Bostan, Atila

Loading...
Profile Picture
Name Variants
B., Atila
A., Bostan
Bostan,A.
Bostan, Atila
A.,Bostan
B.,Atila
Atila, Bostan
Job Title
Doktor Öğretim Üyesi
Email Address
atila.bostan@atilim.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

26

Articles

15

Citation Count

19

Supervised Theses

6

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 26
  • Article
    DETERMINATION AND IDENTIFICATION OF DANGEROUSLY LANE CHANGING VEHICLES IN TRAFFIC BY IMAGE PROCESSING TECHNIQUES
    (International Journal of Scientific Research in Information Systems and Engineering, 2017) Şengül, Gökhan; Karakaya, Murat; Bostan, Atila; Karakaya, Kasım Murat; Computer Engineering
    Due to increase of vehicle usage all around the world, the importance of safety driving in traffic is increasing. All of the countries around the world are taking actions to increase the safety driving habitats and decrease the number of traffic accidents. One of the applied precautions is to put necessary automatic auditing mechanisms into service for controlling the drivers as they drive since reckless drivers may not obey many traffic rules. In this study, image and video processing based methods are applied to identify the dangerously lane changing vehicles/drivers in the traffic. The proposed method focuses on to detect three different violations in traffic: the vehicles frequently changing traffic lanes, the vehicles changing lanes when it is forbidden, and the vehicles overtaking the other vehicles using the right lanes instead of left one. The proposed method is based on the image and video processing techniques. It first detects the vehicles in video sequences, then tracks the vehicles in the following frames and determines the lane changes of the vehicles. In the vehicle detection phase an image subtraction method is used. In the vehicle tracking phase, Kalman filtering tracking algorithm is used. After determining the lane changes of the vehicles/drivers, a rule based decision system is used to find out the vehicles/drivers improperly changing lanes and those vehicles are marked on the video. The proposed method is tested on the videos captured from real traffic environments and promising results are obtained.
  • Doctoral Thesis
    Görüntü işleme yöntemleri kullanarak otomatik spırulina tespiti
    (2019) Bostan, Atila; Bostan, Atila; Computer Engineering
    Bu tezde Spirulina'nın otomatik tespiti üzerine bir çalışma sunulmuştur. Spirulina 4 türe sahip bir tür alg mikroorganizmadır ve su kalitesinin tespitinde, takibinde ve gözlemlenmesinde oldukça yararlıdır. Bu tezin katkısı, Spirulina'nın sudaki teşhisine yardımcı olmak için otomatik bir sistem geliştirmek ve bu yöntemin uygulanabilirliğini göstermek olmuştur. Mikroskobik görüntülerde Spirulina'nın hızlı ve doğru bir şekilde teşhis edilebilmesi diğer tüm alg türlerinin tespiti için de çok önemlidir. Su kalitesinin belirlenmesinde, Spirulina tür ve miktarını tespit etmek için manuel yöntemler kullanılmaktadır. Ancak insan dikkat ve hatasına bağlı olan bu yöntem yanlış sonuçlara yol açabilmektedir. Mikroskobik su görüntülerinde algleri uzmanlar aracılığı ile, tespit etmek oldukça zor ve yoğun çaba gerektirmektedir. Spirulina'nın otomatik tespiti boyut, şekili, iklimsel değişiklikleri, büyüme periyotları ve su kirliliği gibi sebepler nedeniyle zor bir işlemdir. Günümüzde spirulina'nın otomatik olarak tespiti, uygulamalı biyoloji alanında öncelikle ihtiyaç duyulan konulardan biridir. Diğer taraftan, Derin-Öğrenme ve Evrişimli Sinirsel Ağlar (CNN) sayısal görüntülerde nesne tanıma işlemlemlerinde daha iyi sonuçlar sağlamakta ve görüntü sınıflandırma problemlerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu tezde, mikroskobik görüntülerde Spirulina tespit etme problemini çözmek için başarılı olup olmadığını göstermek amacıyla, CNN yöntemi de test edilmiştir. Türkiye'deki nehir ve göllerden toplanan orijinal görüntüler arasından yapay görüntü yaratma yöntemi kullanarak kapsamlı bir veri kümesi hazırlanmıştır. Orjinal mikroskobik görüntüler yapay görüntü yaratma yöntemi kullanılarak çoğaltılmış ve bu çalışma için özel bir set oluşturulmuştur. Sonuç olarak, görüntü seti, farklı aydınlatma koşullarını içerecek şekilde 1000 görüntüye çıkartılmıştır. Orijinal görüntüler Türkiye'deki nehir ve göllerden toplanmıştır. Bu tezde, bir mikroskobik-görüntüde Spirulina'nın tespitinde görüntü işleme ve özellik çıkarma sonuçları raporlanmıştır. İlk olarak, Spirulina'nun mikroskobik-görüntüde tespit edilmesi için RGB görüntü formatı üzerinde morfolojik işlemler kullanılmıştır. Bu yöntemle %84 oranında tespit-başarısı gözlemlenmiştir. Daha sonra, karşılaştırma amacıyla üç farklı yöntem denenmiştir. Bu yöntemler ve ilgili tespit-başarı oranları ise; SURF 63%, FAST 67%, CNN 99% doğruluk oranı olarak belirlenmiştir. Doğal olarak, gelecekte yapılacak çalışmaların, bu çalışmaları daha ileri götüreceği görülebilmektedir. Bu tez çalışmasında, mikroskobik görüntülerde Spirulinanın otomatik olarak tespiti için CNN ilk defa denenmiştir. Spirulinanın dört farklı türünün tespiti için CNN yöntemi de kullanılmıştır. Gözlemlenen, sonuçlar karşılaştırmalı ve ayrıntılı olarak tartışılmıştır. Bilgimiz dahilindeki literatür ve araştırma sonuçları uyarınca bu çalışma, mikroskobik görüntülerde otomatik Spirulina tespiti probleminde CNN yöntemi kullanılan ilk çalışmadır. Anahtar Kelimeler: Spirulina, Otomatik tespit, Morfolojik özellik, Özellik analizi, Görüntü elde etme, Derin öğrenme, Evrişimli sinirsel ağlar, Sınıflandırma, Spirulina tespiti.
  • Master Thesis
    Irak'ta Eğitim Bakanlığı Mesleki Eğitim Genel Müdürlüğü meslek yüksek okulları için e-hükümet hizmetlerinin gereklilik analizi ve modüler tasarımı
    (2017) Bostan, Atila; Bostan, Atila; Computer Engineering
    E-devlet kavramı devlet kurumları tarafından vatandaşlara daha iyi hizmet sunmak için bilgit eknolojisi kullanımı olarak tanımlanabilir. Irak hükümeti, diğer hükümetlerdeki gibi e-devlet hizmetlerinden yararlanmaya çalışmıştır. Meslek okulları, Irak Eğitim Bakanlığı'na ve özellikle bu bakanlığın en büyük müdürlüklerinden olan Mesleki Eğitim Genel Müdürlüğü'ne bağlı oluşumlardan biridir. Ana amacı profesyonel ve mesleki alanlarda öğrencileri eğitmek ve mezun etmektir. E-devlet paradigmasının yararların arağmen, eğitim sektöründe nasıl benimsen eceği konusunda net bir görüş bulunmamaktadır. Bu çalışma, hizmetlere katkıda bulunanların ve hizmet tüketicilerinin gereksinimlerini ve tercihlerini analiz ederek, Irak meslek okullarında hangie-hizmetlerinin geliştirilmesine ihtiyaç olduğu, bu hizmetler için teknoloji kaltyapı ve önceliklendirme analizlerini sun maktadır. Çalışmada meslek okullarındaki hizmetler için sekiz paydaş belirlemiş ve her biri için sekiz farklı anket geliştirilmiştir. Uzman görüşlerive pilot uygulamalar ile doğrulanan anketlerin uygulanma sının, ardından tasarım için. Hipotezleri analizleri neticesinde, insane kaynak larıtahsisinin, okul idaresi ve personeliçin zaman ve çabanın azaltılması açısından, ihtiyaç duyulan analiz hipotezleri oluşturulmuştur katılımcılar tarafından önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır Buna ek olarak, diğer hizmetler arasındasın av sonuçlarına otomatik olarak erişmenin, öğrencilerin aileleri için en yüksek öncelik ve önem deolduğu bulunmuştur. Öğrenciler için, kayıt işleminin otomatikleştirilmesinin yüksek önceliğe sahip olduğu bildirilmiştir. Sonuçlara yarıca katılımcıların çoğunun meslek okullarıyla iletişim kurmak için web sitesi servislerini tercih ettiğini ortaya koymuştur.
  • Article
    REMOTELY MONITORING ACTIVITIES OF THE ELDERS USING SMART WATCHES
    (International Journal of Scientific Research in Information Systems and Engineering, 2017) Şengül, Gökhan; Şengül, Gökhan; Bostan, Atila; Karakaya, Kasım Murat; Computer Engineering
    In this paper, we propose a model for using smart watches as Internet of Things (IoT). IoT can be defined as a network of physical devices, vehicles, buildings and other items which have electronics, software, sensors, and network connectivity so that these “things” can collect and exchange data. In the proposed system, the purpose is to identify daily activities such as walking, sitting, falling, etc., by using the data acquired from the sensors of a smart watch. As smart watches have the necessary hardware and sensors, the implementation such an IoT application would not cost much. Moreover, analyzing the sensor data would yield useful information. Besides it would be a user-friendly system that does not make the elderly uncomfortable. As being a watch, this device can be always on the user. The proposed system is implemented and the results of initial experiments and user experiences are promising.
  • Conference Object
    Citation Count: 2
    An Undergraduate Curriculum for Deep Learning
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2018) Bostan, Atila; Ekin,C.C.; Ekin, Cansu Çiğdem; Karakaya, Kasım Murat; Karakaya,M.; Computer Engineering
    Deep Learning (DL) is an interesting and rapidly developing field of research which has been currently utilized as a part of industry and in many disciplines to address a wide range of problems, from image classification, computer vision, video games, bioinformatics, and handwriting recognition to machine translation. The starting point of this study is the recognition of a big gap between the sector need of specialists in DL technology and the lack of sufficient education provided by the universities. Higher education institutions are the best environment to provide this expertise to the students. However, currently most universities do not provide specifically designed DL courses to their students. Thus, the main objective of this study is to design a novel curriculum including two courses to facilitate teaching and learning of DL topic. The proposed curriculum will enable students to solve real-world problems by applying DL approaches and gain necessary background to adapt their knowledge to more advanced, industry-specific fields. © 2018 IEEE.
  • Master Thesis
    E-devlet servislerinin yönetim ve personel açısından ihtiyaç analizi ve modüler tasarım ile yaygınlaştırmanın önceliklendirilmesi: Irak tutuklu hizmetleri durum çalışması
    (2017) Bostan, Atila; Bostan, Atila; Akman, Kamil İbrahim; Computer Engineering
    Irak Tututuklu Hizmetleri, Adalet Bakanlığı bünyesinde bir kurumdur. Bu kurumda hizmetlerin çoğu klasik kağıt-kalem sistemi ile verilmektedir. Bu çalışma şekli hizmet sunumunda zaman kaybına, kurum çalışanları üzeride iş yükü yığılmasına sebep olmakta ve bütün bunlar da hizmet sunumunda yüksek maliyetlere neden olmaktadır. Tutuklu Hizmetleri kurumundaki süreçlerin otomasyonu için yapılan veri analiz çalışmalarıneticesinde öncelik verilecek hizmetler şunlardır: Resmi iş takibi için müsaade süreçleri, tutuklu durum bilgisinin paylaşımı, tutukluluk durumu sona eren kişilerin rehabilitasyon süreçlerinin takibi, tutuklu ziyaret izni süreci, resmi e-posta hizmeti, aile bilgilendirme hizmetleri, kurum sorumluluklarının ilamı, tutuklular ve aileleri arasında kontrollü ve filtrelenmis e-posta hizmeti. Analiz sonuçları aynı zamanda otomaik hizmet sunumunda daha çok web tabanlı arayüzlerin tercih edildiğine işaret etmektedir.
  • Article
    Analyzing the Requirements for E-government Transition of Iraqi ICS Services
    (Computer Science and Engineering (UBMK), 2017) Bostan, Atila; Bostan, Atila; Akman, Kamil İbrahim; Computer Engineering
    Iraqi Correction Sercives (ICS) is a department within the Ministry of Justice. Most services are provided through traditional paper and pen system. This system causes delays in service provision time and work over-load on ICS staff which translates into a high cost of service provision. E-government applications represent an opportunity to automate governmental services while improving both effectiveness and efficiency. This work presents the approach taken to determine the priority to automate ICS service from the perspective of service beneficiaries. The research is et to be completed, however, up to this point we developed four different questionnaire-sets in order to collect the requirements from the shareholders, verified them and implemented the actual survey in the field. The experience gained throughout these steps and the future analysis plan is reported in this paper.
  • Article
    A SMART CLASSROOM APPLICATION: MONITORING AND REPORTING ATTENDANCE AUTOMATICALLY USING SMART DEVICES
    (International Journal of Scientific Research in Information Systems and Engineering, 2017) Şengül, Gökhan; Karakaya, Murat; Bostan, Atila; Karakaya, Kasım Murat; Computer Engineering
    For recording attendance in a classroom, generally instructors collect signatures of the attendees. Then, at the end of the semester, those signatures need to be counted and reported. This process causes waste of time and effort for both instructors and attendees. Besides this process is very error prone. Moreover, in crowded classes, there could be some misuses of this process. In this study, a smart classroom application is proposed and developed in order to monitor the attendance of the students in a classroom environment. In the design, a low-energy Bluetooth device is located at each classroom. Identification number (ID) of the low-energy Bluetooth device and the name/number of the classroom that the device is located are matched and stored in a central database. In addition to this information, the name of the courses given in that classroom and their time tables are also stored in the central database. Thus, in the database, the weekly course schedule of the classrooms is available. In addition to this central database infrastructure, a mobile application is developed that can run on both in mobile phones and smart watches. The users first install the application on their own smart devices. Whenever an attendee enters to a classroom, the smart device and its application interacts with the low-energy Bluetooth device. The student’s identification number (Student ID: SID), the identification number (ID) of the low-energy Bluetooth device located at the class, the day and time of the interaction are sent to the central database by the smart device. Using this information, the name of the attendee and the courses that he/she attended are matched using the SID of the attendee, the ID of the low-energy Bluetooth device, the day and time of the interaction. Those matching information are also stored in the central database. The records in the central database are used to create any automatic reports, i.e. the attendance status, the time and duration of the attendance, and the classroom (course) of the record. The advantage of the proposed system is that it is a fully automatic system that records the presence of the students, generates automatic attendance reports, does not require any extra device except installing a mobile application onto smart phones or smart watches of the student, and can be deployed with a low budget. The proposed system is tested in real classroom environment and it is proven to be operational.
  • Conference Object
    Citation Count: 2
    An Undergraduate Curriculum for Deep Learning
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2018) Bostan, Atila; Ekin,C.C.; Ekin, Cansu Çiğdem; Karakaya, Kasım Murat; Karakaya,M.; Computer Engineering
    Deep Learning (DL) is an interesting and rapidly developing field of research which has been currently utilized as a part of industry and in many disciplines to address a wide range of problems, from image classification, computer vision, video games, bioinformatics, and handwriting recognition to machine translation. The starting point of this study is the recognition of a big gap between the sector need of specialists in DL technology and the lack of sufficient education provided by the universities. Higher education institutions are the best environment to provide this expertise to the students. However, currently most universities do not provide specifically designed DL courses to their students. Thus, the main objective of this study is to design a novel curriculum including two courses to facilitate teaching and learning of DL topic. The proposed curriculum will enable students to solve real-world problems by applying DL approaches and gain necessary background to adapt their knowledge to more advanced, industry-specific fields. © 2018 IEEE.
  • Article
    Citation Count: 6
    IMPACT OF EDUCATION ON SECURITY PRACTICES IN ICT
    (Univ Osijek, Tech Fac, 2015) Bostan, Atila; Akman, Ibrahim; Akman, Kamil İbrahim; Computer Engineering
    In assuring the security in information technology, user awareness and acquired-user habits are inevitable components, yet they may be qualified as the feeblest ones. As the information technology tries to put its best in providing maximum security, user awareness plays a key-role. Additionally, although the literature provides studies on approaches for teaching information security, there are not many evidences on the impact of education level. Therefore, this study investigates the impact of the education level on user security awareness in using the Information and Communication Technology (ICT) products. For this purpose, a survey was conducted among 433 citizens from different layers of the society. Interestingly, the results indicated that education level has significant impact on all security issues included in the analysis regarding computer usage, web usage and e-mail usage.