Çiğdemoğlu, Ceyhan
Loading...
Name Variants
Ceyhan, Çiğdemoğlu
Çiğdemoğlu C.
C.,Ceyhan
Çiğdemoğlu,C.
Çiğdemoğlu, Ceyhan
Cigdemoglu, Ceyhan
C., Ceyhan
C.,Çiğdemoğlu
C.,Cigdemoglu
Ceyhan, Cigdemoglu
Ç.,Ceyhan
Cigdemoglu C.
C., Cigdemoglu
Ç., Ceyhan
C., Çiğdemoğlu
Cigdemoglu,C.
Çığdemoğlu, Ceyhan
Cigdemoglu, C.
Çiğdemoğlu C.
C.,Ceyhan
Çiğdemoğlu,C.
Çiğdemoğlu, Ceyhan
Cigdemoglu, Ceyhan
C., Ceyhan
C.,Çiğdemoğlu
C.,Cigdemoglu
Ceyhan, Cigdemoglu
Ç.,Ceyhan
Cigdemoglu C.
C., Cigdemoglu
Ç., Ceyhan
C., Çiğdemoğlu
Cigdemoglu,C.
Çığdemoğlu, Ceyhan
Cigdemoglu, C.
Job Title
Doçent Doktor
Email Address
ceyhan.cigdemoglu@atilim.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Scholarly Output
51
Articles
29
Citation Count
280
Supervised Theses
16
51 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 51
Master Thesis Examining Work Values and Work Life Balance From the Perspective of Generations X, Y, Z(2022) Aytaç, Gökhan; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Public Relations and AdvertisingBu araştırmada, kuşak farklılıklarının iş yaşam dengesi ve çalışma değerleri arasındaki ilişki incelenmiş ve bu doğrultuda, iş hayatının yöneticileri olan X kuşağının, genç yöneticileri ve profesyonelleri olan Y kuşağının ve iş hayatına yeni başlayan Z kuşağının iş yaşam dengesi ve çalışma değerleri arasındaki farklılıklar ve benzerlikler değerlendirilmiştir. Çalışma, nicel araştırma desenlerinden kesitsel tarama modeli olarak tasarlanmıştır. Kolayda örnekleme stratejisi ile çalışmaya 343 örneklem katılmıştır. Araştırmada çalışma değerleri için Lyons, Higgins ve Duxbury (2010) tarafından geliştirilmiş olan 'Çalışma Değerleri Ölçeği' ile iş yaşam dengesi için Apaydın (2011) tarafından geliştirilen 'İş Yaşam Dengesi Ölçeği' kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, çalışma değerleri perspektifinden bakıldığında kuşak farklılıkları ve gelir düzeyi değişkeni açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamış olmasına rağmen cinsiyetin çalışma değerlerini etkilediği görülmüştür. İş yaşam dengesi ölçeğinin uygulaması sonrasında ise değişkenler arasında sadece gelir düzeyinin anlamlı bir fark yarattığı tespit edilmiştir.Master Thesis Etkin Kurumsal Yönetimin Geliştirilmesinde Kariyer Gelişimi, Ödül ve Personel Motivasyonunun Rolü(2022) Altıngıt, Tımothy Krop; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Public Relations and AdvertisingKurumsal yönetimin geliştirilmesinde ödül sistemlerinin, personel motivasyonunun ve kariyer gelişiminin rolü hiçbir koşulda hafife alınamaz. Dünyanın her yerindeki kurumsal yapılar, hizmet sunumunu kolaylaştırmak veya kar elde etmek için geniş kapsamlı amaçlar doğrultusunda kurulur, ancak bu girişime rağmen, çalışanların tutumları onların verimliliği üzerinde belirleyici bir faktördür. Bunun ışığında, bu araştırma, etkili kurumsal yönetim için gerekli olan doğru çalışan tutumunu oluşturmada gereken çalışan performansı için ödül sistemleri, personel motivasyonu ve kariyer geliştirmenin oynadığı eşsiz rolü değerlendirmeyi amaçlamıştır. Veri toplama amacıyla ve Covid 19'u frenlemek için alınan sert önlemler göz önünde bulundurularak, bu araştırmada tanımlayıcı bir araştırma modeli kullanılmıştır. Bu araştırma, Kenya'daki kamu kuruluşlarında ev veya ofis tabanlı iş sözleşmeleri kapsamındaki 1000 çalışana odaklanmıştur. Örneğimiz, katmanlı ve amaçlı örnekleme teknikleri ile gelişigüzel seçilen 278 çalışandan oluşmaktadır. Anketler belirlenen örneğe uygulanmış ve 240 yanıt geri dönmüştür. Bu, %86,33'lük güzel bir yanıt oranı kaydetmiş ve elde edilen veriler, Sosyal Bilimler İstatistik Paketi (SSSP) aracılığıyla işlenmiş ve analiz edilmiştir. Bulguları sunmak için çizelge halinde veri temsil modeli benimsenmiştir. Bu çalışmadan elde edilen bulgular, herhangi bir firmada çalışanların performanslarına yönelik personel motivasyonu, ödül sistemi ve kariyer gelişimi seviyeleri arasındaki ilişkileri hakkında