Tengilimoğlu, Dilaver

Loading...
Profile Picture
Name Variants
D., Tengilimoglu
D., Tengilimoğlu
Tengilimoglu,D.
D.,Tengilimoglu
Tengilimoglu, D.
T., Dilaver
D.,Tengilimoğlu
Tengilimoglu, Dilaver
Tengilimoğlu,D.
T.,Dilaver
Dilaver, Tengilimoğlu
Dilaver, Tengilimoglu
Tengilimoglu D.
Tengilimoğlu D.
Tengilimoğlu, Dilaver
Tengilimoglu, Laver
Job Title
Profesor Doktor
Email Address
dilaver.tengilimoglu@atilim.edu.tr
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

100

Articles

33

Citation Count

143

Supervised Theses

64

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 100
  • Master Thesis
    Sağlık hizmetlerinde viral pazarlamanın tüketicilerin satın alma kararları üzerine etkisi
    (2016) Tengilimoğlu, Dilaver; Tengilimoğlu, Dilaver; Business
    Bu çalışmanın amacı, küreselleşen dünyada, haberleşme olanaklarındaki hızlı gelişmeye bağlı olarak büyüyen viral pazarlama olgusunun, sağlık sektöründeki yansımalarını ortaya koymaktadır. Yapılan çalışmada, viral pazarlamanın sağlık sektöründe (hizmet, ürün) pazarlama faaliyetlerini olumlu etkilediği gözlenmektedir. Çalışmada nikel verilerden (konu ile ilgili yazılmış kitap ve dergiler ile bilimsel çalışmalar) faydalanılarak kavramsal çerçeve oluşturulmuştur. Anket uygulaması ile elde edilen veriler SPSS 22 programı ile nicel ve ölçülebilir verilere dönüştürülerek, çalışmaya bilimsel dayanak sağlanmıştır. Çalışmanın bulguları: Demografik değişkenlere göre viral pazarlama kapsamında sağlık hizmetleri tüketicinin satın alma kararları farklılık göstermektedir. Sağlık hizmeti tüketicilerinin network üzerinden bilgi alma konusundaki beklentileri hasta memnuniyetini arttırır. Sağlık tüketicilerin satın alma karar sürecinde olumsuz yorumlardan olumlu yorumlara kıyasla etkilenme düzeyleri demografik değişkenlere göre farklılık gösterir. Sağlık hizmeti satın alındıktan sonra yaşanılan olumlu veya olumsuz deneyimleri network üzerinden başkalarıyla paylaşma demografik değişkenlere göre farklılık gösterir. Sağlık hizmeti satın almadan önce o hizmet ile ilgili network üzerinde araştırma yapma durumu demografik değişkenlere göre farklılık gösterir. Şeklindedir. Sonuç olarak; ülkemizde viral pazarlamanın önemi ve kullanımının gün geçtikçe artığı, sağlık hizmetleri ikamesinin kısıtlı ve stoklanamaz olması gereği viral pazarlama tarafından uygun bir parkur olduğu ve viral pazarlamaya karşı oluşan ön yargıyı kırıcı tedbirler alınması gerektiği değerlendirilmektedir. Çalışmanın birinci bölümünde sağlık hizmetleri, tüketim, tüketici, müşteri ve hasta kavramları ve birbirleri üzerindeki etkileşimleri açıklanarak sağlık hizmetlerinde tüketici davranışları, tüketici davranışları etkileyen faktörler, sağlık hizmetlerinde tüketici satın alma karar süreci incelenmektedir. İkinci bölümde viral pazarlama kavramı açıklanarak gelişimi, temel elementleri, stratejileri, kampanya süreci, viral pazarlamanın avantaj ve dezavantajları incelenmektedir. Üçüncü bölümde ise sağlık hizmetlerinde viral pazarlamanın tüketicilerin satın alma kararları üzerine etkisi ile ilgili uygulama yer almaktadır.
