Çiğdemoğlu, Ceyhan

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Ceyhan, Çiğdemoğlu
Çiğdemoğlu C.
C.,Ceyhan
Çiğdemoğlu,C.
Çiğdemoğlu, Ceyhan
Cigdemoglu, Ceyhan
C., Ceyhan
C.,Çiğdemoğlu
C.,Cigdemoglu
Ceyhan, Cigdemoglu
Ç.,Ceyhan
Cigdemoglu C.
C., Cigdemoglu
Ç., Ceyhan
C., Çiğdemoğlu
Cigdemoglu,C.
Çığdemoğlu, Ceyhan
Cigdemoglu, C.
Job Title
Doçent Doktor
Email Address
ceyhan.cigdemoglu@atilim.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

44

Articles

24

Citation Count

280

Supervised Theses

16

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 44
  • Master Thesis
    Operasyon yönetimi uygulamalarının KOBİ'lerin performansına etkisi: Somali'nin Borama kentinden kanıtlar
    (2021) Çiğdemoğlu, Ceyhan; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Public Relations and Advertising
    Bu çalışma, operasyon yönetimi uygulamalarının Somali'nin Borama kentindeki küçük ve orta ölçekli işletmelerin (KOBİ) performanslarına etkisini incelemiştir. İşletmelerdeki operasyon yönetimi uygulamalarının bir parçası olarak teknoloji, üretim planlaması, değer zinciri yönetimi ve tasarım kararlarının temel yönlerini ele almıştır. Bu yaklaşım, operasyon yönetiminin verimliliklerini sergileyen bir şekilde operasyon yönetimi kullanımının işletmelere sağladığı rekabet üstünlüğüne ilişkin kanıtlar sunar. Bu çalışma, işletme performansını etkileyen dört ana değişkeni araştırmaktadır. Söz konusu bağımsız değişkenler planlama, teknoloji, değer zinciri ve tasarım kararlarıdır. Bağımlı değişken KOBİ'lerin performansıdır. Kesitsel bir araştırma planlaması kullanılarak katılımcılarla bir anket çalışması yapılmıştır. Katılımcıların seçimi elverişlilik temelinde yapılmıştır. İstatistiksel bulgular, tüm değişkenlerin işletmelerin performansıyla pozitif olarak ilişkili olduğunu göstermektedir. Bu nedenle Borama KOBİ'lerine benzer örnekler için operasyon yönetiminde teknoloji, üretim planlama, değer zinciri yönetimi ve tasarım kararlarından yararlanmalarını öneriyoruz.
  • Master Thesis
    Uluslararası öğrencilerin belirsizlikten kaçınma, kültürlerarası sosyal yeterlilik, sosyo-kültürel uyum ve akademik katılımları arasındaki ilişkisinin incelenmesi
    (2020) Çiğdemoğlu, Ceyhan; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Public Relations and Advertising
    Bu çalışma, uluslararası öğrencilerin belirsizlikten kaçınmalarını, kültürler arası sosyal yeterliliklerini, sosyo-kültürel adaptasyonlarını, ve akademik katılım arasındaki ilişkilerini araştırmak üzere yapılmıştır. Bu amaçla, uluslararası öğrencilerden veri toplamak için, önceki çalışmaların dayalı olarak araştırılan kavramlara ilişkin ölçekleri içeren bir anket tasarlanmıştır. Ölçekler; belirsizlikten kaçınma, kültürler arası sosyal etkinlikler, sosyo-kültürel uyum, ve akademik katılım hakkındadır. Anket, 260 öğrenciye dağıtılmış, 16 farklı ülkeden gelen öğrencilerden toplamda 215 geçerli yanıt toplanmıştır. Ölçekler, önce geçerlilik ve güvenilirlik açısından analiz edilmiş, ardından hipotezler test edilmiştir. Sonuçlar, analize dayalı olarak belirsizlikten kaçınmaanın uluslararası öğrencilerin sosyo-kültürel uyumunu etkilediğini, belirsizlikten kaçınmanın kültürler arası sosyal yeterlilik üzerindeki etkisini ve sosyo-kültürel uyumların akademik katılımı etkilediğini göstermektedir. Buna ek olarak, çalışmanın değişkenleri yaş ve cinsiyete göre de incelendiğinde, sosyo-kültürel uyum, kültürler arası sosyal etkinlik, belirsizlikten kaçınma ve akademik katılım puanlarında hiç bir fark görülmemiştir. Fakat, ev sahibi ülkede geçirilen değişken zaman ve değişken kökenler belirsizlikten kaçınma konusunda bir değişiklik ortaya koymuştur. Ayrıca, eğitim seviyesi, sosyo-kültürel uyum ve kültürler arası yeterlik konularında fark yaratmıştır. Bu çalışma, uluslararası öğrencilerin akademik katılımının Türkiye bağlamında sosyo-kültürel adaptasyonları, kültürler arası sosyal etkinlikleri ve belirsizlikten kaçınma ile nasıl bir ilişki içerisinde olduklarını ortaya koymaktadır. Buna ekolarak, başka araştırmacıların daha büyük örnekler ile benzer çalışmalar yürütmeleri önerilmektedir.
  • Article
    Citation Count: 28
    Improving students' chemical literacy levels on thermochemical and thermodynamics concepts through a context-based approach
