Kurumsal sosyal sorumluluk projelerinde sosyal medya kullanımı: Boyner büyük mağazacılık örneği

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Public Relations and Advertising
(2000)
The Department of Public Relations and Advertising started its 4-year undergraduate degree program in 2000 under the School of Business. The Department of Public Relations and Advertising offers a program that stresses the skill of analytical thinking for students. The program is based on academic standpoints and supported by practices and new technologies. The department offers the opportunity to take elective courses from its own curriculum, or from other departments, in addition to theoretical and practical courses that complement each other. With a program offered in English, the Department of Public Relations and Advertising has mutual contracts with universities from Spain, the Netherlands and Finland within the scope of the “Erasmus Exchange Program”. In addition, the graduate degree program of “Public Relations and Advertising” under the Graduate School of social Sciences aims to sustain the continuity of undergraduate-level education and training, and to meet the demands of those pursuing to advance academically.

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın amacı kurumların gerçekleştirdikleri kurumsal sosyal sorumluluk projeleri kapsamında, sosyal medya platformlarındaki paylaşımlar doğrultusunda sosyal medya kullanımlarının değerlendirilmesidir. Bu bağlamda, Boyner Büyük Mağazacılık tarafından toplumsal etki adı altında gerçekleştirilen sosyal sorumluluk projeleri çalışma kapsamında ele alınmış olup günümüzde oldukça yaygın kullanılan Facebook, Twitter ve Instagram platformları incelenmiştir. Çalışmada betimsel analiz yapılarak veriler işlenmiş ve elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Ardından içerik analizi ile kategorilere ayrılan başlıklar analiz edilmiştir. Bulgular; sosyal medya platformlarında daha çok kadınları hedef alan projelere yer verildiğini, kadın girişimcilerin desteklendiği bir proje olan ''İyi İşler'' projesi ve ''8 Mart Kampanyaları'' bazında daha çok ''Toplumsal Cinsiyet Eşitliği'' konusuna dikkat çekilmeye çalışıldığını, her alanda farklı projeleri olmasına rağmen sosyal medya paylaşımlarında özellikle Instagram ve Facebook platformlarında bu alanda yaptığı projelerle ilgili paylaşımlarıyla öne çıktığını göstermektedir. Boyner'in ''Toplumsal Cinsiyet Eşitliği'' alanında yaptığı projelerde özellikle 2018 ve 2019 yılında yaptığı paylaşımların dikkat çektiği ''Sosyal Girişimcilik'' alanında gerçekleştirmiş olduğu projeler ile ilgili paylaşımlarının geçmiş yıllara oranla azaldığı, ''Dezavantajlı Grupların Desteklenmesi'' ve ''STK İşbirlikleri'' alanındaki projeleri ile ilgili olarak çok az sayıda paylaşımda bulunduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Sosyal Medya, Boyner Büyük Mağazacılık
The aim of this study is to evaluate the use of social media in line with the shares in social media platforms within the scope of Corporate Social Responsibility projects carried out by the institutions.In this context,social responsibility projects,which were carried out by Buyuk Boyner Magazacılık under the name of social impact,were handled within the scope of the study,Facebook,Twitter and İnstagram platforms,which are widely used today,were examined.In this study,Datas were processed by performing descriptive analysis and findings were interpreted.Then,Titles were categorized by anlaysis,were analyzed.Results;targeting women projects were mostly included in social media platforms, 'iyi işler project'which supports women entrepreneurs and on the basis of 8 march campaigns were drawn attentions 'social gender equality',although it has different projects in every field,it shows that it stands out in social media sharing especially in instagram and Facebook platforms with its sharing of projects in this field.In Boyner's 'social gender equalitiy' projects especially in 2018 and 2019 carried out its sharing of projects in the field of social entrepreneurship decreased relatively to previous years.It was determined very few sharing about in the field project of 'supporting desadvantaged groups'and STK collaborations. Key words: Corporate Social Responsibility, Social Media, Boyner Buyuk Magazacilik

Description

Keywords

Halkla İlişkiler, İletişim Bilimleri, İşletme, Boyner, Cem, Giyim sektörü, Public Relations, Communication Sciences, Halkla ilişkiler, Business Administration, Kurumsal sorumluluk, Boyner, Cem, Clothing sector, Kurumsal sosyal sorumluluk, Public relations, Institutional responsibility, Mağazalar, Corporate social responsibility, Projeler, Stores, Projects, Sosyal medya, Social media

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

170