Sever, Dilşad Çiğdem

Loading...
Profile Picture
Name Variants
S., Dilşad Çiğdem
D. C. Sever
Sever,D.C.
Sever, Dilsad Cigdem
D.C.Sever
Dilsad Cigdem, Sever
Dilşad Çiğdem, Sever
S., Dilsad Cigdem
Sever, Dilşad Çiğdem
D. Ç. Sever
Sever,Dilsad Cigdem
Sever,D.Ç.
S.,Dilsad Cigdem
Dilşad Çiğdem Sever
D.Ç.Sever
D., Sever
D.,Sever
S.,Dilşad Çiğdem
Sever, Çiğdem
Sever Çiğdem
Job Title
Doçent Doktor
Email Address
cigdem.sever@atilim.edu.tr
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

28

Articles

21

Citation Count

0

Supervised Theses

7

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 28
  • Article
    TÜRKİYE’DE DÜZENLEYİCİ KURUMLARIN YAPISI, İŞLEVİ VE DÖNÜŞÜMÜ
    (AÜHFD, 2017) Sever, Dilşad Çiğdem; Law
    İlk olarak ABD’de ortaya çıkan ve 1970’lerden itibaren yeni bir işlev ve yapıyla pekçok ülkede benzer ortak özelliklerle yaygınlaşan düzenleyici kurumlar Türkiye’de de önemli bir işleve sahip olmuşlardır. Ancak idari ve siyasi kültür, ekonomik sistem ve idari teşkilatların yapısal özellikleri gibi etkenler nedeniyle bu kurumların işlev ve yapısı ülkeden ülkeye farklılaşabilmektedir. Temelde kurumsal özerklik ve karar organlarının bağımsızlığı nitelikleriyle ve ekonomik kamu düzenine ilişkin kolluk işlevleriyle düzenleyici kurumlar neo-liberal politikaların uygulanmasında etkili bir role sahip olmuş ve Türkiye’de kurulmalarının ardından geçen süre içerisinde daha iyi anlaşılmış, aynı zamanda idari teşkilatta yaşanan dönüşümden etkilenmişlerdir. Yerinden yönetim içerisinde yer alan bu kamu kurumlarıyla ilgili mevzuatta çok sık ve köklü değişiklikler yaşanmış ve genel bir eğilim olarak bu kurumlar üzerinde merkezi idarenin yetkilerinde bir artış yaşanmıştır.
  • Article
    AKADEMİSYENLERİN ÖZGÜRLÜKLERİ
    (Güncel Hukuk, 2017) Sever, Dilşad Çiğdem; Özenç, Berke; Law
    Akademik özgürlük. AYM'nin ifadeleriyle "özgür düşünce ve özgür çalışmaya elverişli bir ortam"da "gerçeği bulma" ve "yurttaki hareketleri izleyip eleştirme" amaçlarına yönelir.
  • Article
    Hukuk Öğrencilerinin Cinsiyet Eşitliği Algısı: Ankara’da Bir Saha Çalışması
    (2017) Sever, Dilşad Çiğdem; Law
    Türkiye’de kadın hareketinin gündeminde cinsiyetçi ve eşitsiz normlar kadar cinsiyetçi mahkeme kararları da önemli bir yer tutar. Mahkeme kararları cinsiyetçiliğin yeniden üretildiği bir alan olabilmektedir ve norm düzeyinde sorunlar çözülse bile çözülemeyebileceğinden eşitsizliği derinleştirmektedir. Yargıçlar bakımından gündeme gelen bu eşitlik algısı sorununun kökenini arayabilmek adına Ankara’daki Hukuk fakültelerinde okuyan lisans öğrencilerine bir anket uygulanarak onların cinsiyet eşitliği konusundaki algısı ölçülmüştür. Ankara’da altı üniversitenin (Ankara, Atılım, Başkent, Çankaya, Gazi ve Ufuk Üniversiteleri)2 hukuk fakültelerinde yapılan toplam 483 ankette öğrencilerin hem gündelik hayatlarındaki, hem de hukuki anlamda cinsiyet eşitliği algısına ilişkin sorular sorulmuştur. Anket “kesinlikle katılıyorum”dan “kesinlikle katılmıyorum”a kadar giden birden beşe kadar aşamalı cevaplar şeklinde