Mutlu, Savaş

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Mutlu, Savas
M., Savas
S., Mutlu
S.,Mutlu
Savas, Mutlu
M.,Savaş
M.,Savas
Savaş, Mutlu
Mutlu,S.
Mutlu, Savaş
Job Title
Doktor Öğretim Üyesi
Email Address
savas.mutlu@atilim.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

7

Articles

5

Citation Count

7

Supervised Theses

1

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Article
    Citation Count: 0
    Uçuş Harekat Uzmanlarının Örgütsel Stres Kaynaklarının Belirlenmesi Üzerine Nitel Bir Araştırma
    (2022) Mutlu, Savaş; Mutlu, Savaş; Aviation Management
    Amaç – Bu çalışmanın amacı; Türk sivil havacılık sektöründe faaliyet gösteren havacılık işletmelerinde çalışan uçuş harekat uzmanlarının örgütsel stres kaynaklarının belirlenmesidir. Yöntem – Araştırmada, nitel araştırma yöntemi olan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme çerçevesinde ölçüt ve kartopu yöntemiyle Türkiye’deki 408 lisanslı uçuş harekat uzmanından mesleğini temsil edebilecek 24 kişilik bir çalışma grubuna ulaşılmıştır. Bu grupta yer alan kişiler ile birebir yapılan görüşmelerin ses kayıtları araştırmacı tarafından manuel şekilde verbatim (söylendiği gibi) Microsoft Word programına aktarılmıştır. Verilerin incelenmesinde MAXQDA 2020 Analiz Programı kullanılmıştır. Bulgular – Araştırma sonuçlarına göre uçuş harekat uzmanlarının örgütsel stres kaynakları 3 tema (işin kendisi açısından, çalışma ortamı ve kişilere etkisi açısından) ve 16 başlık altında toplanmıştır. Tartışma – Havacılık sektörü örgütsel stresin yoğun olarak yaşandığı sektörlerden biridir. Özellikle operasyonun merkezinde bulunan uçuş harekat uzmanları bu durumla sıklıkla karşı karşıya kalmaktadır. Bu çerçevede örgütsel stresin olumsuz sonuçlarından korunmak maksadıyla uçuş harekat uzmanlarındaki örgütsel stresi azaltıcı çalışmalar yapılması önemli görülmektedir.
  • Article
    DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE SICAK HAVA BALON İŞLETMECİLİĞİ
    (Herkese Bilim Teknoloji, 2017) Mutlu, Savaş; Aviation Management
    İnsanoğlu yüzyıllar boyunca uçmayı hayal etmiştir, ancak bir balonda uçan ilk canlılar bir ördek, bir koyun ve bir horoz olmuştur. Versay Sarayı'nda 19 Eylül 1783 tarihinde yapılan denemede, Joseph ve Etienne Montgolfier kardeşler tarafından yapılan sıcak hava balonu, aralarında Fransa Kralı 16.Louis ve eşi Marie Antoniette ile çocuklarının da olduğu büyük bir kalabalığın önünde havalanarak, üç hayvan yolcusu ile birlikte sekiz dakika süren ve yaklaşık üç kilometrelik (iki mil) bir yolculuk sonunda yere inmeyi başarmıştır.
  • Article
    SİSTE UÇAKLAR PİSTİ NASIL BULUYORLAR?
    (2022) Mutlu, Savaş; Aviation Management
    Uçaklar uçuşları süresince yön ve mesafelerini bulmakta; Çok Yüksek Frekanslı Tüm Yönlü Radyo Verici İstasyonu (Very High Frequency Omniderictional Range-VOR), Mesafe Ölçüm Cihazı (Distance Measurement Equipment-DME), Otomatik Yön Bulucu (Automatic Direction Finder-ADF), Küresel Konumlandırma Sistemi (Global Positioning System-GPS) gibi elektronik cihazlardan yararlansalar da, inişte çoğunlukla “Aletli İniş Sistemi” olarak adlandırılan ILS (Instrument Landing System) kullanırlar.
  • Master Thesis
    Uçuş harekat uzmanlarının örgütsel stres kaynakları üzerine nitel bir araştırma
    (2021) Mutlu, Savaş; Mutlu, Savaş; Aviation Management