    (Royal Soc Chemistry, 2015) Çiğdemoğlu, Ceyhan; Geban, Omer; Public Relations and Advertising
    The aim of this study was to delve into the effect of context-based approach (CBA) over traditional instruction (TI) on students' chemical literacy level related to thermochemical and thermodynamics concepts. Four eleventh-grade classes with 118 students in total taught by two teachers from a public high school in 2012 fall semester were enrolled in this particular study. The treatments were randomly assigned to the already formed classes; experimental groups were treated as CBA, the control groups as TI. Each teacher had one experimental and one control group. Open-ended contextual item sets were developed to assess students' chemical literacy level in thermochemical and thermodynamics concepts. The test was administered to both groups as a post-test at the end of the implementation. Students' responses to item sets were analyzed based on the rubric prepared as the answer key. Analysis of Covariance (ANCOVA) was used for interpreting the data. The results reveal that CBA is superior to TI on improving students' chemical literacy levels, implying that CBA, as a discussion platform for concepts through real-life experiences, has a significant role in increasing students' chemical literacy levels in abstract and difficult concepts regardless of the gender difference.
  • Article
    Citation Count: 5
    Flipping the Use of Science, Technology, and Society Issues as Triggering Students’ Motivation and Chemical Literacy
    (International Council of Associations for Science Education (ICASE), 2020) Çiğdemoğlu, Ceyhan; Public Relations and Advertising
    The aim of this paper was to investigate the effect of the use of science, technology, and society (STS) issues through flipped and traditional learning environments on students’ motivation to learn chemistry as well as their chemical literacy (CL). Two freshman engineering classes totaling 89 students taught by the same instructor enrolled in a general chemistry course at a university were the sample of the study. The study had one intervention and one comparison group (CG); the groups were randomly assigned. The intervention group engaged in the STS issues through flipped learning environment while the CG engaged in the STS issues in a traditional setting. A motivation questionnaire was administered to the groups at the beginning and at the end of the treatment; in addition, CL items were administered at the end of semester. The treatment took one semester. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to compare groups on pre-test scores; then, multivariate analysis of covariance was used to reveal the effect of treatments on motivation, its factors, and CL. The results indicated that utilizing STS issues through the flipped learning environment was superior to traditional STS instruction on increasing students’ overall motivation score, intrinsic motivation, and relevance of chemistry. No significant difference was observed in CL scores. Further studies are suggested to investigate the impact of flipped STS interventions on higher-order thinking skills including socio-scientific reasoning. © 2020 International Council of Associations for Science Education (ICASE). All Rights Reserved.
  • Article
    Citation Count: 5
    Heterogeneity in classes: Cooperative problem-solving activities through cooperative learning;
    (FACTEACHEREDUCATION, 2014) Kara, Ali; Kapusuz,K.Y.; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Department of Electrical & Electronics Engineering; Public Relations and Advertising