bilgi verecektir. Bahse konu bilgi, personel motivasyonunun uygulanmasında, çalışanların ödüllendirilmesinde ve insan sermayesi konusunda kariyer gelişiminde kurumsal organların bilgilendirici bir üst yönetimi rolünü görecektir. Anahtar Sözcükler: Ödül Sistemi, Kurumsal Yönetim, Personel Motivasyonu, Kariyer Geliştirme, Çalışan Performansı.Master Thesis Emeklilerin, Emeklilik Sonrası İşe Başlamalarının Sebepleri ve Tecrübeleri Üzerine Fenomenolojik Bir Çalışma: Askeri Sektörde Uygulamalar(2018) Özgen, Mehmet; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Public Relations and AdvertisingBu çalışmanın amacı, emeklilik ve emeklilik sonrası tekrar işe dönüş sebeplerini tanımlamak ve ortaya koymaktır. Ayrıca bu çalışma, sosyal ve insan sermayesinin emeklilik sonrası işe dönüş kararlarındaki etkilerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmamız nitel olup fenomolojik bir yaklaşım içermektedir. Katılımcılar, askeri sektör içerisinden, emekli olan ve akabinde işe tekrar başlayan toplamda 10(on) personelden oluşmaktadır. Çalışmada, emeklilerin işe geri dönüşlerinde iki ana tema araştırılmıştır. Sosyal sermaye ve İnsan sermayesi. Her iki temanın, emeklilik, emekliler ve emeklilik sonrası işe dönüşteki etkileri incelenmiştir. Araştırmadan çıkan sonuçlar, emeklilik sebepleri, emeklilik kararları, işe geri dönüş sebepleri, sosyal sermayenin etkileri ve insan sermayesinin emeklilik kararlarındaki etkilerinin incelenmesinden elde edilmiştir. Araştırma sonunda elde edilen bulgular detaylı bir şekilde sunulmuş olup literatür ile kıyaslanmıştır. Bunun sonucunda, çalışmanın bulgularının büyük bir kısmının literatürle uyumlu olduğu ortaya çıkmıştır. Benzer şekilde, sosyal ve insan sermayesinin emeklilik sonrası işe dönüşteki etkileri araştırılmış ve detaylı bir şekilde ortaya konmuştur. Bu çalışmanın sonuçları, emeklilik sürecine yaklaşan ve bu konuda hazırlık yapmak isteyen çalışanlar için eğitici ve öğretici olacaktır. Uzun yaşam ömrü ve sınırsız ihtiyaçlar, insanlara toplum içeresinde çalışma ve kazanma rolünü geri vermektedir. Çalışmanın sonuçlarını göz önünde bulundurduğumuzda, insan sermayesinin işe geri dönüşlerde pozitif anlamda etkisi büyüktür. Bu arada, emeklilik ve sonrası alınan kararlarda, sosyal sermayenin etkisi kişiden kişiye farklılık göstermektedir.Conference Object INSTRUCTOR'S VIEWS ON DIGITALIZATION OF CAMPUS; ROLES AND RECOMMENDATIONS(Iated-int Assoc Technology Education A& development, 2016) Cigdemoglu, Ceyhan; Akay, Hasan U.; Tekin, Yucel; Automotive Engineering; Public Relations and AdvertisingThis study delve into determine the faculty members' opinions on digitalization and their views on roles and recommendations to create a digital campus. An open-ended questionnaire was answered by eleven participants, and then semi-structured interviews are conducted with volunteers. In this qualitative research, the participants were purposively selected. All interview sessions were type recorded and the data was transcribed verbatim. Lack of a comprehensive project with its budgets and action plans, job descriptions are perceived as an obstacle to create a digital campus. Lack of motivation is perceived as another obstacle to design digital course contents. The respondents consider that lessons should be designed in more attractive ways through innovative teaching methods through online tools. Faculty members using more digital tools could suggest more accountable action plans for digitalization.Article Heterogeneity in Classes: Cooperative Problem-Solving Activities Through Cooperative Learning(Fac Teacher Education, 2014) Cigdemoglu, Ceyhan; Kapusuz, Kamil Yavuz; Kara, Ali; Department of Electrical & Electronics Engineering; Public Relations and AdvertisingTeachers, from primary schools to college, experience challenges regarding both increased class sizes and a greater diversity of students having a broad spectrum of