    Stres, kişilerin her zaman karşılaşabileceği duygusal bir gerilimdir. Hem özel hem de iş hayatında strese maruz kalmamak neredeyse imkânsız olmakla birlikte, stres bireyi ve örgütü etkileyen önemli bir problemdir. Örgütsel stres, günümüzün başlıca sorunlarından biri olmakla beraber kişileri ve örgütleri etkileyen pek çok stres kaynağı bulunmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye'deki uçuş harekat uzmanlarının örgütsel stres kaynakları üzerine bir araştırma yapılmış ve uçuş harekat uzmanlarını etkileyen örgütsel stres kaynaklarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemi olan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme çerçevesinde ölçüt ve kartopu yöntemiyle Türkiye'deki 408 lisanslı uçuş harekat uzmanından mesleğini temsil edebilecek 24 kişilik bir çalışma grubuna ulaşılmıştır. Bu grupta yer alan kişiler ile birebir yapılan görüşmelerin ses kayıtları araştırmacı tarafından manuel şekilde verbatim (söylendiği gibi) Microsoft Word programına aktarılmıştır. Verilerin incelenmesinde MAXQDA 2020 Analiz Programı kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; vardiyalı çalışma, zaman baskısı, hızlı karar verme, operasyonel sebepler, yapılan işte hataya yer olmaması, fazla sorumluluk almak, tecrübe eksikliği, sosyal hayat ve aile ilişkileri, yorgunluğun uçuş harekat uzmanlarında strese neden olan en önemli örgütsel kaynaklar olduğu tespit edilmiştir.
  • Article
    Citation Count: 6
    Düşük Maliyetli ve Tam Hizmet Sunan Havayolları Müşterilerinin Hizmet Kalitesi Beklentilerinin Karşılaştırılması
    (2018) Mutlu, Savaş; Sertoğlu, Ayşegül Ermeç; Aviation Management
    Havayolu ile yolcu taşımacılığı dünyada ve Türkiye'de her geçen sene büyümegöstermektedir. Bu büyüme ile birlikte sektördeki rekabet de yoğunlaşmakta vehavayolları için yüksek bir hizmet kalitesi düzeyinin sağlanması zorunluluğu ortayaçıkmaktadır. Havayollarında, düşük maliyetli ve tam hizmet sunan havayolları olmaküzere iki ana iş modelinden bahsedilebilir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de düşükmaliyetli ve tam hizmet sunan havayollarının müşterilerinin hizmet kalitesi beklentileriarasında fark olup olmadığının araştırılmasıdır. Veriler, kolayda ve kartopu örneklemeyöntemleri ile belirlenen 370 kişiden, online anket yardımıyla toplanmıştır. Soruformunda Zeithaml ve diğ. (1990) tarafından geliştirilerek Sultan, Simpson (2000)tarafından havayollarına uyarlanan beş boyutlu hizmet kalitesi (SERVQUAL) ölçeğikullanılmıştır. Araştırma sonucunda, düşük maliyetli ve tam hizmet sunanhavayollarının müşterilerinin hizmet kalitesi beklentileri arasında istatistiksel olarakanlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir. Bununla birlikte, tüm kalite boyutlar içinortalamaların yüksek olması, havayolu müşterilerinin hizmet kalitesi beklentilerinin,ödenen bilet fiyatından bağımsız olarak, oldukça yüksek olduğunu göstermektedir.Ayrıca, havayolu tercihi yaparken, düşük maliyetli havayollarının müşterilerinin en çokfiyatı dikkate aldıkları, tam hizmet sunan havayollarının müşterilerinin ise geçmişdeneyimleri göz önünde bulundurdukları belirlenmiştir.
  • Review
    Citation Count: 0
    SİVİL HAVACILIKTA ELEKTRİKLİ YER HİZMETLERİ TEÇHİZATI KULLANIMI FAYDALAR, KISITLAR VE ÖNERİLER
    (2020) Yıldız, Melih; Mutlu, Savaş; Aviation Management; Airframe and Powerplant Maintenance
