Türbülans modellerinin DARPA SUBOFF statik sürükleme testi üzerinden incelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Gazi Univ, Fac Engineering Architecture

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Aerospace Engineering
(2020)
Turkey has made a significant progress in terms of aerospace and defense industries. The Atılım University Department of Aerospace Engineering opens to students in the Academic Year of 2020-2021, with the aim to train qualified engineers as required in the ever-developing aerospace industry. This department is a field of engineering that focuses on the R&D, design, manufacturing, testing and performance processes of aircraft such as planes, choppers, or rockets; as well as satellites, and other kinds of spacecraft. Located in Ankara where much of the work related to the aerospace studies takes place, our School is to offer common projects and long-term opportunities for internship studies with many companies in the industry. Our academic staff involves faculty members who are experienced in teaching aerospace engineering, as well as experts in the field after having worked in many projects in the defense industry, in addition to offering consulting. Backed with our state-of-the-art laboratories, our curriculum is to offer students a chance to acquire the skills and know-hows to advance Turkey in the sector. We aim to implement a hands-on approach in education by training our students with our aircraft in our hangar at Esenboğa Airport. We aim to provide them with a practical training, and a constant opportunity to touch, feel, and experience the aircraft, from the first year. Our focus is to have students experience the process of R&D, from the designing stage to prototype manufacturing. Our course content, devised to match the current needs of the sector, shall make it possible for our students to find employment in their fields of competence and interest.

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmada DARPA SUBOFF su altı aracının manevra benzetimlerinde kullanılacak hidrodinamik katsayılarının hesaplanmasında izlenecek yöntem statik sürükleme (İng. static drift) test benzetimleri ile belirlenmiştir. Su altı araçlarının manevralarının belirlenmesinde kullanılan hidrodinamik katsayıların sayısal olarak yeterli doğrulukta elde edilmesi, çözümlemelerde kullanılan çözüm ağı ve türbülans modelleri ile ilişkilidir. Çalışmada ticari yazılım olan ANSYS Workbench yazılımı kullanılmıştır. Uygun çözüm ağı büyüklüğünün belirlenmesi Richardson Extrapolation metoduna dayalı Grid Convergence Index (GCI) yöntemi ile yapılmıştır. Bu yöntemle Spalart Almaras türbülans modeli kullanılarak üç farklı çözüm ağı büyüklüğü ile elde edilen sonuçların etrafındaki ayrıklaştırma hata bandı tahmin edilmiştir. Bunun yanısıra bu çözümler 14 milyon Reynolds sayısında 0 ila 18 derece yana kayma açılarında yapılan testlerin sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Eleman sayısındaki artış ile çözümleme sonuçlarının deneysel veriye yaklaştığı gözlenmiştir. Uygun çözüm ağı seçiminin ardından Realizable k-ε ve SST k-ω modelleri ile analizler tekrarlanarak türbülans modeli opsiyonları incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda, 18 derece yana kayma açısına kadar bir-denklemli Spalart Almaras türbülas modelinin pratik uygulamalar için uygun olduğu değerlendirilmiştir. Yüksek kayma açılarının ele alınması gereken durumlarda iki-denklemli SST k-ω türbülans modelinin kullanımının tekrar değerlendirilmesi tavsiye edilmektedir.

Description

atik, hediye/0000-0002-5858-9132

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

0

WoS Q

Q4

Scopus Q

Q3

Source

Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi

Volume

37

Issue

3

Start Page

1509

End Page

1522