Mil birleşimlerinin eksenel yük altındaki davranışı

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Civil Engineering
(2000)
The Atılım University Department of Civil Engineering was founded in 2000 as a pioneer for the Departments of Civil Engineering among the foundation schools of Ankara. It offers education in English. The Department of Civil Engineering has an academic staff qualified in all areas of the education offered. In addition to a high level of academic learning that benefits from learning opportunities through practice at its seven laboratories, the Department also offers a Cooperative Education program conducted in cooperation with renowned organizations in the construction sector. Accredited by MÜDEK (Association of Evaluation and Accreditation of Engineering Programs) (in 2018), our Department has been granted the longest period of accreditation to ever achieve through the association (six years). The accreditation is recognized by ENAEE (European Network for Accreditation of Engineering Education), and other international accreditation boards.

Journal Issue

Abstract

Mil birles¸imleri,basitlikleriveyapımkolaylıklarınedeniylem¨uhendislik yapılarında yaygın olarakkullanılmaktadır.Yapısaldavranıs¸larıvetasarımlarınispetenbasitol- masına ra˘gmen, ikifarklıy¨uzeyinbirbirinetemasetmesindenkaynaklanangerilme da˘gılımı aslındaoldukc¸akarmas¸ıktır.Tasarımkodlarında,milba˘glantılarının geo- metrisi genelliklenasılgelis¸tirildi˘gine ilis¸kindetaylıbilgiverilmedenbazıampirik denklemlerle sınırlandırılır.Butezde,parametriksonluelemanmodellerikullanılarak mil birles¸imlerinineksenely¨uk altındakidavranıs¸ıaras¸tırılıp,mil-delikc¸aporanı, deli˘gin eksenely¨onde dıs¸merkezli˘gi vemiline˘gilme etkileriincelenmis¸tir.Milve plaka arasındakitemasetkiles¸imi,y¨uz y¨uze penaltıtemasform¨ulasyonu ilemodel- lenmis¸tir.Milileplakaarasındakitemasıns¨urt¨unmesiz oldu˘gu varsayılmıs¸tır.Mo- dellerin do˘grulu˘gu, a˘g duyarlılı˘gı analizleriveHertz'inuyumluolmayansilindirik y¨uzeylerintemasıic¸invePersson'ınuyumlusilindiriktemaslaric¸ingelis¸tirdi˘gi anal- itik c¸ ¨oz¨umlerle kars¸ılas¸tırılarakkontroledilmis¸tir. Bu c¸alıs¸madayapılananalizlerinsonuc¸larınag¨ore, her ¨uc¸parametreninde(mil-delik oranı, deli˘gin dıs¸merkezli˘gi vemiline˘gilmesi) milba˘glantılarındaki gerilmekon- santrasyonu ¨uzerinde ¨onemli etkileriolabilece˘gi bulunmus¸tur. ˙Iki boyutlumodeller, ¨on de˘gerlendirme vemodeldo˘grulamada yararlıolsada,bazıdurumlarda ¨onemli ola- bilecek kalınlıkboyuetkilerig¨oz ardıederler;bunedenle, ¨uc¸boyutlumodellermil ba˘glantılarındaki gerilimda˘gılımının dahado˘gru temsilinisa˘glamaktadırlar.Yapılan analizler ayrıca,hemHertzhemdePersson'ınanalitikc¸ ¨oz¨umlerinin mile˘gilme et- kisinin olmadı˘gı durumlardadahak¨uc¸ ¨uk temasac¸ılarıic¸inmakulsonuc¸larverdi˘gini, ama dahab¨uy¨uk temasac¸ılarında(toplamtemasac¸ısının40 'denb¨uy¨uk olmasıgibi) Hertz'in c¸ ¨oz¨um¨un¨un sonluelemanlarc¸ ¨oz¨um¨unden uzaklas¸tı˘gını g¨ostermis¸tir.
Pin connectionsarecommonlyusedinengineeringstructuresduetotheirsimplic- ity andeaseofconstruction.Althoughtheirstructuralbehavioranddesignisrel- ativelysimple,thestressdistributionduetothemechanicsoftwocontactsurfaces is actuallyquitecomplex.Indesigncodes,thegeometryofthepinconnectionsis typically restrictedbysomeempiricalequationswithoutanydetailedinformationon their development.Inthisthesis,thebehaviorofpinconnectionsunderaxialloadis investigatedbyanalyzingparametricfiniteelementmodelsandstudyingthee ects of pin-to-holediameterratio,eccentricityofthehole(inaxialdirection),andbend- ing ofthepin.Thecontactinteractionbetweenthepinandtheplateismodeledby face-to-facepenaltycontactformulation.Thecontactbetweenthepinandtheplate is assumedtobefrictionless.Theaccuracyofmodelsischeckedviameshsensitiv- ity analysesandcomparisontoanalyticalsolutionsgivenbyHertzfornon-conformal cylindricalcontactsandbyPerssonforconformalcylindricalcontact. Based ontheresultsofanalysesperformedinthisstudy,itisfoundthatallthree parameters (i.e.,pin-to-holediameterratio,eccentricityoftheholeandbendingofthe pin) canhavesignificante ects onstressconcentrationinpinconnections.Although two-dimensionalmodelsareusefulinpreliminaryassessmentandmodelverification, theyignorethrough-thicknesse ects thatmaybesignificantinsomecases;therefore, three-dimensional modelsprovidemoreaccuraterepresentationofstressdistribution in thepinconnections.Theanalysesalsoconfirmthattheanalyticalsolutionsofboth Hertz andPerssongavereasonableresultsforsmallercontactangleswhenpinbending efect isnotpresentwhileHertz'ssolutiondeviatessignificantlyfromtheresultsof finite elementmodelswithneat-fitpinhavingamoreconformalcontactsurfacewith largercontactangles(i.e.,totalcontactangleshigherthan40 ).

Description

Keywords

İnşaat Mühendisliği, Civil Engineering

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

0

End Page

102