abilities, interests, needs, and goals. The aim of this paper is to investigate the effect of cooperative learning through Cooperative Problem-Solving (CPS) activities on homogenous and heterogeneous grouping in an engineering course. As a mixed method design, the study utilized both quantitative and qualitative data. The participants, 47 engineering students selected conveniently, were enrolled in a communication systems course. The analysis of the quantitative data indicated that no significant difference (p=.791) exists between the ways in which the students in homogenous and the students in heterogeneous group understand communication systems. In order to reveal the perceptions of students regarding the implementation, they were interviewed at the end of the semester. The qualitative data obtained from these interviews suggests that students prefer heterogeneous to homogenous grouping. The findings also imply that further research should concentrate on heterogeneous grouping strategies and more detailed qualitative data in order to reveal what kind of patterns emerge from students' interactions in different groupings.Article Context-Based Lessons With 5e Model To Promote Conceptual Understanding of Chemical Reactions and Energy Concepts(Sci Methodical Ctr-sci Educologica, 2015) Cigdemoglu, Ceyhan; Geban, Omer; Public Relations and AdvertisingThis study explores whether the context-based approach with 5E model (CBA-5E) can lead to better understanding of chemical reactions and energy concepts when compared to conventional instruction (CI). Additionally, the study delves into the effect of treatment with regards to gender. Eleventh grade science-major classes with 175 students from two public high schools were enrolled. The experimental groups were treated with CBA-5E, the control groups as CI, the treatments were randomly assigned to the groups. The chemical reactions and energy concepts test, including the common alternative conceptions, was administered as pre- and post-test. The chemical reactions and energy achievement test, including conceptual and algorithmic problems, was administered as a post-test to the groups. Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) was used for the analysis of the data, and the results revealed that CBA-5E was superior to CI on the students' conceptual understanding regarding these concepts regardless of gender difference.Article Flipped Learning Model - Learning Style Interaction: Supporting Pre-Service Teachers on Science Teaching Methods and Personal Epistemologies(International Council of Associations for Science Education (ICASE), 2022) Cam,A.; Arslan,H.O.; Cigdemoglu,C.; Public Relations and AdvertisingThis study revealed how the flipped learning model interacted with the learning styles of primary pre-service teachers. In addition, the impact of the flipped model on participants' science teaching course achievement and personal epistemologies was investigated. A mixed-method research design was conducted with 27 primary pre-service teachers enrolled in a Science Teaching Course. The flipped classroom model was applied for 15 weeks. The Kolb Learning Style Inventory was distributed to categorize participants under learning styles. Midterm and final exam scores were used as an indicator of course achievement and compared with 30 primary pre-service teachers' achievement from the previous semester. Lesson plans of the participants were analyzed qualitatively to investigate the personal epistemologies of the participants. Analysis indicated that flip learning environment supported "divergers" more than the others on course achievement. The level of sophistication on personal epistemologies changed across learning styles and the method of teaching differed across learning styles. Further studies need to be conducted to reveal how teacher education programs help pre-service teachers improve personal