1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bilir, Seda"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Peter Shaffer'in Güneşin Görkemli Avlanişi, Küheylan ve Amadeus Oyunlarindaki Karakter Çatişmalari
    (2007) Bilir, Seda; Vale, Marcia; Vale, Marcia; Vale, Marcia; Department of English Language and Literature; Department of English Language and Literature
    ÖZBu tez, Peter Shaffer'in Güneşin Görkemli Avlanışı, Küheylan ve Amadeus adlı üç oynundaki karakter çatışmalarını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada metin analizi metodu uygulanmıştır. Analiz öncesinde, karakter çatışmasının önemi ve türleriyle ilgili temel bilgi verilmiştir. Analiz boyunca ise, karakterler, ilişkileri, ve yaşadıkları çatışmalar zaman, yer ve çatışmaların sonuçları göz önünde bulundurularak incelenmiştir. Sözü edilen üç oyunda da Shaffer, iki karşıt kişilik yapısını temsil eden karakter çiftleri yaratmıştır, ve bu zıt karakterlerin karşılaşmalarıyla ortaya çıkan çatışma üzerinde durmuştur. Shaffer çatışma halindeki karakterlerini her bir oyunda farklı bir dönem içinde anlatmıştır: Güneşin Görkemli Avlanışı'nda onaltıncı yüzyıldaki İspanya ve Peru, Küheylan'da yirminci yüzyıl İngiltere'si, ve Amadeus'ta onsekizinci yüzyıl Viyana'si resmedilmiştir.Çatışmalar tarafından sıkıştırılmış karakterler üç oyunda da bir tür değişim yaşar ve inançlı ya da tukulu karakterle karşılaştıktan sonra kişisel bir farkındalığa ulaşır. Bu kişisel farkındalık süresi boyunca, Shaffer sıklıkla ibadet temasının altını çizer. Güneşin Görkemli Avlanışı'nda Pizarro Athauallpa'nın inancının ona ihtiyaç duyduğu ruhani gücü verebileceğine inanır, Küheylan'da Dysart Alan'ın ilkel ve tutkulu tapınmasının kişiliğine katkısını farkeder, ve Amadeus'ta Salieri sınırlı yeteneğini görür ve bu da onu Tanrı ile bir savaşa sürükler. Pizarro, Dysart, ve Salieri'nin ulaştığı kişisel farkındalıklar üç oyunun da sonu için felaketler hazırlar. Athauallpa ölür ve Pizarro umudunu yitirir; Dysart tedavisine devam edip, Alan'in içindeki tutkuyu öldürmek zorunda kalır; ve Salieri Mozart'a bir suikast düzenler, kendisi de intihar eder. Sonuç olarak, üç oyun farklı tarihsel süreç ve coğrafyalara aittir, ancak yine de birbirini tamamlayan iki karakter arasindaki kişisel çatışma teması belirgin olarak ortaya çıkmaktadır. Bunun da ötesinde, oyunların herbirinde karakterlerin yaşadıkları çatışmalar kişisel farkındalığa yol açar; ancak bu farkındalık karakterler için zamanla yıkıma dönüşür.