    Teachers, from primary schools to college, experience challenges regarding both increased class sizes and a greater diversity of students having a broad spectrum of abilities, interests, needs, and goals. The aim of this paper is to investigate the effect of cooperative learning through Cooperative Problem-Solving (CPS) activities on homogenous and heterogeneous grouping in an engineering course. As a mixed method design, the study utilized both quantitative and qualitative data. The participants, 47 engineering students selected conveniently, were enrolled in a communication systems course. The analysis of the quantitative data indicated that no significant difference (p=.791) exists between the ways in which the students in homogenous and the students in heterogeneous group understand communication systems. In order to reveal the perceptions of students regarding the implementation, they were interviewed at the end of the semester. The qualitative data obtained from these interviews suggests that students prefer heterogeneous to homogenous grouping. The findings also imply that further research should concentrate on heterogeneous grouping strategies and more detailed qualitative data in order to reveal what kind of patterns emerge from students’ interactions in different groupings. © 2014, FAC TEACHER EDUCATION. All right reserved.
  • Master Thesis
    Etnosentrik eğilimlerin tüketici davranışları üzerindeki etkisi: Türkiye ve Afganistan karşılaştırması
    (2023) Çiğdemoğlu, Ceyhan; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Public Relations and Advertising
    Kültürler arası farklılıklardan dolayı, bazı tüketiciler diğer ulusların kültürlerini kendi kültürlerinden daha aşağı olarak değerlendirmekte ve sonuç olarak satın alma niyetlerini belli etmektedirler. Diğer bir deyişle, alıcılar satın alma kararlarını verirken yerli olup olmadığını göz önünde bulundururlar. Bazen etnik milliyetçilik olarak da bilinen etnosentrizm, bunun ana nedenlerinden biridir. Bu çalışma, tüketici etnosentrizminin satın alma niyetini nasıl etkilediğini araştırmaktadır. Kesitsel bir tarama araştırması tasarımına dayalı olarak, bu çalışmaya Türkiye ve Afganistan'dan uygun bir şekilde seçilen 400 örnek katılmıştır. Amaç, ahlaki ve finansal olarak güçlü kabul edilen 18 yaş üstü yetişkinlerin satın alma niyetlerini belirlemektir. Veri analizi için SPSS 22 programı kullanılarak Cronbach Alpha katsayısı, normallik testi, bağımsız değişken T-testi ve basit doğrusal regresyon analizi sunulmuştur. Bulgular, müşteri etnosentrizminin, satın alma niyetleri açısından Türkiye ve Afganistan'dan gelen katılımcıları önemli ölçüde etkilediğini göstermektedir. Afgan ve Türk olan katılımcılar, küresel muadilleri yerine yerel ürünleri destekleme ve satın alma eğilimindedirler. Afgan ve Türk kültürlerinde birebir benzerlik ile kültürel olarak gözle görülür şekilde farklı olsalar da iki toplumun bireysellik ve toplumculuk, erkeklik ve kadınlık, anlaşılmazlıktan kaçınma, hoşgörü ve güç mesafesi ölçekleri Hofstede'nin kültürel ölçeğine göre çok yakın değerlere sahiptir. Bu durum da analiz sonuçlarını desteklemektedir.
  • Article
    Heterogeneity in Classes: Cooperative Problem-Solving Activities through Cooperative Learning
    (Croatian Journal of Education, 2014) Çiğdemoğlu, Ceyhan; Kapusuz, Kamil Yavuz; Kara, Ali; Public Relations and Advertising; Department of Electrical & Electronics Engineering
    Teachers, from primary schools to college, experience challenges regarding both increased class sizes and a greater diversity of students having a broad spectrum of abilities, interests, needs, and goals. The aim of this paper is to investigate the effect of cooperative learning through Cooperative Problem-Solving (CPS) activities on homogenous and heterogeneous grouping in an engineering course. As a mixed method design, the study utilized both quantitative and qualitative data. The participants, 47 engineering students selected conveniently, were enrolled in a communication systems course. The analysis of the quantitative data indicated that no significant difference (p= .791) exists between the ways in which the students in homogenous and the students in heterogeneous group understand communication systems. In order to reveal the perceptions of students regarding the implementation, they were interviewed at the end of the semester. The qualitative data obtained from these interviews suggests that students prefer heterogeneous to homogenous grouping. The findings also imply that further research should concentrate on heterogeneous grouping strategies and more detailed qualitative data in order to reveal what kind of patterns emerge from students’ interactions in different groupings.
  • Conference Object
    Citation Count: 10
