ESKİ KÖYE YENİ ADET: HUKUK VE EDEBİYAT ÇALIŞMALARI

No Thumbnail Available

Date

2017

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Hukuk Kuramı

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Law
(2003)
Started in 2003 with 21 students, the Atılım University School of Law has so far graduated over 1700 students, and currently offers education for more than 1300 students. With the aim stressed by our Founding Dean Prof. Dr. Nami Çağan, we grant students with the background that allows them to access and evaluate information, rather than overloading them with information dumps during our education and training in the field of law. With a curriculum prepared with this approach and our mission in mind, we aim to graduate our students as actual legal experts who have internalized ethical rules, who are knowledgeable in terms of rules and institutions; and who are cultured, versatile, broad-visioned and inquisitive. In addition to basic courses in law conducted by our academic staff as pioneers of their field with respect to these principles, elective courses are available pursuant to current events such as those in mediation for legal disagreements, law and women, sports law, informatics law, media law and legal English; as well as law clinics to offer effective and interactive education. In addition, graduate and doctorate degree programs, alongside certificate programs such as those to train experts, peace-makers, mediators, and trustees in composition, are underway. A member of the European Law Faculties Association (ELFA), our School offers international relations and events, the Erasmus+ program, national and international fictional court contests, law and art days prepared by our student networks, or career forums in law to collaborate in the personal development of our students.

Journal Issue

Abstract

Öncelikle başlıkta geçen “eski köye yeni adet”in ne olduğundan bahsetmek uygun olacaktır. Hukuk; hem bir kurallar sistemi olarak kadim zamanlardan, hem de ülkemiz özelinde toplumsal düzeni biçimlendirici bir mekanizma olarak Türk modernleşmesinin başından beri kullanılan bir argüman olmuştur. Hukukun eski köy olması bir parça buradan gelmektedir. Konumuz itibariyle, hukuk eğitimine ilişkin tartışmaya açılmış birçok unsurun ise eski köyün sakinleri olduğu görülmektedir. Bunların başında hukuku hukukla açıklama, pozitif hukuk metinleri üzerinden dersleri yürütme ve fakat o hukuk kuralının hangi toplumsallığa işaret ettiğine değinmeme gibi teknik ve pozitivist bir yöntemin benimsenmiş olması gelmektedir. Bunlara derslerin kalabalık amfilerde konferans şeklinde işlenmesi, ders programlarının yenilenmemesi, derslerin üzerine kurulu olduğu pozitif hukuk metinleri ve onları açıklayan ders kitapları yerine öğrencinin sadece satın aldığı fotokopilerden çalışarak dersi geçme notu almaya yönelmesi eklemlenmektedir. Böylece diğer disiplinlere ve sosyal bilimlere kendini büyük ölçüde kapatan hukuk eğitimi muhafazakarlaşmakta ve adeta böyle gelmiş böyle giden bir eski köy düzeni sürmektedir.

Description

Keywords

law

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page