MEDİKAL EĞİTİMDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN ROLÜ VE ÖNEMİ
No Thumbnail Available
Date
2015
Authors
Çağıltay, Nergiz
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Günümüzde medikal eğitim süreçleri, son derece zahmetli ve uzun bir eğitim programını
içermektedir. Teknolojide yaşanan baş döndüren ilerlemelere rağmen ülkemizde ve dünyada medikal
eğitim alanında ciddi gelişmeler elde edilememekte ve yoğunlukla İngilizce “one see-one do-one
teach” olarak nitelendirilen ülkemizde ise usta-çırak yaklaşımı olarak bilinen yöntem ile bu eğitimler
gerçekleştirilmektedir. Ancak, özellikle çeşitli beceri yeteneklerinin geliştirilmesinin önemli olduğu
medikal eğitim programlarında uygulamaya ve deneme yanılmaya yönelik olarak sunulması gereken
içeriklerde önemli sıkıntılar yaşanmaktadır. Alanyazında yapılan çalışmalar, yaparak öğrenme, hata
yapma ve hatalarından öğrenme, deneme yanılma yolu ile öğrenme gibi yaklaşımların öğrenme
süreçlerine olan katkısını ve önemini vurgulamaktadır. Ancak, medikal eğitim süreçleri
değerlendirildiğinde bu tür olanakların sağlandığı eğitim-öğretim programlarının hazırlanması
aşamasında ciddi problemlerle karşılaşılmakta ve bu süreç çok da kolay olamamaktadır. Gerçek
ortamlarda hasta başında bu tür deneyimlerin sunulması, gerek hasta sağlığı açısından, gerek etik
kurallar açısından, gerekse hata kaldırmayan bir ortam olması nedeniyle çok mümkün
olamamaktadır. Bu sorunları aşabilmek amacıyla, medikal eğitim süreçlerinde deneyime yönelik
yeteneklerin kazandırılması amacıyla özel bazı modeller ve düzenekler hazırlanarak öğrencilere bu
yeteneklerin kazandırılmaya çalışılması ya da kadavra eğitimlerinin verilmesi ile öğrencilerin
deneyimlerinin artırılması sağlanmaktadır. Ancak bu tür düzeneklerin kurulması son derece zahmetli
olmakta, tekrarlı bir şekilde bu eğitimlerin sunulmasının sağlanması amacıyla her eğitim seansının
sonunda bu düzeneklerin yeniden kurulması gerekmekte ve belli bir kullanım süreci sonunda
düzeneklerin tamamen yenilenmesi gerekmektedir. Kadavra eğitimlerinde de benzer sorunlar
yaşanmakta, bu tür eğitim programlarını hazırlayan eğitimcilerin özellikle ülkemizde kadavra
bulmakta önemli sıkıntılar yaşadıkları ve bu konudaki maliyetlerin son derece önemli boyutlarda
olduğu bilinmektedir.
Description
Keywords
computer engineering