  • Master Thesis
    İlköğtetim okularında öğretmenlere uygulanan psikolojik şiddetin(mobbing) iş doyumuna etkisi:Ankara ili Sincan ilçesi örneği
    (2009) Tengilimoğlu, Dilaver; Tengilimoğlu, Dilaver; Business
    Türkiye'de uzun yıllardır varlığı hissedilen ancak tam olarak adı konmamış olan psikolojik şiddet (mobbing) kavramı, psikolojik şiddet, psiko-terör, psikolojik taciz, yıldırma, zorbalık, duygusal taciz, duygusal zorbalık gibi adlarla literatürde yerini almıştır.Psikolojik şiddet (mobbing) ile ilgili olarak yapılan tanımlamalar ışığında, psikolojik şiddet (mobbing), işyerlerinde çözümlenememiş çatışmanın şiddetlenmesi neticesinde, işgörene, üstü, astı ya da iş arkadaşları tarafında sürekli ve sistematik bir şekilde uygulanan küçük düşürücü, itibarını zedeleyici, aşağılayıcı davranışlar yoluyla işgöreni soyutlamak ve işyerinden uzaklaşmasını sağlamak amacıyla yapılan davranışlar olarak tanımlanabilir.İş doyumu ise çalışanların işlerin¬den duyduğu hoşnutluk ya da hoşnutsuzluk olarak tanımlanmış olup, işin özellikleri ile çalışanların istekleri birbirine uyduğu zaman gerçekle¬şen bir duygudur.Bu araştırmada ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlere uygulanan psikolojik şiddetin psikolojik şiddet (mobbing) iş doyumuna etkisi belirlenmeye çalışılmıştır.Bu amaçla Ankara İli Sincan İlçesinde kamu ve özel ilköğretim okullarında çalışan 330 öğretmene anket uygulanmıştır. Araştırmanın analizine göre psikolojik şiddet (mobbing) ile iş doyumu arasında negatif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür.Araştırmada elde edilen önemli bir bulguda psikolojik şiddet (mobbing) uygulaması; en çok dedikodu çıkarılması, hareketlerin taklit edilmesi ve sözün kesilmesi yoluyla gerçekleştirilmektedir.Ayrıca İş doyumu ile ilgili çalışanlar üzerinde etkili olan faktör ise; toplumda saygın olma, kurum politikaları ve uygulanışı, övgü almak, işyeri şartları özellikleri bulunmuştur. Bu sonuçlardan hareketle okul yönetimleri için çeşitli öneriler geliştirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Mobbing, İş Doyumu, Psikolojik Şiddet
  • Master Thesis
    Hemşirelerde çalışan sessizliği ve iş doyumu arasındaki ilişki
    (2016) Tengilimoğlu, Dilaver; Tengilimoğlu, Dilaver; Business
    Bu çalışma, Hemşirelikte Çalışan Sessizliğini, iş doyumu ile birlikte demografik değişkenlerin etkileyip etkilemediğini saptamayı amaçlamıştır. Araştırmanın evrenini Ankara'da Sağlık Bakanlığı'na bağlı olan Atatürk Eğitim Araştırma Hastanesi ve Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi'nde çalışan tüm hemşireler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise araştırmaya katılmayı kabul eden her iki hastanede 300 hemşire olmak üzere toplam 600 kişi oluşturmaktadır. Veriler için 8 değişkenli demografik özellikler ölçeği, çalışan sessizliğinin üç alt boyutu olan IBS, KKS ve IKS ölçekleri ve 14 faktörden oluşan iş doyumu ölçeği kullanılmıştır. Bütün veriler SPSS programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Değerlendirmede 