1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Tufan, Mehtap"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Demografik Özelliklerin Dijital Güven Üzerindeki Etkisi
    (2023) Tufan, Mehtap; Toker, Sacip; Information Systems Engineering; 06. School Of Engineering; 01. Atılım University
    Güven, insan yaşamının hemen her alanında önemli bir rol oynayan ve insanların yaşamlarını etkileyen bir faktördür. Teknolojik yeniliklerle birlikte çevrimiçi ortamlarda da önem kazanmıştır. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı demografik özelliklerin özellikle yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi, şehir büyüklüğü ve gurbetçi olmanın dijital güven üzerindeki etkisini incelemektedir. Ayrıca bu çalışma, On Maddelik Kişilik Envanteri kullanılarak ölçülen kişilik ile dijital güven düzeyi arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. e-Güven Anketi, dijital güven düzeyini ölçmek için kullanılmakta ve teknoloji, insan ve süreç olmak üzere üç seviye altında on bileşen içermektedir. Bu çalışmada 36 farklı ülkeden 5329 katılımcı çevrimiçi anketi doldurdu. 2189'u kadın, 2670'i erkek ve 470'i kendini LGBT-Q olarak tanımlamıştır. MANOVA'nın parametrik olmayan bir alternatifi olan Munzel-Bruner analizi, her bir demografik özellik ve dijital güven bileşenleri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar, yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi, şehir büyüklüğü ve gurbetçi olmanın dijital güveni etkileyen faktörler olduğunu ortaya koymuştur. Ek olarak, Spearman korelasyon katsayısı, dışadönüklük, uyumluluk, vicdanlılık, duygusal istikrar ve deneyime açıklık olmak üzere beş kişilik boyutunun dijital güven ile ilişkili olduğunu ortaya koymuştur.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    The Effects of Computer-Aided Concept Teaching With the Direct Instruction Model on Concept Acquisition of Students With Intellectual Disabilities
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2025) Tufan, Mehtap; Yildirim, Soner; Altunay, Banu; Information Systems Engineering; 06. School Of Engineering; 01. Atılım University
    This study aimed to develop and evaluate a technology-based instructional tool using the Direct Instruction Model (DIM) for teaching geometric concepts - cube, cylinder and cone - to students with mild intellectual disabilities (ID). The 'Shape Finder' application was designed following DIM principles and assessed using a multiple probe design across participants. Four students with mild ID, their three teachers and six special education experts participated. Data collection involved app-based performance metrics, observations and interviews. Results indicated that the Shape Finder effectively supported students' acquisition, retention (up to five weeks), and generalisation of the targeted geometric shapes to real-world objects. Interviews confirmed the application's social validity. The findings highlight that integrating evidence-based instructional models with technology can enhance concept learning for students with mild ID, facilitating both short-term gains and long-term retention. This study underscores the potential of well-designed digital tools in special education to support conceptual understanding and generalisation across contexts.