    Havacılık sektörü, her yıl gösterdiği yüksek büyüme oranları yanı sıra, çevre vesağlık sorunlarına neden olan emisyonları azaltmak ve akaryakıt ile işletmemaliyelerini düşürmek için gayret göstermektedir. Bu çabaların ortak paydasındabulunan tahrik sistemlerinde elektrik enerjisi kullanımı giderek ilgi çekmektedir.Bir yandan da yetkili otoritelerin elektrikli araç kullanımı konusundaki yaklaşımısonucu, havacılık ekosisteminin önemli unsurlarından biri olan yer hizmetlerindekullanılan teçhizatın da elektrikli alternatifleri gündeme gelmiştir. Bu araştırmada,yer hizmetlerinde kullanılan teçhizatın elektrikli olmasındaki faydalar ile birliktesöz konusu teçhizatın kısıtları ve konu hakkındaki öneriler ortaya konulmuştur.Araştırma nitel olarak gerçekleştirilmiş ve ikincil verilerden faydalanılmıştır.Araştırmada dünyada bu alanda yapılmış uygulama çalışmalarından elde edilendeneyim ve modelleme çalışmaları sonuçları analiz edilmiş, bu alandaki genel eğilimortaya konulmuştur. Ülkemizde önde gelen firmalardan birisinin mevcut elektrikliyer hizmetleri teçhizatı kullanım oranları değerlendirilmiştir. Ülkemiz elektrikli yerhizmetleri teçhizatı kullanımının incelenen ülkeler ortalamasında olduğugörülmüştür. Çalışma sonucunda elektrikli yer hizmetleri teçhizatınınyaygınlaşması için gerekli şartlar belirlenmiş ve öneriler oluşturulmuştur.
  • Article
    Citation Count: 1
    Solar energy for the airport ground support equipment - a quantitative study
    (Emerald Group Publishing Ltd, 2023) Yıldız, Melih; Mutlu, Savaş; Nagy, Andras; Kale, Utku; Aviation Management; Airframe and Powerplant Maintenance
    PurposeThis paper aims to evaluate the hypothetical situation in a resembling airport to Esenboga Airport and analyzes the condition of all ground support equipment (GSE) equipment to be supplied by electricity produced by solar panels mounted on the rooftop of the terminal building. The case is discussed using environmental emissions and economic feasibility. The results of the resembling case can be generalized to all airports for the reduction of emissions caused by ground operations of aviation. Design/methodology/approachGSE fleet data which has been prepared by TGS operated in the Esenboga Airport have been used to calculate emissions, and equivalent electricity consumption. A hypothetical solar panel construction on the rooftop of the terminal building and also the electricity production case was analyzed. Based on the calculations, both fuel and electricity use cases are compared by means of emissions and production costs using real data. FindingsThe electricity production and transmission pose a high value of emissions. Thus, electrification of GSE in the airport need a new approach such as producing the electric energy in the site. This research analyzes the case that the electricity is produced on the rooftop of terminal building and consumed by the GSE fleet. The authors discussed that it is both feasible and possible to electrify all the GSE except a shortage of two cold months with high fuel demand by using electric storage options. Practical implicationsGround handling is performed by using GSE which is historically powered by diesel and such internal combustion engines which are well known for their high emission rates. As most of the airports reside in populated areas, GSE emissions need to be evaluated for reduction. However the electric energy could be an alternative for GSE emissions reduction Originality/valueAviation is a system of many subsystems in which the performance of each unit plays a crucial role in the final success of the system. Concerns on environmental protection make the aviation industry focus on reducing emissions produced during operations. Although aircraft emissions are widely discussed in the literature, ground handling systems which are an integral part of the whole aviation system, also need to be studied regarding the environmental issues. Besides, the European Union has set out targets of reducing emissions at the airports during ground operations to zero. This paper discusses the possibility of the target by comparing various scenarios