uygulanmıştır. Öğrencilere gündelik hayattaki eşitlik algıları, pozitif ayrımcılığa ve devletin eşitliğin sağlanmasındaki rolüne yaklaşımları, kadına karşı eviçi şiddet, Anayasa Mahkemesinin verdiği bazı kararlar özelinde ve Medeni Kanun değişikliği sırasında çok tartışılan ve eleştirilen konular doğrultusunda sorular yönlendirilmiştir. Bu anketin yanı sıra anket uygulanan Fakültelerin müfredatları ve ilgili ders kitapları da incelenmiştir. Ankara’da sadece Ankara ve Atılım Üniversitesinde doğrudan konuyla ilgili ders verildiği anlaşılmış; bunun dışında ders kitaplarında cinsiyetçi söylemler bulunmasa da konuya genellikle değinilmediği, kitapların cinsiyete ve eşitlik sorununa duyarsız olduğu görülmüştür.
  • Article
    HAPİSHANE İDARELERİNİN YETKİLERİ VE HAPSEDİLEN HAKLARININ SINIRI
    (TBB Dergisi, 2017) Sever, Dilşad Çiğdem; Law
    Bir kamu hizmeti sunan hapishane idarelerinin kullandığı yetkiler ile hapsedilenlerin idare ile ilişkileri diğer idari örgütlere göre özgün niteliklere sahiptir. İnsan haklarına duyarlı olan bu alanda son yıllarda Anayasa Mahkemesi hem anayasaya aykırılık, hem bireysel başvurularda çeşitli kararlar vermeye başlamıştır. Çalışmada genel bir sorun olarak başta yaptırım uygulama yetkileri olmak üzere hapishane idarelerinin yetkileri ile hapsedilen haklarının sınırı sorunu AİHM’in ve Anayasa Mahkemesi’nin konuyla ilgili kararları çerçevesinde incelenmiştir.
  • Article
    HUKUK EĞİTİMİNE FEMİNİST BİR BAKIŞ VE YÖNTEM ARAYIŞLARI
    (Hukuk Kuramı, 2017) Sever, Dilşad Çiğdem; Law
    Hukuk eğitimindeki ana akım anlayış, nesnellik iddiasına karşın kendi ideolojisini taşımakta ve aktarmaktadır. Özgürlükçü, çoğulcu ve katılımcı olmayan, eleştirel düşünceyi teşvik etmeyen hukuk eğitimi, hukuk uygulamasında da etkisini göstermektedir. Feminizmin geliştirdiği eleştiri hem içerik, hem yöntem olarak alternatif bir eğitim ihtiyacını vurgular. Bu bağlamda, eleştirel pedagojinin çizdiği yoldan ilerleyen feminist pedagoji hukuk eğitiminde yeni bir yöntem arayışında yol göstericidir. Çalışmada Türkiye’de hukuk eğitiminde kadınların daha fazla temsil edilmesi gereği, norm odaklı yığmacı eğitim modeli yerine diyaloga dayalı ve alternatif modeller geliştirilmesi, müfredatların doğrudan veya örtük olarak cinsiyetçi ya da cinsiyete duyarsız yapısı, eğitim ve hukuk kültüründe dönüşüm olanakları ele alınmıştır.
  • Article
    Citation Count: 0
    Kamu Denetçiliği Kurumu'nun İki Tavsiye Kararı Üzerinden Eğitim Hizmetlerinde İdarenin Farklı Muamele Yükümlülüğünü Düşünmek
    (2016) Sever, Dilşad Çiğdem; Law
    İdare hukukunda eşitlik ilkesi, bir yandan aynı durumdakilere aynı muamele edilmesini, diğer yandan da farklı durumdakilere farklı muamele edilmesini gerektirir. Eşitlik ilkesi daha çok aynı durumdakilere farklı muamelenin haksız olduğu ve ayrımcılık oluşturduğu durumları akla getirmekle birlikte farklı durumdakilere aynı muamele edilmesi de eşitlik ilkesine aykırı olacaktır. Yazıda Kamu Denetçiliği Kurumu'nun (KDK) eğitim hakkından eşit yararlanma taleplerine ilişkin iki