Güncel Yargı Kararları Işığında 1999 Montreal Konvansiyonu Kapsamında Kazanın Tespiti

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Law
(2003)
Started in 2003 with 21 students, the Atılım University School of Law has so far graduated over 1700 students, and currently offers education for more than 1300 students. With the aim stressed by our Founding Dean Prof. Dr. Nami Çağan, we grant students with the background that allows them to access and evaluate information, rather than overloading them with information dumps during our education and training in the field of law. With a curriculum prepared with this approach and our mission in mind, we aim to graduate our students as actual legal experts who have internalized ethical rules, who are knowledgeable in terms of rules and institutions; and who are cultured, versatile, broad-visioned and inquisitive. In addition to basic courses in law conducted by our academic staff as pioneers of their field with respect to these principles, elective courses are available pursuant to current events such as those in mediation for legal disagreements, law and women, sports law, informatics law, media law and legal English; as well as law clinics to offer effective and interactive education. In addition, graduate and doctorate degree programs, alongside certificate programs such as those to train experts, peace-makers, mediators, and trustees in composition, are underway. A member of the European Law Faculties Association (ELFA), our School offers international relations and events, the Erasmus+ program, national and international fictional court contests, law and art days prepared by our student networks, or career forums in law to collaborate in the personal development of our students.

Journal Issue

Events

Abstract

1999 Montreal Konvansiyonu taşıyıcının, hava yolu ile gerçekleştirilecek taşımalar sırasında doğan zararlardan sorumluluğunu düzenlerken, yük ve bagaj taşımaları için meydana gelen zararın bir olaydan doğmasını öngörmüşken, yolcunun ölümü ve yaralanmasından doğan zararların Konvansiyon kapsamında tazmini için bir kazanın varlığını aramıştır. Bu bağlamda yolcunun uğradığı zararı meydana getiren halin kaza olarak nitelendirilmesi, zararın tazmin edilebilmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Kazanın mevcudiyeti değerlendirilirken Konvansiyonun tarihsel gelişimi ve Konvansiyon ile ulaşılmaya çalışılan amaçlar da göz ardı edilmemeli; bu doğrultuda Konvansiyon amaçlarıyla uyumlu bir yol izlenmelidir. Konvansiyon amacı doğrultusunda yapılacak değerlendirme hem havayoluyla gerçekleştirilecek uluslararası taşımalara uygulanacak kurallar hususunda yeknesaklık sağlanması, hem de zarar gören yolcunun mağdur olmasının önüne geçilmesine hizmet edecektir. Bu bağlamda kazanın mevcudiyetinin değerlendirilmesi yapılırken ortaya atılan görüşlerden Konvansiyon’un amacına en uygun olanının seçilmesi tercihten ziyade, bir gerekliliktir. Bu kapsamda çalışmamızda öncelikle kaza kavramı tanımlanacak, daha sonrasında hava yoluyla gerçekleştirilen taşımalara ilişkin farklı uyuşmazlıklarda verilen kararların meydana getirdiği görüşler ele alınacak ve son olarak Konvansiyon amacı ele alınarak bu doğrultuda bir değerlendirmede bulunulacaktır.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Kadir Has Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi

Volume

12

Issue

1

Start Page

215

End Page

225

Collections