't' testi, ANOVA testi ve çoklu regresyon çözümlemesi ENTER testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda erkek hemşirelerin kadınlara göre iş doyumları ve sessizlik ortalamalarının daha yüksek olduğu görülmektedir. Ayrıca bekâr hemşirelerin sessizlik puanları evlilere oranla yüksek bulunmaktadır. Laboratuvarda çalışan hemşireler diğerlerine göre daha sessiz kalmaktadırlar. Eğitim düzeyi arttıkça çalışan sessizliği davranışı azalmaktadır. Kısaca hemşirelerde çalışan sessizliği, cinsiyet, medeni durum, çalışılan birim ve eğitim düzeyi değişkenlerinden etkilenmektedir. Hemşirelerde iş doyumu ise yalnızca cinsiyet değişkeninden etkilenmektedir. Ayrıca demografik özelliklerden cinsiyet ve eğitim düzeyi ile birlikte iş doyumunun çalışan sessizliğini etkilediği görülmektedir. Anahtar Sözcükler: Çalışan sessizliği, İş doyumu, Hemşireler, Demografik özellikler
  • Master Thesis
    Sağlık sektöründe, tüketici satın alma davranışında sosyal medya reklamlarının etik boyutu
    (2019) Tengilimoğlu, Dilaver; Tengilimoğlu, Dilaver; Business
    İnternet kullanımının iletişimdeki hızlı gelişmelerle birlikte artması, bilgisayar ve tablet kullanımıyla beraber akıllı telefonların temel ihtiyaç olarak hayatımızda bulunmasının sonucunda sosyal medya kullanımının yaygınlaşması, tüketicilerin alışkanlıklarının değişmesine neden olmuştur. Alışkanlıkların değişmesi, tüketicilerin satın alma niyetlerinin farklılaşmasını sağlamıştır. Bu gelişmeler sonucunda sağlık sektöründe bulunan kişi, kurum ya da kuruluşların tanıtım ve reklam mecralarında değişikliklere giderek sosyal medya reklamlarına ağırlık vermeye başlamışlardır. Sağlık sektöründe, sosyal medya reklamlarının etkisinin artması sonucunda başka bir sorun ortaya çıkmıştır. Sosyal medyada yapılan denetimlerin yetersiz kalmasından dolayı yeni medyadaki reklamların etik boyutunun, tüketicilerin, satın alma davranışını nasıl etkilediğini tespitinin yapılması bu çalışmanın amacını ortaya koymaktadır. Çalışma, Ankara ilinde ikamet eden 653 kişi ile yüz yüze ve google form ile yapılan anket tekniği ile gerçekleştirilmiş olup, yapılan incelemeler sonucunda 650 anket analize tabi tutulmuştur. Çalışmada elde edilen bulgulara göre; katılımcıların %49,5'i sağlık hizmeti almadan önce sosyal medyadan yararlandığı görülmüştür. Ayrıca katılımcıların sağlık hizmeti alırken en çok faydalandıkları sosyal medya araçları sırasıyla Instagram %27,5, Youtube %16,6 ve Facebook %15,2 ile ilk 3 sırayı aldıkları görülürken, katılımcıların sık ziyaret ettikleri sosyal medya araçlarında aynı şekilde ilk 3 sırayı paylaşması sonucunda verilen cevapların doğruluğu görülmüştür. Tüketicilerin büyük çoğunluğu (%71.6), sosyal medya reklamlarının sağlık hizmeti satın alma davranışlarını olumlu etkilemediğini düşünmektedir. Katılımcıların %32' si sağlık sektöründe sosyal medya reklamlarının etik ve ahlak kurallarını ihlal etmediğini düşünmektedir. Yapılan analiz sonucunda, etik boyutun satın alma davranışını etkilemediği görülmüştür.
