Öğrenci Ders Devamının Sınavlarda Alınan Notlara Etkisi Üzerine Bir Durum Çalışması
No Thumbnail Available
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Üniversite eğitimde öğrencilerin derslere devam mecburiyetinin olup olmaması, okuldan okula
değişebileceği gibi aynı okul içinde verilen dersler arasında da farklılıklar göstermektedir. Öğrencilerin
derse devam etmesiyle, dönem sonucu elde ettiği ders başarısı arasında olumlu bir ilişki olup olmadığı
önemli bir araştırma konusu olmuştur. Bu konuda yapılan çalışmaların önemli bir bölümünde, dersteki
başarı kriteri olarak dönem sonu başarı notu esas alınmış ve yapılan çalışmaların çoğunluğunda iki olgu
arasında olumlu bir ilişki gözlemlenmiştir. Bunun sonucu olarak da, çalışmaların sonuç bölümlerinde
öğrencilerin derslere devam etmelerinin sağlanması ve devamlarının artırılması tavsiye edilmiştir. Ancak,
çok az çalışmada bu tedbirin gerçek hayata nasıl geçirilebileceği ile ilgili önerilerde bulunulmuştur. Diğer
taraftan bu önerilerin ders devamını veya başarıyı artırmakta etkisi genellikle ölçülmemiştir. Derse devam
durumunun artırılması için önerilen yöntemlerin çoğu, idari tedbirlerle öğrencileri derse devam etmeye
zorlamayı içermektedir. Halbuki, ders devamından beklenen faydanın sağlanabilmesi için; öğrencinin bir
zorunluluktan ziyade, öğrenme sürecinin bir parçası olarak derse devam etmeye teşvik edilmesi önemlidir.
Bu çalışmada; ders devamı ile sınav notu arasındaki ilişki hem dönem sonu sınav notu hem de dönem
içerisinde yapılan ara sınavlar dikkate alınarak incelenmiştir. Böylelikle öğrencinin devam durumu ile
sınavlar arasında ilişkiyi gözlemlemek mümkün olmuştur. Ayrıca, ders işleme yönteminde yapılan bir
değişikliğin, ders devamına ve öğrencinin notuna olan etkisi de bu kapsamda değerlendirilmiştir.
Böylelikle, derse devam ile alınan notlar arasındaki ilişki üzerinde ders işleme yönteminin etkisi de
izlenebilmiştir. Bu yönleriyle makalede sunulan çalışma, yazımda var olan yayınlardan farklılaşmaktadır.
Description
A Case Study on Impact of Student Course-Attendance on
Exam Grades
ABSTRACT: The significant impact of student course-attendance on student academic success is apparent in several scientific studies. However, most of these scientific studies took semester cumulative grade as student success indicator. On the other hand, there are few scientific suggestion on how to increase student course-attendance, although, it is generally among the instructional advices. Furthermore, considerable number of available scientific suggestions rely on administrative measures in increasing student course attendance. However, promoting intrinsic need for attendance in students is more effective than forcing them by administrative regulations. This study is different than the previous ones in examining the relation between course-attendance and academic achievement not only in semester total grade, but also in in semester examinations as well. Additionally, suggestions for enhancing student academic achievements are presented by the help of the indicators which demonstrate that the change in instructional methodology has impact on the observed academic success.
ABSTRACT: The significant impact of student course-attendance on student academic success is apparent in several scientific studies. However, most of these scientific studies took semester cumulative grade as student success indicator. On the other hand, there are few scientific suggestion on how to increase student course-attendance, although, it is generally among the instructional advices. Furthermore, considerable number of available scientific suggestions rely on administrative measures in increasing student course attendance. However, promoting intrinsic need for attendance in students is more effective than forcing them by administrative regulations. This study is different than the previous ones in examining the relation between course-attendance and academic achievement not only in semester total grade, but also in in semester examinations as well. Additionally, suggestions for enhancing student academic achievements are presented by the help of the indicators which demonstrate that the change in instructional methodology has impact on the observed academic success.
Keywords
computer engineering