Çalışanların Performanslarını Arttırmada Bir Araç Olarak Motivasyon ve Motivasyon Teknikleri
Loading...
Date
2008
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışma kapsamında ?Çalışanların Performansını Arttırmada Bir Araç Olarak Motivasyon ve Motivasyon Teknikleri? detaylı bir şekilde incelenmiş ve yüksek lisans tezi olarak rapor haline getirilmiştir.Motivasyon insan ilişkilerine yön veren en önemli olgulardan biridir. Hangi türde olursa olsun bütün işletmelerin kurum ve kuruluşların ortak hedefi insanların çabalarını amacı gerçekleştirmeye doğru yoğunlaştırmaktır. İş ne olursa olsun sonuçta istenen şey söz konusu işin yapılabilmesi ise insanın istekli olmasını, işi benimsemesini gerektirir. İşte bu isteği sağlayan bireyin motivasyon düzeyidir.Bu araştırmanın amacı, Ankara ilinde Ağaç İşleri Sektörü'nde çalışanların motivasyonunu artıran faktörlerin neler olduğunu belirlemek ve demografik özelliklere göre faklılık gösterip göstermediğini saptamaktır. Böylece yöneticilere yardımcı olmaktır.Yapılan araştırmada öncelikle literatür taraması yapılarak, çalışanların performansını arttırmada yöneticilerin motivasyon araçlarını kullanmalarının çalışanlar üzerindeki etkisi konusunda, çalışanların düşüncelerini saptamak için anket soruları hazırlanmıştır. Derlenen bilgiler doğrultusunda hazırlanan anket formu, seçilen örneklemde anketörler vasıtasıyla uygulanmıştır. Ankara ilinde ağaç işleri sektöründe faaliyet gösteren orta ölçekli firmalarda çalışan 132 kişi anketleri tam olarak doldurmuştur. Bu cevaplarla veri tabanı oluşturulmuştur. Elde edilen bilgileri çözümlemede ki-kare testi yönteminden faydalanılmıştır.Bu istatistikî çalışmalar sonucu ortaya çıkan verilerle araştırmanın sonuçlarına ulaşılmış ve sonuç olarak ekonomik, psiko-sosyal, örgütsel ve yönetsel araçların motivasyonu arttırdığı görülmüştür. Her üç faktör grubunda da yönetici ve yönetilenler arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Yönetilenlerin motivasyon araçlarının uygulanması konusundaki beklentilerinin yöneticilere göre daha fazla olduğu belirlenmiştir.
This is a detailed study of 'Motivation as a means of increasing employee performance and motivation techniques'. It has been formulated as a report and a master's thesis.Motivation is one of the most important factors influencing social dynamics. All enterprises, no matter what their area of operations, share the common goal of positively influencing people's efforts towards the attainment of a specific purpose. For any task to be achieved, a person must have an intrinsic desire that will allow themselves to self-relate to the purpose of the task. The source of such a need depends on a person's level of motivation.The purpose of this research is to investigate the factors that motivate workers in the wooden product industry in Ankara and to document whether these factors differentiate from other demographic populations previously studied in order to assist managers.First of all, the research began by scanning avilable litterature. Then questionnaires and surveys were prepared as to inquire employee opinions on the effects of presently used motivation techniques used by managers. 132 people working in the Ankara wooden product industry, participated in these surveys and a database has been accumulated from their answers. The acquired information was processed with the chi-square testing method.Through these statistical procedures, the research has been concluded. It has been found that economic, psycho-social, corporate and manageering factors influence and increase motivation. In all factor groups, it has been designated that there is a profound and meaningful relationship between managers and their employees. It has also been concluded that employees have higher expectations from the studied motivation methods than what managers have.
This is a detailed study of 'Motivation as a means of increasing employee performance and motivation techniques'. It has been formulated as a report and a master's thesis.Motivation is one of the most important factors influencing social dynamics. All enterprises, no matter what their area of operations, share the common goal of positively influencing people's efforts towards the attainment of a specific purpose. For any task to be achieved, a person must have an intrinsic desire that will allow themselves to self-relate to the purpose of the task. The source of such a need depends on a person's level of motivation.The purpose of this research is to investigate the factors that motivate workers in the wooden product industry in Ankara and to document whether these factors differentiate from other demographic populations previously studied in order to assist managers.First of all, the research began by scanning avilable litterature. Then questionnaires and surveys were prepared as to inquire employee opinions on the effects of presently used motivation techniques used by managers. 132 people working in the Ankara wooden product industry, participated in these surveys and a database has been accumulated from their answers. The acquired information was processed with the chi-square testing method.Through these statistical procedures, the research has been concluded. It has been found that economic, psycho-social, corporate and manageering factors influence and increase motivation. In all factor groups, it has been designated that there is a profound and meaningful relationship between managers and their employees. It has also been concluded that employees have higher expectations from the studied motivation methods than what managers have.
Description
Keywords
Ağaç İşleri, Motivasyon, Wood Products, Performans, Motivation, Performance, Yönetim, Management
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
0
End Page
144