The Role of Augmented Reality Applications in Purchasing Decision: Furniture Industry Example
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Son yıllarda, dijital teknolojilerin gelişimiyle birlikte pazarlama sektöründe bir dönüşüm yaşanmıştır. Çevrimiçi ve çevrimdışı alışveriş deneyimlerini birleştiren bütünleşik kanallı pazarlama, tüketicilere daha kişiselleştirilmiş hizmetler sunmaktadır. Özellikle 'webrooming' gibi alışveriş davranışlarıyla şekillenen bu pazarlama anlayışı ile tüketiciler çevrimiçi araştırma sonrasında fiziksel mağazada ürünleri deneyimlemekte ve nihai satın alma kararlarını vermektedir. Bu süreçte artırılmış gerçeklik teknolojisi, tüketicilere çevrimiçi ortamda ürünleri daha gerçekçi bir şekilde deneyimleme imkânı sunarak alışveriş deneyimini dönüştürmektedir. Artırılmış gerçeklik uygulamaları, kullanıcıların evlerinde veya diğer fiziksel alanlarda sanal mobilya ürünlerini görsel olarak yerleştirmelerine olanak tanıyarak satın alma kararlarını önemli ölçüde etkileyebilmektedir. Bu çalışmada, mobilya sektörünün çevrimiçi kanallarında tüketiciye sunulan artırılmış gerçeklik uygulamalarının tüketicinin satın alma kararını nasıl şekillendirdiğinin analiz edilmesi amaçlamıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiş olup nitel araştırma modeli olarak örnek olay incelemesi esas alınmıştır. Amaçlı örnekleme yoluyla belirlenen 12 katılımcının tamamı webrooming kavramına yönelik bilgi düzeyleri olan ve mobilya sektöründe çevrimiçi mağazadan artırılmış gerçeklik uygulaması ile ürün deneyimi yaparak satın alma işlemi yapan tüketicilerden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında yapılan derinlemesine görüşmelerde demografik soruların yanı sıra webrooming davranışı ve artırılmış gerçeklik uygulamaları arasındaki ilişkiyi anlamaya yönelik yarı yapılandırılmış açık uçlu sorular sorulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre katılımcıların farklı demografik özellikleri ile webrooming tercihlerinin belirlenmesi arasında bir ilişki olduğu bulgulanmıştır. Artırılmış gerçeklik teknolojisinin tüketicinin satın alma kararı üzerinde rolü olduğu ve son olarak mobilya sektöründe kullanılan artırılmış gerçeklik teknolojisinin tüketicilerin alışveriş deneyimini olumlu yönde şekillendirdiği saptanmıştır.
In recent years, the development of digital technologies has led to a transformation in the marketing sector. Omnichannel marketing, which integrates online and offline shopping experiences, offers consumers more personalized services. This marketing approach, particularly shaped by shopping behaviors such as 'webrooming,' allows consumers to conduct online research before experiencing products in physical stores and making their final purchase decisions. In this process, augmented reality technology transforms the shopping experience by enabling consumers to experience products more realistically in online environments. Augmented reality applications significantly influence purchasing decisions by allowing users to visually place virtual furniture products in their homes or other physical spaces. This study aims to analyze how augmented reality applications offered to consumers in the online channels of the furniture industry shape purchasing decisions. An in-depth interview method, one of the qualitative research techniques, was employed, and the case study approach was adopted as the qualitative research model. The 12 participants selected through purposive sampling were all consumers familiar with the concept of webrooming and had experienced and purchased products in the furniture sector using augmented reality applications from online stores. During the in-depth interviews, semi-structured open-ended questions were asked to explore the relationship between webrooming behavior and augmented reality applications, alongside demographic questions. The findings of the research revealed a relationship between participants' varying demographic characteristics and their preferences for webrooming. Furthermore, it was determined that augmented reality technology plays a role in influencing consumers' purchasing decisions. Finally, it was found that augmented reality technology used in the furniture sector positively shapes consumers' shopping experiences.
In recent years, the development of digital technologies has led to a transformation in the marketing sector. Omnichannel marketing, which integrates online and offline shopping experiences, offers consumers more personalized services. This marketing approach, particularly shaped by shopping behaviors such as 'webrooming,' allows consumers to conduct online research before experiencing products in physical stores and making their final purchase decisions. In this process, augmented reality technology transforms the shopping experience by enabling consumers to experience products more realistically in online environments. Augmented reality applications significantly influence purchasing decisions by allowing users to visually place virtual furniture products in their homes or other physical spaces. This study aims to analyze how augmented reality applications offered to consumers in the online channels of the furniture industry shape purchasing decisions. An in-depth interview method, one of the qualitative research techniques, was employed, and the case study approach was adopted as the qualitative research model. The 12 participants selected through purposive sampling were all consumers familiar with the concept of webrooming and had experienced and purchased products in the furniture sector using augmented reality applications from online stores. During the in-depth interviews, semi-structured open-ended questions were asked to explore the relationship between webrooming behavior and augmented reality applications, alongside demographic questions. The findings of the research revealed a relationship between participants' varying demographic characteristics and their preferences for webrooming. Furthermore, it was determined that augmented reality technology plays a role in influencing consumers' purchasing decisions. Finally, it was found that augmented reality technology used in the furniture sector positively shapes consumers' shopping experiences.
Description
Keywords
Halkla İlişkiler, Public Relations
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
134