  • Master Thesis
    Kadınlarda marka bağlılığı ve hedonik tüketim ilişkisi: Kozmetik sektöründe bir uygulama
    (2019) Tengilimoğlu, Dilaver; Tengilimoğlu, Dilaver; Business
    Tüketiciler alışveriş yaparken her zaman rasyonel beklentiler içinde bulunmamaktadırlar. Çoğu zaman alışverişlerinde duygularıyla hareket eder ve bu deneyiminden haz almaya çalışırlar. Bu da tüketimin hedonik boyutunu oluşturmaktadır. Marka bağlılığı kavramı tüketicilerin tercihleri diğer bir ifadeyle satın alma davranışları ile yakından ilişkisi vardır. Bağlılık bir markanın farklı anlamlarda tatmin sağlaması durumuyla alakalı olarak müşterinin yeniden ve yine o markayı tercih etmesine neden olan markaya yönelik bağlılık durumudur. Günümüzde kişiler duygusal tatmine ulaşması ve haz almasını etkileyen durumlardan biride kişilerin kullanmakta oldukları markaya karşı bağlılıklarıdır. Bu çalışma da kadınların kozmetik alışverişlerinde hedonik(hazcı) bir duyguyla yaptıkları alışverişlerde marka bağlılığı hakkında olumlu veya olumsuz görüşleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Türkiye'de Ankara ilinde yaşayan 18 yaş üstü kadınlar oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 400 katılımcı dahil edilmiştir. Çalışmada, tesadüfi olmayan örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılara yüz yüze anket yapılmıştır. Elde edilen veriler sonucu hedonik tüketim alt faktörü olan macera için alışveriş kozmetik sektöründe marka bağlılığı arasında pozitif doğrusal bir ilişki olduğu görülmüştür.Genel hedonik tüketimle hedonik alt faktörü olan sosyal amaçlı alışveriş faktörüyle pozitif doğrusal anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Kozmetik sektöründe marka bağlılığı ve faydacı tüketim arasında negatif doğrusal bir ilişki olduğu görülmüştür. Anahtar kelimeler:Marka bağlılığı, hedonik tüketim, faydacı tüketim, kozmetik, tüketici davranışları
  • Article
    Citation Count: 7
    Evaluating the Factors (Stress, Anxiety and Depression) Affecting the Mental Health Condition of Nurses During the COVID-19 Pandemic
    (Sage Publications inc, 2022) Tengilimoğlu, Dilaver; Tengilimoglu, Dilaver; Tosun, Nurperihan; Zekioglu, Aysu; Tengilimoglu, Onur; Business
    This study aimed to determine the depression, anxiety and stress levels that have negatively impacted nurses' mental health during the COVID-19 pandemic. A sample group of 826 nurses working in Turkey were asked to fill in an online questionnaire in order to evaluate their psychological responses and the related factors that have adversely affected their mental health during the COVID-19 pandemic. In total, 696 nurses (84.3%) showed symptoms of depression, 644 (78%) reported anxiety and 543 (65.74%) reported stress. This study also highlighted that the most concerning factor for the nurses was the risk of transmitting the COVID-19 infection to their household members (89.2%). The most important problems faced by the nurses during COVID-19 included equipment shortages (50.7%), administrative problems (38.5%) and issues such as accommodation and nutrition (27.4%). These were found to have a statistically significant correlation with the nurses' levels of depression, anxiety and stress. The fear of losing a household member, the inability to their household's social needs and the fear of death were among the factors that concerned nurses during the COVID-19 pandemic, significantly affecting their levels of depression, anxiety and stress. Taking the necessary measures to deal with the aforementioned problems and fears is important to protect the health, productivity and efficiency of nurses during the pandemic period.