epistemologies and transfer them to their instruction. © 2022 Journal of Open Humanities Data. All rights reserved.Master Thesis Organizasyonel çeşitlilik ve çalışanın davranış davranışı arasındaki ilişki(2019) Abdi, Feisal Abdullahi; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Public Relations and AdvertisingÇalışanların çalışma çıktılarındaki örgütsel çeşitlilik önemli bir araştırma konusu oluştururken, örgütsel çeşitlilik ortamlarında, özellikle Doğu kültürlerinde literatür eksikliği vardır. Sosyal Kimlik Teorisi ve çeşitlilik literatürünü bütünleştiren bu çalışma, Somali'deki 13 Kamu ve özel kuruluştan toplanan verileri kullanarak, algılanan örgütsel çeşitliliğin Ciro davranışı ile ilişkisini incelemiştir. Araştırmacı, aynı demografik gruptaki çalışanlar arasında, demografik çeşitliliğin ciro üzerindeki önemini araştırıyor. Yaygın olarak incelenen üç demografik gruba odaklanıyoruz: cinsiyet, etnik yapı ve yaş. Sonuçlar kamu ve özel çalışanlar tarafından algılanan çeşitlilik düzeyinin örgütsel çeşitlilik ile çalışanların ciro davranışı arasında güçlü bir pozitif ilişki olduğunu göstermiştir. Bunun yanı sıra, erkeklerin ve kadınların çeşitlilik puanları arasında bir fark yoktur. Anahtar Kelimeler: Örgütsel çeşitlilik, Yaş çeşitliliği, Cinsiyet çeşitliliği, Etnik çeşitlilik, Çalışanların değişmesiArticle Context-based lessons with 5E model to promote conceptual understanding of chemical reactions and energy concepts(Scientific Methodical Center, 2015) Cigdemoglu,C.; Geban,O.; Public Relations and AdvertisingThis study explores whether the context-based approach with 5E model (CBA-5E) can lead to better understanding of chemical reactions and energy concepts when compared to conventional instruction (CI). Additionally, the study delves into the effect of treatment with regards to gender. Eleventh grade science-major classes with 175 students from two public high schools were enrolled. The experimental groups were treated with CBA-5E, the control groups as CI, the treatments were randomly assigned to the groups. The chemical reactions and energy concepts test, including the common alternative conceptions, was administered as pre- and post-test. The chemical reactions and energy achievement test, including conceptual and algorithmic problems, was administered as a post-test to the groups. Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) was used for the analysis of the data, and the results revealed that CBA-5E was superior to CI on the students’ conceptual understanding regarding these concepts regardless of gender difference. © 2015, Scientific Methodical Center. All right resurved.Article An examination of the relationship among conspicuous consumption, social media addiction, narcissism, and empathy: a research on university students(inderscience Enterprises Ltd, 2024) Akbulut, Ayse; Esiyok, Elif; Cigdemoglu, Ceyhan; Ozgen, Ozlen; Public Relations and AdvertisingThe purpose of this study is to reveal the relationship between conspicuous consumption behaviour, social media addiction, narcissistic characteristics, and empathy for university students. Using a cross-sectional survey design, with a non-random sampling strategy, a total of 1,215 participants completed the online survey. Data were analysed through the structural equation modelling technique using the AMOS statistical analysis package to discover the relationship among variables. Findings indicated that social media addiction has a moderately positive relationship with conspicuous consumption, a weak negative relationship with empathy, and a moderately positive relationship with narcissism. As a result, both empathy and narcissism have an impact on conspicuous consumption, and social media addiction affects empathy. This study contributes to the literature in terms of exploring the relationship between empathy and conspicuous consumption together for young consumers.