Browsing by Author "Javed, Nofal"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Tyre Slip Control Methods for Electric Vehicles(2021) Javed, Nofal; Ertan, Hulusi Bülent; Alhajdıbo, Moustapha; Electrical-Electronics Engineering; 06. School Of Engineering; 01. Atılım UniversityBu araştırmanın amacı, Matlab'ın Simulink'inde bir elektrikli araç modeli oluşturmaktır. Değerlendirmeye alınan araç tipi 4×4 tamamı tek teker çalışan akülü elektrikli araçlardır 1080 kg boş ağırlığa sahip araç, tüm tekerlekler aynı yol koşullarında çalışır. Newton'un hareket yasası, modeli tasarlarkenki temel yaklaşımdır. Çekiş kontrol sistemi (TCS) ile birlikte kilitlenmeyi önleyici fren sistemi (ABS), modelin şemasını oluşturan birincil bakış açısı olarak takip edilen kontrol teknikleridir. Model oluşturulduktan sonra simülasyon sonuçları farklı parametreleri verir, yani uzunlamasına hız, yanal hız, sapma hızı, uzunlamasına ivme, yanal ivme, sapma ivme, elektrikli bir aracın tekerleklerine etki eden farklı türden kuvvetler vb. Araştırmanın amacı, elektrikli aracın slip değerini (senkronize hız ve rotor hızının arasındaki fark) bulmaktır. Takip ettiğim lastik modeli Pacejka lastik modelidir, bir diğer deyişle sihirli lastik formülü. Slip, farklı direksiyon değerleri uygulayarak farklı sonuçlar verir, direksiyon açısı değerleri -30º ila + 30º arasında alınır. Slip de farklı yol koşullarına, örneğin ıslak, kuru, karlı veya buzlu olmasına bağlı olarak değişir. Önerilen modelde kuru yol koşulları dikkate alınmıştır. Slip elde edildikten sonra üç farklı kontrolör yaklaşımı ayrı ayrı sağlanmıştır. Önerilen kontrolör teknikleri orantılı-integral-türev kontrolör (PID), kayan mod kontrolörü (SMC) ve bulanık mantık kontrolörüdür (FLC). farklı yol koşulları (yani kuru asfalt, ıslak asfalt, kar ve buz) dikkate alınır. Kayma aralığı her zaman 0 ile 1 arasındadır. Üç tip kontrolör de geri besleme kontrolörleridir, bu da elde edilen çıktının elde edilen hatayı en aza indirmek için kontrolöre girdi olarak geri verileceği anlamına gelir. Kontrolörler, yani PID, SMC ve FLC uygulandığında, üç ayrı kontrolörün tümünün sonuçları elde edilir ve ardından karşılaştırmalar, her bir kontrolörden tek tek gerçekleştirilir. Önerilen elektrikli araç üzerinde gerçekleştirilen sonuçlar, FLC'nin üç kontrolör tekniği arasında en iyi sonucu verdiği yönündedir.