  • Master Thesis
    Tele-Tıp ve mobil sağlık uygulamaları konusunda hekim görüşlerinin belirlenmesi: Bir özel hastane örneği
    (2021) Tengilimoğlu, Dilaver; Tengilimoğlu, Dilaver; Business
    Mobil sağlık uygulamaları, sağlık hizmetleri için gelişmekte olan ve gittikçe popüler bir hale gelen uygulamalar bütünü olarak ifade edilebilir. Gelişmiş ülkelerde bu yeni tür sağlık hizmetlerine ayak uydurulmuş ve bu alanda önemli adımlar atılmıştır. Birçok ülkede sağlık sistemleri mobil uygulamalar çerçevesinde hem doktorlar, hem de hastalar tarafından rahatlıkla kullanılabilmektedir. Yaşlı olan ve kronik hastalıkları bulunan kişilerin bakımı, ve takibi için önemli bir uygulama olup, özellikle Covid-19 salgını sürecinde bu önem daha da artmıştır. Günümüzde, dijitalleşmenin bir getirisi olan mobil sağlık uygulamalarının kullanımı, ülkemizde de oldukça önemli bir hal almış, daha etkili ve daha nitelikli bir hizmet sunulmasına da katkı sağlamıştır. Bu çalışmada, Covid-19 sürecinde mobil sağlık uygulamaları ile Tele-tıp uygulamalarının kullanımı araştırılmıştır. Çalışma, özel bir hastanede görev yapan 170 hekim üzerinde ankete dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Tele-tıp ve mobil sağlık uygulamalarının ne ölçüde, hangi hizmetlerde kullanıldığı belirlenmeye çalışılmıştır. Yapılan analiz sonucunda katılımcıların mobil sağlık uygulamaları ve Tele-tıp uygulamalarına bakış açılarının nasıl olduğu ve katılımcıların demografik özelliklerine göre Tele-tıp ve mobil sağlık uygulamalarına bakış açılarında farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma verileri sonucunda genel olarak katılımcıların Tele-tıp ile ilgili genel görüşleri olumlu yöndeyken, mobil sağlık uygulamalarına bakış açılarının orta düzeyde olduğu, ayrıca katılımcıların mobil sağlık uygulamaları ve tele tıp uygulamaları konusunda Türkiye'de gelişime ihtiyaç olduğu konusunda ortak bir düşünceye sahip oldukları tespit edilmiştir.
  • Article
    Citation Count: 0
    Evaluating the Financial Performances of the Publicly Held Healthcare Companies in Crisis Periods in Türkiye
    (Mdpi, 2023) Tengilimoğlu, Dilaver; Tumer, Tolga; Bennett, Russell L.; Younis, Mustafa Z.; Business
    The purpose of this study was to evaluate the financial performances of the publicly held healthcare companies in crisis periods in Turkiye. The 2018 economic crisis and the COVID-19 pandemic crisis were included in the study as the crisis periods. We collected the financial data of the publicly held healthcare companies and calculated three liquidity, three turnover, three leverage and three profitability ratios through ratio analysis to use as financial performance indicators. We then conducted Wilcoxon signed-rank tests and we performed separate analyses for the 2018 economic crisis and the COVID-19 pandemic crisis. The results of the analyses showed that there were no statistically significant differences between the publicly held healthcare companies' liquidity, turnover, leverage, profitability ratios and thus their financial performances before the crises and after the crises. While the results are reassuring and give valuable insights to managers and policy makers to determine the areas that needs to be strengthened to be better prepared for possible future crises, our sample was limited. Therefore, this study presents an exploratory foundation for future studies which are needed to make a case for financial stability for the publicly held healthcare companies before and after the crisis periods.
