Derin Çekme Sınır Oranın, Flanş Bölgesinin Isıtılarak Artırılması için Yöntem Geliştirilmesi

dc.contributor.advisor Kaftanoğlu, Bilgin
dc.contributor.advisor Konca, Erkan
dc.contributor.author Kayhan, Erdem
dc.contributor.author Kaftanoğlu, Bilgin
dc.contributor.author Kayhan, Erdem
dc.contributor.author Kaftanoğlu, Bilgin
dc.contributor.author Kayhan, Erdem
dc.contributor.other Manufacturing Engineering
dc.contributor.other Airframe and Powerplant Maintenance
dc.contributor.other Airframe and Powerplant Maintenance
dc.contributor.other Manufacturing Engineering
dc.contributor.other Airframe and Powerplant Maintenance
dc.date.accessioned 2024-07-07T12:48:52Z
dc.date.available 2024-07-07T12:48:52Z
dc.date.issued 2015
dc.department Fen Bilimleri Enstitüsü / İmalat Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu tez çalışmasında geliştirilen yöntem kısaca, sac metal malzemelerin şekillendirilme oranının flanş bölgesinin eş sıcaklık dağılımsız ısıtılarak artırılması olarak açıklanabilir. Sıcaklık artışı malzemenin sünekliğinde belirgin bir yükselmeye ve buna bağlı olarak şekillendirilme kapasitesinin artmasına neden olur. Sıcaklık artışı ayrıca malzemenin akma sınırının düşmesi ile birlikte, uygulama kuvvetlerinde ve basınçlarında azalma meydana gelir. Otomotiv endüstrisinde en yaygın kullanıma sahip olan Yüksek Mukavemet Sac Çelik (AHSS) malzeme DP600 olup, araç ağırlıklarının azalmasını ve çarpışma emniyet faktörünün artmasını sağlamasından dolayı bu tez çalışmasında araştırma malzemesi olarak seçilmiştir. Adı geçen çelik malzemelerin kullanımı malzeme kalınlıklarının ve yakıt sarfiyatının azalmasını sağlar. Yapılan araştırmada geliştirilen yöntemin geçerliliği üç farklı tip malzeme, bunlardan iki tanesi Düşük Alaşımlı Yüksek Mukavemet çeliği (HSLA), diğeri ise IF (Arayersiz Çelikler) çeliği kullanılarak, incelenmiştir. Flanş bölgesinin sıcaklığının 180oC to 300oC değerleri arasında oluşturulduğu deneylerde derin çekme sınır oranında %25.58 kadar artış sağlanmıştır. Kullanılan sıcaklık ılık işlem sıcaklığı seviyesinde olduğundan, şekillendirilme kuvvetlerinde azalma meydana gelmesine rağmen malzemenin özelliklerinde ve dayanımında bir değişim gerçekleşmemektedir.
dc.description.abstract The method developed in the current thesis can shortly be described as the application of nonisothermal local heating in the flange region of the blank to improve the formability of sheet metals in deep drawing. The use of elevated temperature gives the possibility of significantly increasing the ductility of the material and the associated forming capability. It also drastically reduces the yield point and hence the forming forces and required pressures. One of the advanced high strength sheet steels (AHSS), DP600, widely used in the automotive industry due to enabling the reduction in car weigth and increasing the crash safety is chosen as a work material in this reasearch. Using AHSS steels also reduce the material thickness and lower fuel consumption. The three different types of steels, two HSLA and one IF steels, are additionally examined to observe the validity of the developed method. As a result of the experiments conducted within the temperature limits 180oC to 275oC in flange region, the Limiting Drawing Ratio in deep drawing (LDR) is increased up to 25.58 %. Since the temperature range stays in the warm region, material properties are not influenced; but the strength remains the same while the required forming forces are reduced. en
dc.identifier.endpage 222
dc.identifier.startpage 0
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/5317
dc.identifier.yoktezid 382817
dc.institutionauthor Kaftanoğlu, Bilgin
dc.institutionauthor Kayhan, Erdem
dc.language.iso en
dc.subject Makine Mühendisliği
dc.subject Metalurji Mühendisliği
dc.subject Mühendislik Bilimleri
dc.subject Mechanical Engineering en_US
dc.subject Malzeme davranışı
dc.subject Metallurgical Engineering en_US
dc.subject Engineering Sciences en_US
dc.subject Malzeme işleme
dc.subject Material behavior en_US
dc.subject Material processing en_US
dc.subject Malzeme üretimi
dc.subject Material production en_US
dc.title Derin Çekme Sınır Oranın, Flanş Bölgesinin Isıtılarak Artırılması için Yöntem Geliştirilmesi
dc.title The Development of a Method To Improve the Limit Drawing Ratio of Blanks Using Preferential Heating en_US
dc.type Doctoral Thesis
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 6a16f0d1-a867-4770-b8fd-9628467d1eb8
relation.isAuthorOfPublication ab1a72fc-e2ec-42c0-825b-95476239b4a0
relation.isAuthorOfPublication 6a16f0d1-a867-4770-b8fd-9628467d1eb8
relation.isAuthorOfPublication ab1a72fc-e2ec-42c0-825b-95476239b4a0
relation.isAuthorOfPublication 6a16f0d1-a867-4770-b8fd-9628467d1eb8
relation.isAuthorOfPublication ab1a72fc-e2ec-42c0-825b-95476239b4a0
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 6a16f0d1-a867-4770-b8fd-9628467d1eb8
relation.isOrgUnitOfPublication 9804a563-7f37-4a61-92b1-e24b3f0d8418
relation.isOrgUnitOfPublication 0ad0b148-c2aa-44e7-8f0a-53ab5c8406d5
relation.isOrgUnitOfPublication 0ad0b148-c2aa-44e7-8f0a-53ab5c8406d5
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 9804a563-7f37-4a61-92b1-e24b3f0d8418

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
382817 The development of a method to improve.pdf
Size:
15.97 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections