Toker, Sacip
Loading...
Name Variants
S.,Toker
Toker,S.
T.,Sacip
Sacip, Toker
T., Sacip
Toker, Sacip
S., Toker
Toker,S.
T.,Sacip
Sacip, Toker
T., Sacip
Toker, Sacip
S., Toker
Job Title
Doçent Doktor
Email Address
sacip.toker@atilim.edu.tr
Main Affiliation
Information Systems Engineering
Status
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
33
Articles
16
Citation Count
116
Supervised Theses
14
33 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 33
Article Citation - WoS: 9Citation - Scopus: 11Factors affecting cyberloafing in computer laboratory teaching settings(Springer, 2021) Toker, Sacip; Baturay, Meltem Huri; Information Systems EngineeringThis correlational study investigated the factors affecting cyberloafing behavior in an educational environment, specifically that of a computer laboratory teaching setting. A total of 272 students selected using convenience sampling responded to a questionnaire that collected data about cyberloafing behavior and student demographics, personality type, sense of belonging, motivation, locus of control and teacher evaluation (respect, activities, communication, motivation) as well as computer lab teaching settings and norms. The results indicated that students in computer lab teaching settings cyberloaf mainly for socialization, followed by personal business and news follow-up. Males cyberloaf more frequently than females, especially for personal business and news follow-up. As students' internet skills increase, so does their cyberloafing, particularly for personal business and socialization. A lack of instructor norms in computer lab lectures and student amotivation are also associated with increases in cyberloafing for personal business, whereas instructors' respect for students and negative attitudes towards cyberloafing are associated with decreases in cyberloafing for socialization. This paper discusses the study findings in detail and makes recommendations for additional research.Master Thesis E-ticaret İşlemlerine Göre Tüketicilerin Tutumlarını ve Algılarını Etkileyen Faktörler ve Yurt Dışı Libya'da Yaşayan Bir Vatandaşların Karşılaştırılması(2018) Elbarki, Ali İbrahim; Toker, Sacip; Ertürk, Korhan L.; Information Systems EngineeringBu çalışmanın amacı Libya'da müşterilerin e-ticaret işlemlerindeki çevrimiçi davranışlarını ve tavırlarını etkileyen faktörlerin Libya içinde ve dışında yaşayan vatandaşlar arasındaki farklara odaklanarak araştırılmasıdır. Bu çalışmada önceki çalışmalara dayanan bir anket formu uygulanmıştır. Çalışmada Libya'da ve yurtdışında yaşayan Libyalı vatandaşlar anket formunun linkini sosyal medya üzerinden ve yurtdışındaki Libyalı vatandaşların oluşturdukları toplulukların web sayfalarına gönderilmesiyle hedef alınmıştır. 24 gün içinde 274 kişi cevap vermiş olduğundan etkileşim olumlu olmuştur, bunların bazıları uç değer kabul edilerek çalışmadan çıkarılmış ve toplamda cevap veren kişi sayısı 249 olmuştur. Çalışmada e-ticaretin benimsenmesi önündeki engellere odaklanılarak müşterilerin çevrimiçi davranışları, kültürel konular ve müşteri tavrı incelenmiştir. Çalışmada Libya içinde ve yurtdışında yaşayan e-ticaret müşterilerinin davranışları arasında fark bulunduğu ve negatif göstergelerin çoğunun Libya'da yaşayan katılımcılardan kaynaklandığı sonucuna varılmıştır. Libyalı müşteriler genelde e-ticaret işlemlerinin öğrenilmesinin zor olduğu görüşündedir. Ayrıca, e-ticaret işlemlerinde risk bulunduğuna inanmaktadırlar. Bunun yanında Libya'da yaşayan müşteriler dışarıda yaşayanlara oranla e-ticaret işlemleri vi açısından kişisel bilgileri, güvenlik ve koruma düzeylerine daha az güven duymakta ve daha fazla korkmaktadırlar. Bu nedenle Libya içinde yaşayanlarda görülen ve negatif puanlanan tüm faktörleri ve tavırları iyileştirmemiz gerekmektedir. Bunlar arasında uygun altyapının kurulması, çevrimiçi bankacılık hizmetlerinin iyileştirilmesi, bilgi düzeyinin yükseltilmesi, zorlukların aşılması ve müşterilerin e-ticarete karşı güven düzeyinin arttırılması sayılabilir. Anahtar kelimeler: E-ticaret, Libya'da e-ticaret, engeller, müşteri davranışı, müşteri tavrı, B2C e-ticaret, çevrimiçi alışveriş.Article Mobil Destekli Dil Öğrenmede Podcast Kullanımı: Öğretici Merkezli Yoğun Dinleme ve Mobil Kapsamlı Dinleme(2019) Şendağ, Serkan; Gedik, Nuray; Caner, Mustafa; Toker, Sacip; Information Systems EngineeringMobil Destekli Dil Öğrenme (MODDÖ)’nin zamandan ve mekandan bağımsız esnek yapısının öğrenmeyi destekleyeceği ileri sürülmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı (MODDÖ)’nün mobil ortamda kapsamlı-dinleme (extensive-listening) ile birlikte işe koşulduğunda öğretici-merkezli ve yoğun-dinlemenin (intensive-listening) uygulandığı gruba göre etkililiğini araştırmaktır. Çalışmada denkleştirilmemiş-grup yarı-deneysel araştırma deseninden yararlanılarak “öğretici-merkezli yoğun-dinleme (N=29)” ve “mobil kapsamlı-dinleme (N=30)” olmak üzere iki farklı yabancı dil olarak İngilizce dil becerisi geliştirme yöntemi karşılaşmıştır. Yapılan deneyde, katılımcıların dinleme, konuşma ve eleştirel düşünme becerileri ile dinleme stratejilerini geliştirmede hangi yöntemin daha etkili olduğu toplanan nicel veriler ile ortaya çıkartılmaya çalışılmıştır. Ayrıca her iki gruptaki katılımcıların sürece yönelik görüşleri yarı yapılandırmış görüşme formları kullanılarak alınmış ve değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğretici-merkezli yoğun-dinlemenin katılımcıların dinleme becerilerini geliştirmede mobil kapsamlı-dinlemeye göre daha olumlu ve istatistiksel açıdan önemli bir etkisinin olduğu diğer değişkenler açısından gruplar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir değişmenin olmadığı belirlenmiştir. Çalışma bağlamındaki sınırlılıklar göz önünde bulundurularak öğretici-merkezli yoğun-dinlemenin mobil kapsamlı-dinlemeye göre yabancı dil olarak İngilizce dinleme becerilerini artırmada daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır.Article Citation - WoS: 0Citation - Scopus: 0Enhancing Language Proficiency Through Mobile Extensive Listening and Podcasting: a Multifaceted Approach To Metacognition and Critical Thinking(Elsevier Sci Ltd, 2024) Sendag, Serkan; Caner, Mustafa; Gedik, Nuray; Toker, Sacip; Information Systems EngineeringMobile-assisted language learning (MALL) has gained considerable attention in foreign and second-language education. As part of a two-year project, this study employed a mixed-methods research design with 60 B2-level learners of English as a foreign language. The primary purpose of this study is to investigate the impact of repetitive listening and listening duration on participants' listening comprehension, speaking, critical thinking, listening strategies, and self-regulated learning strategies. The participants were divided into two groups, with the experimental group (n = 30) participating in the innovative Mobile Extensive Listening and Podcasting (MELAP) intervention. MELAP is a novel approach within the MALL framework that involves extensive listening to podcasts in the target language, content creation, and podcasting. The ten-week treatment revealed that unlike in previous studies, our experimental group improved not only in listening comprehension but also demonstrated significant gains in speaking skills and critical thinking. Notably, enhanced critical thinking skills were observed, correlated with an increased total listening duration and repeated extensive listening. Qualitative data analysis sheds light on how participants viewed the MELAP intervention, revealing what motivated them, what distractions they faced, and their opinions on developing and sharing podcasts. These findings emphasize the potential of the MELAP to enhance language skills and foster critical thinking in language learners, contributing to the ongoing discourse on the effectiveness of MALL.Master Thesis İş Yerinde Bağlanabilirlik ile Dijital Güven Arasındaki İlişki - Endüstriyel Bir Bakış(2023) Raymond, Olaıde Abımbola; Toker, Sacip; Information Systems Engineeringİş yerindeki dijital bağlantının etkisi kesinlikle bilim ve iş alanlarında pek çok tartışma yarattı. Artan kaygı düzeyleri, çalışanların beklentilerine ve verimlilik, kaygı ve kariyer ilerlemesi biçimindeki çalışma alanı gerçeklerine duyulan dijital güvenin yetersiz dijital bağlantısıyla ilişkilendirilmiştir. Ancak araştırma literatürü, işyeri bağlantısı ile dijital güven arasındaki bağlantı hakkında nispeten bilgi sağlar. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, internet bağlantısının, dijital platformların kullanılabilirliğinin ve teknolojik bilgi olan iletişim araçlarının dijital güven genelinde etkisini incelemektir. Çalışma ayrıca, herhangi bir internet bağlantısına bağlanmadaki memnuniyet düzeyini dijital güven düzeyi ile keşfetmeyi önerdi. Dijital güven derecesini ölçen e-Güven Anketi, teknoloji, insanlar ve süreç olmak üzere üç düzeyde düzenlenen on bileşene sahiptir. 36 farklı ülkeden toplam 5329 kişi bu çalışma için çevrimiçi anketi tamamladı. MANOVA'nın parametrik olmayan bir alternatifi olan Munzel-Bruner analizi, teknolojik bilgilerin her biri üzerinden dijital güven bileşenleri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Mann-Whitney ve Kruskal Wallis analizi ile takip sonuçları, internet bağlantısının, dijital platformların mevcudiyetinin ve iletişim araçlarının dijital güveni etkileyen faktörler olduğunu gösterdi. Ek olarak, Spearman'ın korelasyon katsayısı, internet bağlantısı genelinde memnuniyet düzeyinin dijital güven ile ilişkili olduğunu ortaya koydu.Conference Object Citation - Scopus: 0An Investigation on Task Difficulty: Does Task Difficulty Depend on the Technology Used in Task Completion?(Association for Computing Machinery, Inc, 2024) Akgun,M.; Toker,S.; Information Systems EngineeringPrevious research indicates that task difficulty (i.e., students' judgments on a task's complexity) impacts their task performance. However, whether students' perceived task difficulty changes depending on the technology they use when completing tasks is still under investigation. The present study aims to address this gap in the literature. One hundred twenty-three students completed the study procedures. Students were randomly assigned to one of four groups (one control group and three experimental groups). Students were not allowed to use any technology in the control group. In contrast, those in experimental groups were permitted to use one of the following tools: e-textbook, Google, and ChatGPT. Students in each group completed three tasks with different complexities in the same order. The data was analyzed using repeated-measures ANOVA. The study revealed a significant interaction effect between groups and task difficulty perceptions at three levels. In all groups, perceived difficulty increased as the task complexity increased, but the change in students' perceived task difficulty across three tasks was impacted by the tool used when completing the tasks. © 2024 Owner/Author.Master Thesis Tasarım Estetiği, Kişilik Deneyimleri ve Algılanan Kullanılabilirlik, Gizlilik, Güven ve Müşteri Sadakatı Üzerine Bilişsel Yansımalar(2021) Akınyemı, Olabode Felıx; Toker, Sacip; Information Systems EngineeringKullanılabilirlik ve insan kişisel özellikleri, bilişsel yansıma ve kişilik özellikleri farklılık gösterirken, kullanıcıların sınırlı bir kullanıcı arayüzü üzerinden çeşitli işlevlere erişmesi gerektiğinden, internet (hem web sitesi hem de mobil uygulamalar) kullanıcıları için merkezi konulardır. Bu çalışma, internet kullanılabilirliğinin bazı temel belirleyicilerini önermekte ve bunların üç deneysel ortamda önemli etkilerini değerlendirmektedir. Buna ek olarak, bu çalışma tasarım estetiğinin, özelliklerinin ve kullanıcının bilişsel yansımasının kullanılabilirlik, mahremiyet ve müşteri sadakati üzerindeki etkisini incelemekte ve benimsenen insan faktörleri ile uzun süre inşa etmek ve sürdürmek için bazı önemli organizasyonel değişkenler arasındaki nedensel ilişkinin bütünsel bir görünümünü sunmaktadır. tüketici ilişkileri terimi. Çalışma, Türkiye Atılım Üniversitesi'nden 338 öğrenciden toplanan anket anket verileri kullanılarak gerçekleştirildi. Çalışmanın bulguları, basitliğin ve üst düzey etkileşimli platform tasarımının, mahremiyetin ve kullanıcıların bilişsel yansımalarının internet kullanılabilirliğinin önemli belirleyicileri olduğunu ve arayüz basitliğinin olumlu bir kullanılabilirlik deneyimi için önemli bir ön koşul olduğunu doğruladı. Ayrıca bulgular, güven, kullanılabilirlik, tasarım estetiği ve kişilik özelliklerinin tüketici sadakatinin hayati belirleyicileri olduğunu gösterdi; bu da, platformdaki kullanıcıların güven ve garantisinin müşterilerin markaya bağlılığını formüle eden memnuniyeti sağlayan şey olduğunu gösteriyor. Çalışmanın katkıları ve sınırlılıkları da tartışıldı.Article Citation - WoS: 2Citation - Scopus: 2Expectancy From, and Acceptance of Augmented Reality in Dental Education Programs: a Structural Equation Model(Wiley, 2024) Toker, Sacip; Akay, Canan; Basmaci, Fulya; Kilicarslan, Mehmet Ali; Mumcu, Emre; Cagiltay, Nergiz Ercil; Information Systems Engineering; Software EngineeringObjectiveDental schools need hands-on training and feedback. Augmented reality (AR) and virtual reality (VR) technologies enable remote work and training. Education programs only partially integrated these technologies. For better technology integration, infrastructure readiness, prior-knowledge readiness, expectations, and learner attitudes toward AR and VR technologies must be understood together. Thus, this study creates a structural equation model to understand how these factors affect dental students' technology use.MethodsA correlational survey was done. Four questionnaires were sent to 755 dental students from three schools. These participants were convenience-sampled. Surveys were developed using validity tests like explanatory and confirmatory factor analyses, Cronbach's alpha, and composite reliability. Ten primary research hypotheses are tested with path analysis.ResultsA total of 81.22% responded to the survey (755 out of 930). Positive AR attitude, expectancy, and acceptance were endogenous variables. Positive attitudes toward AR were significantly influenced by two exogenous variables: infrastructure readiness (B = 0.359, beta = 0.386, L = 0.305, U = 0.457, p = 0.002) and prior-knowledge readiness (B = -0.056, beta = 0.306, L = 0.305, U = 0.457, p = 0.002). Expectancy from AR was affected by infrastructure, prior knowledge, and positive and negative AR attitudes. Infrastructure, prior-knowledge readiness, and positive attitude toward AR had positive effects on expectancy from AR (B = 0.201, beta = 0.204, L = 0.140, U = 0.267, p = 0.002). Negative attitude had a negative impact (B = -0.056, beta = -0.054, L = 0.091, U = 0.182, p = 0.002). Another exogenous variable was AR acceptance, which was affected by infrastructure, prior-knowledge preparation, positive attitudes, and expectancy. Significant differences were found in infrastructure, prior-knowledge readiness, positive attitude toward AR, and expectancy from AR (B = 0.041, beta = 0.046, L = 0.026, U = 0.086, p = 0.054).ConclusionInfrastructure and prior-knowledge readiness for AR significantly affect positive AR attitudes. Together, these three criteria boost AR's potential. Infrastructure readiness, prior-knowledge readiness, positive attitudes toward AR, and AR expectations all increase AR adoption. The study provides insights that can help instructional system designers, developers, dental education institutions, and program developers better integrate these technologies into dental education programs. Integration can improve dental students' hands-on experience and program performance by providing training options anywhere and anytime.Article Citation - WoS: 52Citation - Scopus: 66Internet Addiction Among College Students: Some Causes and Effects(Springer, 2019) Baturay, Meltem Huri; Toker, Sacip; Information Systems EngineeringInternet addiction among college students in terms of causes and effects are investigated. Correlation study method is utilized; structural equation modelling is applied to analyze the data. There are fifteen hypotheses generated for the model. The data is collected via numerous instruments proven as reliable and valid by the previous studies. There are 159 undergraduate students as participants of the study. Antecedent variables are game addiction, bad relationships with friends, family and professors, neglecting daily chores, hindrance of sleep pattern, use internet for researching, weekly internet use hours, leisure time activities, reading and playing computer games. Consequence variables are self-esteem, self-confidence, social self-efficacy, loneliness, and academic self-efficacy. The results indicates that game addiction, neglecting daily chores, bad relationships with professors are significantly associated with internet addiction. Internet addiction decreases one's self-esteem, self-confidence, social self-efficacy, academic self-efficacy and triggers loneliness. Parents, professors and educational institutions may be illuminated about prevention or monitoring of internet addiction. The current study investigates Internet addiction with respect to its implications for social behavioral, and psychological phenomenon but not in a clinical sense. Hence, studies on Internet addiction merely concentrate on antecedents and features that may cause more addiction; however, both antecedents and consequences are not examined. The value of the current study is to provide more systematic, comprehensive, and theory-based empirical causations via structural equation models. The model may help to diagnose Internet Addiction and illuminate college students its potential harmful socio-psychological consequences.Article Citation - WoS: 19Citation - Scopus: 31What foresees college students' tendency to use facebook for diverse educational purposes?(Springer, 2019) Toker, Sacip; Baturay, Meltem Huri; Information Systems EngineeringThe present study investigates some factors affecting college students' tendency to use Facebook for different educational purposes. We reached 120 participants who were college students. Our sample comprised of 63 (52.5%) females and 57 (47.5%) males. We applied convenience sampling technique and an online questionnaire to collect data. Descriptive statistics, multiple regression analysis, and Structural Equation Modelling using IBM SPSS AMOS were utilized. The findings provide that GPA, Personal Use of Facebook for Studying and Socialization, Autonomy Psychological Need, and Academic Procrastination foresee college students' willingness to use Facebook in their courses. GPA and Personal Use of Facebook for studying are the most influential factors while Autonomy Psychological Need is the least impactful. We also examined the impact of these factors on different educational use types of Facebook: communication, collaboration, resources and material sharing. The results are discussed, and further recommendations for future research and implications are presented in the current study.