Ankara'da Bulunan Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Hizmet Verme Yatkınlığının Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini İlişkisi Üzerindeki Aracı Etkisi

dc.contributor.advisor Tengilimoğlu, Dilaver
dc.contributor.author Bibican, Çağatay
dc.contributor.other Business
dc.date.accessioned 2024-07-07T12:49:17Z
dc.date.available 2024-07-07T12:49:17Z
dc.date.issued 2019
dc.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Mevcut çalışmada, konaklama veya otel işletmelerinde iş tatmini düzeyini etkileyebilecek örgütsel bağlılık ve hizmet verme yatkınlığı değişkenlerini incelemek hedeflemiş olup, bu hedefe ulaşmak için Ankara'da bulunan 5 yıldız statüsündeki 11 otelden çeşitli departmanlarda çalışan 233 otel çalışanına ulaşılmıştır. Çalışmada temel olarak hizmet verme yatkınlığının örgütsel bağlılık ile iş tatmini arasındaki aracılık etkisi incelenmiştir. Yapılan literatür taramalarında bu değişkenleri bazı demografik değişkenlerin de etkilediği belirtildiğinden dolayı bu değişkenler de çalışmada göz önünde bulundurulmuş olup öncelikli olarak korelasyon analizi ile çalışmanın tüm değişkenleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Sonrasında çalışmanın temel hipotezini test etmek için aracı değişken analizi yapılmış ve korelasyonda çalışmanın ana değişkeni ile ilişkili bulunan demografik değişkenler de kontrol değişkeni olarak analize dahil edilmiştir. Mevcut çalışmada bağımsız değişken olarak örgütsel bağlılık ve örgütsel bağlılığın alt boyutları olan duygusal bağlılık, devamlılık bağlılığı ve normatif bağlılık; aracı değişken olarak hizmet verme yatkınlığı, bağımlı değişken olarak ise iş tatmini kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda hizmet verme yatkınlığının toplam örgütsel bağlılık ve iş tatmini ilişkisinde, duygusal bağlılık ve iş tatmini ilişkisinde, devamlılık bağlılığı ve iş tatmini ilişkisinde kısmi aracı değişken rolünü üstlendiği bulunurken; normatif bağlılık için bu ilişki bulunamamıştır. Elde edilen bulgular literatür göz önünde bulundurularak değerlendirilmiştir.
dc.description.abstract In the present study, it was aimed to examine the organizational commitment and service orientation variables which can affect the level of job satisfaction in accommodation or hotel establishments. To reach this aim, 233 hotel employees from 11 five-star hotels located in Ankara was included to the research. In this study, the mediation effect of service orientation on relationship between organizational commitment and job satisfaction was examined. In literature, it was stated that some demographic variables affected this relationship; thus some demographic variables were also taken into consideration. Firstly, the relationships between all variables were examined via correlational analysis. Secondly, in order to test the basic hypothesis of the study, the mediation analysis was performed and the demographic variables related to the main variables of the study were controlled. The sub-dimensions of organizational commitment and organizational commitment as independent variable, job satisfaction as a dependent variable; and service orientation as mediator variable were included to the analysis. As a result of the analyzes, it was found that service orientation has a partial mediator role in the relation between total organizational commitment, affective commitment, continuance commitment and job satisfaction, This relationship was not found for normative commitment. The findings were evaluated in the light of literature. en
dc.identifier.endpage 116
dc.identifier.startpage 0
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/5376
dc.identifier.yoktezid 537137
dc.institutionauthor Tengilimoğlu, Dilaver
dc.language.iso tr
dc.subject Turizm
dc.subject İşletme
dc.subject Ankara
dc.subject Beş yıldızlı oteller
dc.subject Tourism en_US
dc.subject Demografik değişkenler
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Ankara en_US
dc.subject Hizmet vermeye yatkınlık
dc.subject Five star hotels en_US
dc.subject Demographic variables en_US
dc.subject Oteller
dc.subject Service orientation en_US
dc.subject Örgütsel bağlılık
dc.subject Hotels en_US
dc.subject Organizational commitment en_US
dc.subject İş doyumu
dc.subject Job satisfaction en_US
dc.title Ankara'da Bulunan Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Hizmet Verme Yatkınlığının Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini İlişkisi Üzerindeki Aracı Etkisi
dc.title The Mediator Role of Service Orientation on Relationship Between Organizational Commitment and Job Satisfaction in Five-Star Hotels at Ankara en_US
dc.type Master Thesis
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 485ac8fe-dbd7-43a4-8cb1-c2f977dff480
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 485ac8fe-dbd7-43a4-8cb1-c2f977dff480
relation.isOrgUnitOfPublication acc4fdb6-4892-414d-ae54-d1932f9fa723
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery acc4fdb6-4892-414d-ae54-d1932f9fa723

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
537137 Ankara'da bulunan beş yıldızlı otel işletmelerinde hizmet.pdf
Size:
1.56 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections