçlarını analiz etme ve raporlama yeteneklerini kazanmalarıdır. Web sayfamızda yer alan bilgilerden de görülebileceği gibi modern cihaz ve ekipmanla donatılmış güçlü laboratuvar altyapımız çok farklı konularda araştırma yapılmasını olanaklı kılmaktadır. Yüksek Lisans müfredatımızda Malzemelerin İleri Termodinamiği, Malzeme Mühendisliğinde Matematiksel Yöntemler ve Malzeme-Süreç Seçimi ve Tasarım Problemleri isimli üç zorunlu ders yer almaktadır. Tezli Yüksek Lisans programımız bu zorunlu derslerin yanında zorunlu olan Seminer, Yüksek Lisans Tezi ve dört teknik seçmeli dersten, Tezsiz Yüksek Lisans programımız ise zorunlu olan Bitirme Projesi ve 7 teknik seçmeli dersten oluşmaktadır. Teknik seçmeli dersler tez danışmanının onayı dâhilinde çok sayıdaki teknik seçmeli ders arasından seçilmektedir. Programımıza Metalurji ve Malzeme Mühendisliği mezunlarının yanısıra diğer Mühendislik Bölümleri ile Fizik, Kimya vb. bölümlerin mezunları da kabul edilebilmektedir. Bu bölümlerden mezun olan adayların, her birinin akademik ve profesyonel birikimlerine göre belirlenecek bir bilimsel hazırlık programını tamamlamaları gerekmektedir.

Journal Issue

Abstract

Mining method selection is a critical decision for an economic, safe productive mining work. Each orebody is unique with its own properties and engineering judgment has a great effect on the decisions. In this study an intelligent assisting and tutoring system for preliminary underground mining method selection is developed. This systems is called Ore-Age, whose goal is making the preliminary mining method selection as effeciently as posssible too while giving them a remarkable education on mining method selection. Due to its semi-autonomous character, Ore-Age determşnes to direct its execution strategy based on the expertise levels od the users. Ore-Age acts as an assisting tool for the experienced engineers during the selection process and continuously looks for the help of its neuro-fuzzy learning algorithm. The reason of Ore-Age to take this learning procedure is to imitate and behave like these experts during his future selections. Besides this ability, Ore-Age tries to act as a tutoring system as efficiently as possible when he faces inexperienced engineers. The regular strategy of teaching process depends on an iterative algorithm checking the decisive concepts one by one to find the point of misconception leading to wrong selection. Furthermore as an alternative strategy, by his error modeling property, Ore-Age can alter hhis strategy and concentrate the users directly to the possible points of misconception, without using the previous "time demanding" algorithm. This system aiming the model thecognitive behaviour of the student is an indication of the reactive characteristic of the system that can alter the strategies based on his own logical decison to achieve a more efficient tutoring procedure. The system that is being developed in this study can be introduced as the first example of dynamic, intelligent assisting and tutoring systems in the mining profession.

Description

Keywords

industrial engineering

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page