BİLİMSEL OKURYAZARLIK
No Thumbnail Available
Date
2012
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Bilim ve Teknoloji
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Fen ve matematik alanları eğitimi yüksek öğretime geçişte özellikle temel bilimler ve
mühendislik gibi alanların alt yapısını oluşturduğu için önemlidir. Son zamanlarda bilim ve
teknolojideki yüksek ivmeli gelişmeler özellikle bu alanlardaki bilgi birikiminin ürünü olarak
düşünülebilir. Bilimsel bilginin, teknoloji ile birlikte hızla ilerlemesinde;araştıran, sorgulayan,
problemlere çözümler arayan bireylerin rolü yadsınamaz. Çağın gereksinimleri doğrultusunda
bireyler yetiştirmeyi hedefleyen tüm öğretim kurumlarının temel amaçlarından biri de
öğrencileri bilimsel okuryazar olarak yetiştirmektir. Genellikle modern toplumlarda bireylerin
sadece belirli uzmanlık alanları dışında, bazı temel konularda akılcı yorumlar yapabilmesi de
beklenir. Bybee (1997) ye göre bilimsel okuryazarlık, bilimsel bilgiyi kullanabilmeyi,
problemleri tanımlayıp kanıta dayalı sonuçlar çıkararak dünyayı anlamayı ve insan
faaliyetlerinin neden olduğu değişimler konusunda karar verebilmeyi gerektirir. Öğrencilerin
doğal çevrelerinde karşılaştıkları olayları merak etmesi, bu olaylara karşı duyarlı olup uygun
davranışlar sergilemesi, sorunlara akılcı çözümler bulabilmesi, bilgiye ulaşıp onu kullanmayı
bilmesi, bilimsel okuryazar bireylerin özelliklerindendir. Örneğin bilimsel okuryazar olan bir
birey, küresel ısınma, kanser, kök hücre, asit yağmurları, ve enerji kaynakları gibi konularda
açıklamalarda bulunabilir, bilimsel bilgisi doğrultusunda yorumlar yapabilir. Aslında
“bilimsel-okuryazarlık” toplumda çoğu zaman “genel kültür” olarak kullanılan kavramın
bilimle ilgili olan kısmı olarak da açıklanabilir.
Description
Keywords
public relations and advertising