  • Master Thesis
    İş görenlerde örgütsel adalet algısı ve örgütsel adaletin çalışanların iş motivasyonu üzerindeki etkisi: Bir devlet hastanesi örneği
    (2015) Tengilimoğlu, Dilaver; Tengilimoğlu, Dilaver; Business
    Günümüzde teknolojide yaşanan gelişmeler, hızla değişen dünya, ekonomik ve sosyal alandaki değişimler işletmeleri de büyük ölçüde etkilemektedir. Yeniçağa uyum sağlamak, işletmelerinde başlıca amaçları arasındadır. Bu anlamda yöneticilere ve işletme sahiplerine büyük görevler düşmektedir. Örgütün iç ve dış çevresinde yaşanan gelişmeler ve değişimlerin yanında bu sürece uyum sağlamak da işletmeler ve çalışanlar için son derece zorlu ve zahmetli bir süreçtir. Bu süreçte şüphesiz en önemli materyal insandır. İnsan değişime ve gelişime en hızlı uyum sağlayabilen canlıdır. Beşeri faktörler bu noktada önem kazanmaya başlar. Daha önceleri üzerinde fazla durulmayan bazı kavramlar beşeri niteliklerin önem kazanmasıyla ön plana çıkmıştır. Bunlar; örgütsel adalet, vatandaşlık, bağlılık, güven gibi insan motivasyonunu, performansını ve verimliliğini büyük ölçüde etkileyebilen kavramlardır. Bu çalışmanın ana temasını oluşturan örgütsel adalet kavramı da böylece yönetim alanındaki yerini almıştır. İşletmelerin kaynaklarını, gelirlerini ve bunun gibi değer kaynaklarını çalışanlar arasında adil bir şekilde paylaştırması, çalışanlarını birbirinden ayırmaması, herkese eşit muameleyi yapması gibi tanımlar örgütsel adaleti açıklar niteliktedir. Bu çalışma kapsamında örgütsel adaletin tüm boyutları detaylı olarak ele alınacak ve motivasyon düzeyleri ile ilişkilendirilecektir. Sağlık sektöründe faaliyet gösteren kurum ve kuruluşların örgütsel olarak adaleti uygulayabilmeleri için gerekli olan tavsiyelerin verilmesi, iyileştirme sürecine destek sağlanması amaçlanmaktadır. Böylece çalışanların adalet algılara artacak ve bununla doğru orantılı olarak motivasyon düzeyleri de yükselecektir Bu çalışma, sağlık personelinin örgütsel adalet algılamalarının motivasyona etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma evrenini Sivas ilinde faaliyet gösteren bir kamu hastanesi sağlık çalışanları oluşturmaktadır. Anket çalışması 620 çalışandan 600 sağlık çalışanı üzerinde uygulanmış ve %96,7 geri dönüş sağlanmıştır. Örgütsel adalet boyutları ile motivasyon arasındaki ilişki incelenmiş, her boyut için ilişki aynı yönde olup düşük düzeyli olduğu saptanmıştır. Çalışmada iki değişkenin (Örgütsel adalet ve Motivasyon) birbirleriyle olan ilişkilerinin yönü ve boyutu belirlenmeye çalışılmıştır. SPSS 15.0 istatistik programı ile veriler değerlendirilmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. T testi, ANOVA, Korelasyon, Regresyon analize ve Tukey HSD testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda; bağımsız değişken olan Örgütsel Adalet bağımlı değişken durumundaki Motivasyonu %9.4 oranında etkilediği bulunmuştur.
  • Article
    Citation Count: 13
    Informal Payments in Health Systems: Purpose and Occurrences in Turkey
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2015) Tengilimoğlu, Dilaver; Guzel, Alper; Toygar, Anil; Akinci, Fevzi; Dziegielewski, Sophia F.; Business
    Informal payments constitute a significant portion of out-of-pocket payments in health systems, especially in developing countries. This study examined the current status of informal payments in Turkey and the opinions, attitudes, and behavior of individuals toward informal payments. To examine this concept, 1,033 residents in Ankara, the capital city of Turkey, were surveyed. The 28-item questionnaire used in data collection was developed based on previous research and expert opinions. The data analysis revealed that approximately 29% of the study participants made informal payments in return for the medical service they received. Three out of 4 people who made informal payments were from a low-income group. Informal payments were made in the form of cash prior to medical procedures and also as gifts following the procedures. Future recommendations for health policymakers include designing a new patient copay mechanism where informal payments can be effectively incorporated into the formal payment system, assistance to low-income individuals, and improvement in current medical staff salaries that would discourage taking such payments.