tavsiye kararı incelenmiştir. Bu kararlar idarenin farklılıkları gözeterek farklı muamele etme yükümlülüğü ve bunun kapsamına ilişkindir. Kararlardan birinde gayrimüslim öğrencilere farklı muamele edilme biçiminin ayrımcılığa yol açıp açmadığı sayısal veriler doğrultusunda incelenmiş; otistik öğrencinin girdiği sınavda diğer öğrencilerle aynı muameleye tabi tutulmasında ise engelinin dikkate alınması gerektiği yorumuyla nitel bir değerlendirme yapılmıştır.
  • Article
    Citation Count: 4
    Adalet Hizmetlerinden Doğan Malî Sorumluluk
    (2016) Sever, Dilşad Çiğdem; Law
    Adaletin sağlanmasına yönelik hizmetler bir yandan yargılama işlevi, diğer yandan idari işlevi içeren geniş bir kapsama sahiptir ve bu hizmetlerin iyi yürütülmemesi ile adil yargılanma hakkı arasında önemli bir ilişki bulunmaktadır. Yargısal ve idari makamların idari nitelikteki faaliyetleri söz konusu olduğunda idarenin sorumluluğuna ilişkin esaslar uygulanmakla birlikte esas sorunlu alan yargısal nitelikteki ya da karma nitelik taşıyan faaliyetlerdir. Bu tür işlemler söz konusu olduğunda bir yandan yargı bağımsızlığı ve yargısal kararların kesin hüküm niteliği, diğer yandan ise genel anlamda devletin hesap verilebilir olması ilkeleri arasında bir denge gözetilmesi gerekmektedir. Bu denge kurulurken yargısal işlemlerden dolayı sorumluluk diğer kamu görevlilerinin sorumluluğundan ayrıştırılabilecekse de Türkiyedeki düzenlemeler bu konuda yeterli gelmemektedir.
  • Article
    DESTAN MI, İHLAL Mİ?: AİHM’İN TEMMUZ 2013 TARİHLİ ÜÇ KARARI ÜZERİNE
    (2017) Sever, Dilşad Çiğdem; Law
    Gezi direnişi hakkında bir hukukçu gözüyle yazmak hukuka aykırılıkların çokluğu nedeniyle bir yandan kolay, bir yandan da çok zor. Bir tarafta polisin destan yazdığı söylemi ve Gezi olaylarında yargısal süreçlerin adalete içkin sorunları, diğer tarafta AİHM’in sadece Temmuz ayında verdiği üç karar da bu ikilemin bir parçası. O yüzden bu yazıda “hukuk” yazabilmek adına AİHM’in Türkiye’de gösterilere yapılan müdahalelerle ilgili Temmuz ayında birer hafta arayla verdiği üç karar ve bu kararların sonrasına ilişkin süreci ele alma yolu tercih edildi.
  • Article
    YARGI KARARLARINDA SAĞLIK HİZMETLERİNDEN YARARLANMA HAKKI
    (2017) Sever, Dilşad Çiğdem; Law
    Sağlık hakkının bir parçası olarak sağlık hizmetlerinden yararlanma hakkı ve bu bağlamda devletin yükümlülüklerinin kapsamı sosyal haklar içerisinde çok tartışılan bir konudur. Bu hakkın kapsamının ve sınırının belirlenmesinde yargıya son derece önemli bir rol düşmektedir. Bu nedenle çalışmada Anayasa Mahkemesi, Danıştay ve Yargıtay’ın konuyla ilgili bazı kararlarından hareketle bu sınırı çizmek konusunda nasıl bir yaklaşıma sahip oldukları izlenmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda sağlık hizmetlerinin özel kişilere gördürülmesi ve devletin yurttaşların sağlık hizmetleri karşılığında yaptığı ödemenin düşmesi, devletin sunduğu sağlık hizmetlerinin özel kişiler eliyle görülmeye başlanması gibi yeni eğilimler karşısında mahkemelerin sağlık hakkının sınırını nasıl değerlendirdiği ele alınmıştır. Özelikle 2000’lerden itibaren Anayasa Mahkemesinin bu konuya özgü olarak pasif bir tutum sergilediği ve sosyal devlete, sosyal haklara ilişkin yasakoyucunun takdir yetkisini geniş yorumladığı gözlenmiş; buna karşılık sağlık hizmetlerinin bedelinin yurttaşlara doğrudan yansımasına ilişkin konularda Danıştay’ın sosyal hakları ve sosyal hakların sınırına ilişkin normları farklı yorumladığı görülmüştür.