    Taking attention on environmental issues by an attractive educational game: enviropoly
    (Elsevier Science Bv, 2011) Çiğdemoğlu, Ceyhan; Moseley, Christine; Cigdemoglu, Ceyhan; Public Relations and Advertising
    Researches in interdisciplinary teaching methodologies on environmental education and in assessing their impact were recommended in Thessaloniki Declaration (UNESCO, 1997). Therefore, the purpose of this qualitative study was to develop and field test an educational game, EnviroPoly, to promote environmental literacy. The game was piloted with 44 elementary/mid-level pre-service teachers. Afterwards five pre-service teachers met in a focus group to discuss the game and its procedures. The discussions and observations of the large group of teachers during play and the smaller focus group indicated that EnviroPoly is attractive, motivating, enjoyable and useful. Additionally the game was found to be applicable for different grade levels by adapting reading and question cards. (C) 2011 Published by Elsevier Ltd.
  • Conference Object
    Citation Count: 0
    Determinants of General Chemistry Success of Engineering Students in PLTL and Traditional Classroom: State Anxiety and Test Anxiety
    (E D P Sciences, 2018) Çiğdemoğlu, Ceyhan; Cigdemoglu, Ceyhan; Geban, Omer; Public Relations and Advertising
    The purpose is to find out whether state and test anxiety can predict general chemistry grade in peer-led team learning group (PLTL) and non-PLTL groups and to explore their predictability of the grade after controlling the influence of trait anxiety. The sample consisted of a total 128 freshman engineering students attending general chemistry in a private university. STAI and RTT instruments and exams were used to generate data which were analyzed by using standard and hierarchical multiple regression. The findings revealed that in both groups the combination of predictors is significantly related to general chemistry grade, having the strongest unique contribution of test anxiety; however, it was only statistically significant for PLTL group. After controlling the effect of trait anxiety, test anxiety still makes a unique significant contribution for PLTL group. Accordingly, test anxiety can be used to predict the general chemistry grade of PLTL students.
  • Master Thesis
    The impact of factors affecting propensity to shop online
    (2023) Çiğdemoğlu, Ceyhan; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Public Relations and Advertising
    Bu çalışma, Somali'de e-ticaretin benimsenmesini etkileyen faktörleri incelemekte ve çevrimiçi ödeme seçeneklerinin etkisine, teslimat sorunlarına, müşteri güvenine ve çevrimiçi satın alma eğilimlerine ilişkin tüketici farkındalığına odaklanmaktadır. Veriler, daha önce e-ticaret web sitelerini veya İnterneti kullanma deneyimi olan Somalililerden toplandı. Araştırmada nicel kesitsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Örneklemi 195 katılımcıdan oluşmakta olup, araştırma değişkenleri arasındaki ilişkiyi incelemek için yapısal eşitlik modellemesi (YEM) kullanılmıştır. Bulgular, çevrimiçi alışveriş farkındalığının ve çevrimiçi ödeme seçeneklerinin kullanılabilirliğinin Somalili tüketiciler arasında çevrimiçi alışveriş yapma eğilimini önemli ölçüde etkilediğini ortaya koyuyor. Çevrimiçi alışverişe ilişkin daha yüksek farkındalık, çevrimiçi alışveriş yapma olasılığının artmasıyla ilişkilendirilirken, çeşitli ödeme seçeneklerinin mevcudiyeti, çevrimiçi alışveriş yapma eğilimi ile pozitif olarak ilişkilidir. Bununla birlikte, çevrimiçi alışveriş algıları, tüketici güveni ve teslimatla ilgili sorunlar, çevrimiçi alışveriş eğilimi ile anlamlı bir ilişki göstermemektedir. Bu sonuçlar, e-ticaret konusunda farkındalığı artırmanın ve Somali'de çevrimiçi alışverişi teşvik etmek için çeşitli çevrimiçi ödeme seçenekleri sunmanın önemini vurgulamaktadır. Gelecekteki çalışmalar, Somali'de hükümet politikaları, kültürler arası değişkenler, teknik altyapı, güven ve güvenlik önlemleri ve e ticaretin sosyoekonomik etkilerine odaklanacaktır. Bu çalışma, Somali'de e-ticaretin benimsenmesinin anlaşılmasına katkıda bulunur ve e-ticaret sektörünün büyümesini ve gelişmesini teşvik etmeyi amaçlayan paydaşlar için değerli bilgiler sağlar