D. H. Lawrence'ın makineleşen dünyada mücadele eden karakterlerinin ekoeleştirel bir incelemesi: Gökkuşağı ve Lady Chatterley'in Aşığı

dc.contributor.advisorTekin, Kuğu
dc.contributor.authorTekin, Kuğu
dc.contributor.otherDepartment of English Language and Literature
dc.date.accessioned2024-07-07T12:49:26Z
dc.date.available2024-07-07T12:49:26Z
dc.date.issued2022
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / İngiliz Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı / İngiliz Kültürü ve Edebiyatı Bilim Dalı
dc.description.abstractBu çalışma Modernist bir yazar olan D.H. Lawrence'ın yirminci yüzyılda yazdığı Gökkuşağı (1915) ve Lady Chatterley'in Aşığı (1928) adlı romanlarını ekoeleştirel açıdan inceler. Endüstriyel devrimin hızla gelişerek insan hayatının her alanına yayıldığı bir dönemde yazılan bu eserler makineleşmenin doğa, insan ve toplum üzerindeki olumsuz etkilerini başkarakterlerin insanlarla, toplumla ve doğayla kurdukları ilişkileri inceleyerek ortaya koyar. İki eserin başkahramanları, doğa bilinci gelişmiş ve yaşadıkları dönemin olaylarına eleştirel açıdan bakabilen sıra dışı kadın karakterlerdir. İkisinin de ortak kaygısı, erkek egemen bir dünyada insanoğlunun icat ettiği makinelerle doğayı yok etmesi ve doğa ile insanın doğuştan var olan organik bağını kopararak özünü yitirmesidir. Geçmişte ihtişamından ve gücünden korktuğu doğadan Tanrının kollarına sığınan insan, geliştirdiği yıkıcı makinelerle doğayı kendisine boyun eğen bir hizmetkara dönüştürür. Doğa ile bağı kalmayan ve kurduğu kapitalist sisteme köle olan insan bencilleşerek her şeye kar odaklı yaklaşmaya başlar. Kadın/erkek ilişkileri de dahil olmak üzere insan ilişkileri sevgi ve uyumdan uzak, kişisel çıkar ve maddiyat üzerine kurulmuş sahte ilişkilere dönüşür. İnsanın doğasında ve toplumda oluşan bu trajik değişime sessiz kalamayan başkarakterler-Connie Chatterley ve Ursula Bragwen- çareyi yalnızlıkta ve yozlaşan toplumdan geriye kalan bir parça doğaya sığınmakta bulurlar. Ursula için bu kaçış kendi dünyasından olmayan bir erkekle evlenmeyi reddedip onun buyruğu altına girmekten kaçınmak iken, Connie için üst sınıfı temsil eden kocasını ve ona sunduğu zengin hayatı terk edip kendi ruhuna hitap eden ve bedensel arzularını tatmin eden alt sınıftan bir erkekle doğanın içinde sakin ve sade bir hayat kurmak olur.
dc.description.abstractThis work analyses the Modernist writer D.H. Lawrence's twentieth-century novels The Rainbow (1915) and Lady Chatterley's Lover (1928) from an ecocritical point of view. Written during an era when the industrial revolution was quickly spreading and affecting all facets of human life, these works examine the heroines' connections with people, society, and nature to demonstrate the detrimental impacts of mechanization on nature, humans, and society. The protagonists of both works are outstanding female characters with a strong sense of environmental consciousness and a tendency to critically evaluate current events. Both are concerned that in a male dominated world, people will harm nature with the machines they build, and that humans will lose their essence by severing their intrinsic organic relationship with nature. Man, who sought refuge in the arms of God in the past from nature's magnificence and power, converts nature into a servant who submits to him through the destructive machinery he creates. Man, who is no longer connected with nature and is a slave to the capitalist system he established becomes selfish and starts to approach everything with a profit-oriented mindset. Human relations, including male/female relations, degenerate into false relationships defined by self-interest and materialism rather than passion and harmony. The main characters, Connie Chatterley and Ursula Bragwen, who refuse to remain silent in the face of this tragic transformation in human nature and society, find solace in isolation and seeking refuge in a fragment of nature that has survived the degeneration of modern civilization. For Ursula, this means refusing to marry a man who is not her equal and avoiding being ruled by him, whereas for Connie, it means abandoning her upper-class husband and renouncing the luxurious life he offers in exchange for a simple and quiet existence in nature with a lower-class man who appeals to her soul and satisfies her desire for sensuality.en
dc.identifier.endpage91
dc.identifier.startpage0
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14411/5421
dc.identifier.yoktezid742464
dc.language.isoen
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatı
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleD. H. Lawrence'ın makineleşen dünyada mücadele eden karakterlerinin ekoeleştirel bir incelemesi: Gökkuşağı ve Lady Chatterley'in Aşığı
dc.titleAn ecocritical reading of D. H. Lawrence's characters struggling in a mechanized world: The Rainbow and Lady Chatterley's Loveren_US
dc.typeMaster Thesis
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication33fe952e-f17c-4e4f-811b-4977cd30e85b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery33fe952e-f17c-4e4f-811b-4977cd30e85b
relation.isOrgUnitOfPublication8b792715-728f-42a9-abba-e7efd76da37e
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery8b792715-728f-42a9-abba-e7efd76da37e

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
742464 An ecocritical reading of D. H. Lawrence's characters struggling in a mechanized world.pdf
Size:
1.19 MB
Format:
Adobe Portable Document Format