  • Master Thesis
    2005 Irak Anayasası'nda federalizm
    (2018) Sever, Dilşad Çiğdem; Sever, Dilşad Çiğdem; Law
    Federalizm Dünyada ABD, Rusya, Avustralya gibi ve bir çok devlet tarafından kullanılan bir sistemdir. bu sistem Devlet içinde Merkezi Hükümetin yanı sıra birden çok Hükümetten oluşmaktadır, yani Merkezi Hükümet dediğimiz Federal Devletin içinde bölge veya eyaletlerden oluşan Hükümetlerde vardır , bu birimlere Federe Devlet ismi verilmektedir, ve her federe devletin kendine özgü Anayasası Vardır, Ancak bu anayasanın federal devletin Anayasasıyla çelişmemelidir. Federal sistemde merkezi hükmet ve Bölgesel hükümet arasında bir yetki paylaşımı vardır, bu yetkiler ülkelerin anayasasında belirlenmektedir ve bu anayasanın katı olması gerekmektedir, ayrıca bu yetkileri güvence altına alan bir yüksek mahkemenin varlığına gerek vardır. Irak Cumhuriyeti bu sistemle yeni tanışmıştır, önceden Üniter bir devlet olan Irak 2003'ten sonra rejimin değişmesiyle birlikte ve daha sonra bu süreçte 2005 Anayasasında Federal sisteme geçiş yapmıştır. çalışmada ilk önce federal sistemi daha yeni benimseyen 2005 Irak Cumhuriyeti Anayasasını özellikleri incelenmiştir . Irak'taki federalizm, etnik ve idari temele dayanmaktadır: Bir yandan, etnik temelde bir bölgenin kurulmasını öngörmekte ve öte yandan, idari bir zeminde bir vilayete veya birden fazla vilayete bir bölge kurulması hakkını tanımaktadır. Bu sistem, dünyadaki federal deneyimler arasında bir emsal teşkil eder çünkü bölgelerin - idari ve etnik temelde kurulmasına izin verilmiştir. Oysa dünyada kurulan bazı federal sistemler mezhepçilik ve milliyetçilik farklılıklarına çözüm olarak ortaya çıkmıştır, örneğin İsviçre'de Federalizm dini bloklar arasındaki farklılıklara bir çözüm olarak, Belçika'daysa etnik ve dilsel nedenlerle kurulmuştu. Dünyadaki federal sistemlerle kıyaslandığında, Irak anayasasının bölgelere verdiği yetkilerin, diğer örneklere oranla çok daha fazla olduğunu görebiliyoruz. Örneğin on dokuzuncu yüzyılın ortalarında iç savaşa kapılan ABD ve bu savaşın en büyük nedenlerinden biri olan merkezi otorite pahasına eyaletlere verilen geniş yetkiydi. Kuzeydeki eyaletlerin, güneydeki ayrılık isteyen eyaletlerin karşısında zafer elde ettikten sonra merkezi otoriteye ülkenin birliğini koruyan geniş yetkiler verilmişti. Irak'ta federal sistemle birlikte idari adem-i merkeziyetçilik benimsenmiştir. İdari adem-i merkeziyet uyarınca, vilayetlere basit bir yürütme yetkisi verilmektedir; bu,- ulusal azınlıkların isteklerini yerine getirecek ve bu azınlıkların meşru haklarından yararlanmasına izin verecek bir sistemdir.