Kamu Denetçiliği Kurumu'nun İki Tavsiye Kararı Üzerinden Eğitim Hizmetlerinde İdarenin Farklı Muamele Yükümlülüğünü Düşünmek

No Thumbnail Available

Date

2016

Authors

Sever, Dilşad Çiğdem

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Law
(2003)
Started in 2003 with 21 students, the Atılım University School of Law has so far graduated over 1700 students, and currently offers education for more than 1300 students. With the aim stressed by our Founding Dean Prof. Dr. Nami Çağan, we grant students with the background that allows them to access and evaluate information, rather than overloading them with information dumps during our education and training in the field of law. With a curriculum prepared with this approach and our mission in mind, we aim to graduate our students as actual legal experts who have internalized ethical rules, who are knowledgeable in terms of rules and institutions; and who are cultured, versatile, broad-visioned and inquisitive. In addition to basic courses in law conducted by our academic staff as pioneers of their field with respect to these principles, elective courses are available pursuant to current events such as those in mediation for legal disagreements, law and women, sports law, informatics law, media law and legal English; as well as law clinics to offer effective and interactive education. In addition, graduate and doctorate degree programs, alongside certificate programs such as those to train experts, peace-makers, mediators, and trustees in composition, are underway. A member of the European Law Faculties Association (ELFA), our School offers international relations and events, the Erasmus+ program, national and international fictional court contests, law and art days prepared by our student networks, or career forums in law to collaborate in the personal development of our students.

Journal Issue

Abstract

İdare hukukunda eşitlik ilkesi, bir yandan aynı durumdakilere aynı muamele edilmesini, diğer yandan da farklı durumdakilere farklı muamele edilmesini gerektirir. Eşitlik ilkesi daha çok aynı durumdakilere farklı muamelenin haksız olduğu ve ayrımcılık oluşturduğu durumları akla getirmekle birlikte farklı durumdakilere aynı muamele edilmesi de eşitlik ilkesine aykırı olacaktır. Yazıda Kamu Denetçiliği Kurumu'nun (KDK) eğitim hakkından eşit yararlanma taleplerine ilişkin iki tavsiye kararı incelenmiştir. Bu kararlar idarenin farklılıkları gözeterek farklı muamele etme yükümlülüğü ve bunun kapsamına ilişkindir. Kararlardan birinde gayrimüslim öğrencilere farklı muamele edilme biçiminin ayrımcılığa yol açıp açmadığı sayısal veriler doğrultusunda incelenmiş; otistik öğrencinin girdiği sınavda diğer öğrencilerle aynı muameleye tabi tutulmasında ise engelinin dikkate alınması gerektiği yorumuyla nitel bir değerlendirme yapılmıştır.

Description

Keywords

Hukuk

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

0

WoS Q

Scopus Q

Source

Terazi Hukuk Dergisi

Volume

11

Issue

117

Start Page

38

End Page

49