Arama Motorunda Bulunduğunun Bireylerin Metabilişsel Gelişimleri ve Hatırlama Üzerindeki Etkisi

dc.contributor.advisor Toker, Sacip
dc.contributor.author Sheıkh, Ruman Abdırashıd
dc.contributor.other Information Systems Engineering
dc.date.accessioned 2024-07-07T12:50:57Z
dc.date.available 2024-07-07T12:50:57Z
dc.date.issued 2024
dc.department Fen Bilimleri Enstitüsü / Yazılım Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Yazılım Mühendisliği Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu tez, arama motoru erişilebilirliği ile bunun çeşitli bilişsel süreçler üzerindeki etkisi arasındaki karmaşık ilişkiyi araştırıyor; özellikle bilişsel özsaygı, bilme hissi (FOK), bulunabilirlik hissi (FOF), soruları yanıtlama isteği, tanınma ve bilgi saklama. Çalışma, arama motorlarına hem erişimin olduğu hem de erişimin olmadığı koşullar altında sunulan ve dijital araçların bilişsel işlevler üzerindeki etkisini incelemek için benzersiz bir mercek sağlayan, değişen zorluk seviyelerindeki genel bilgi soruları etrafında yapılandırılmıştır. Tek yönlü tekrarlanan ölçüm ANOVA'sını kullanan çalışma, arama motoru erişiminin katılımcıların bilişsel özgüvenleri ve üstbilişsel algıları üzerinde önemli etkilerini gösterdi. Bulgular, katılımcıların zorlu sorgularla ilgilenme konusunda daha yüksek bir isteklilik sergilediklerini ve arama motorlarına erişimleri olduğunda daha iyi tanınma ve bulunabilirlik duyguları sergilediklerini ortaya çıkardı. Bu, özellikle karmaşık görevlerde bilişsel güveni ve algılanan yeterliliği artırmada harici dijital araçların önemli rolünün altını çiziyor. Üstelik araştırma, soru formatlarına bağlı olarak performans ve akılda tutma açısından kayda değer farklılıkların altını çizdi; çoktan seçmeli sorular, özellikle zor içeriklerde, kısa cevaplı formatlara kıyasla daha yüksek akılda tutma oranları gösteriyor. Bu, hem ilk öğrenme hem de uzun süreli kalıcılık açısından çoktan seçmeli formatların yararları dikkate alınarak, eğitim ortamlarındaki değerlendirme stratejilerinin potansiyel olarak yeniden değerlendirilmesini önermektedir. Çalışma önemli bilgiler sağlarken, arama motoru erişim koşullarının ikili yapısının getirdiği sınırlamaları ve bulguların genellenebilirliğini etkileyebilecek bireysel farklılıkların etkisini de kabul ediyor. Bu yönler, bu dinamikleri daha incelikli ve çeşitli gerçek hayat senaryolarında keşfetmek için gelecekteki araştırmalara duyulan ihtiyacın altını çiziyor
dc.description.abstract This thesis investigates the intricate relationship between search engine accessibility and its impact on various cognitive processes, specifically focusing on cognitive self esteem, feeling-of-knowing (FOK), feeling-of-findability (FOF), willingness to answer questions, recognition, and information retention. The study was structured around general knowledge questions of varying difficulty levels, presented under conditions of both access and no access to search engines, providing a unique lens to examine the influence of digital tools on cognitive functions. Utilizing a one-way repeated measures ANOVA, the study demonstrated significant effects of search engine access on participants' cognitive self-esteem and metacognitive perceptions. Findings revealed that participants exhibited a higher willingness to engage with challenging queries and showed enhanced recognition and findability feelings when they had access to search engines. This underlines the pivotal role of external digital tools in boosting cognitive confidence and perceived competence, especially in complex tasks. Moreover, the research highlighted notable differences in performance and retention based on question formats, with multiple-choice questions showing higher retention rates compared to short-answer formats, especially for difficult content. This suggests a potential re-evaluation of assessment strategies in educational settings, considering the benefits of multiple-choice formats for both initial learning and long term retention. While the study provides significant insights, it acknowledges the limitations posed by the binary nature of search engine access conditions and the influence of individual differences, which may affect the generalizability of the findings. These aspects underscore the need for future research to explore these dynamics in more nuanced and varied real-life scenarios. This thesis contributes to the understanding of how digital tools, particularly search engines, intersect with human cognitive processes, offering practical implications for educational strategies and knowledge-based work environments in our increasingly digital world en
dc.identifier.endpage 94
dc.identifier.startpage 0
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14411/5709
dc.identifier.yoktezid 863417
dc.institutionauthor Toker, Sacip
dc.language.iso en
dc.subject Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol
dc.subject Computer Engineering and Computer Science and Control en_US
dc.title Arama Motorunda Bulunduğunun Bireylerin Metabilişsel Gelişimleri ve Hatırlama Üzerindeki Etkisi
dc.title The Impact of Search Engine Presence on Individuals' Metacognitive Evolutions and Remembering en_US
dc.type Master Thesis
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication a24f8c39-3d6d-4d82-a160-2ddced1cd06b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery a24f8c39-3d6d-4d82-a160-2ddced1cd06b
relation.isOrgUnitOfPublication cf0fb36c-0500-438e-b4cc-ad1d4ef25579
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery cf0fb36c-0500-438e-b4cc-ad1d4ef25579

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
863417 The impact of search engine presence on individuals' metacognitive.pdf
Size:
1.22 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections