Browsing by Author "Arslan, Metin"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Satın Alma Niyetlerinin Etkileyen Faktörler(2023) Arslan, Metin; Orta, İrem Metin; Department of Psychology; 02. School of Arts and Sciences; 01. Atılım UniversityTürkiye'de nüfusun artmasıyla birlikte tüketicinin hangi ürünleri kullanacağına ilişkin tercihlerinin çevre üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğu görülmektedir. Bununla birlikte bir çok işletme, rekabet avantajı elde etmek veya çevreye yönelik hassasiyet nedeniyle tüketicilere çevre dostu ürünler sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin çevre dostu ürünleri satın alma niyetini belirleyen etmenleri ortaya koymaktır. Planlı Davranış Kuramı bağlamında tüketicilerin tutumunu bir aracı değişken olarak ele alan bu çalışma, çevresel kaygının, algılanan fiyatın, kalite ve risklerin tüketicilerin çevre dostu ürünleri satın alma niyetlerine etkilerini incelemiştir. Buna göre kaygının, algınan fiyatın, kalitenin ve risklerin, tüketicilerin hem çevre dostu ürünlere karşı tutumlarını, hem de satın alma niyetlerini etkileyeceğini beklenmektedir. Çalışmada kolayda örnekleme yöntemi benimsenmiş ve üniversite öğrencilerine internet üzerinden çevrimiçi anket dağıtılmıştır. Önerilen modeli test etmek amacıyla Yapısal Eşitlik Modellemesi uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçları, çevresel kaygı, algılanan fiyat, kalite ve risklerin çevre dostu ürünlere yönelik tutumlar üzerinde anlamlı etkileri olduğunu ve bu tutumların bireylerin çevre dostu ürünleri satın alma niyetini etkilediğini göstermiştir. Tüketici tutumları, çevresel kaygının ve algılanan kalite ve fiyatın satın alma niyetleri üzerindeki etkisine kısmen aracılık ederken, algılanan risklerin satın alma niyetleri üzerindeki etkisine tam olarak aracılık etmiştir. Bu çalışma, tüketici tutumlarının çevre dostu ürünleri satın alma niyetini belirleyen en önemli etmenlerden biri olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca çevresel kaygının, pazarlamada algılanan riskleri azaltabilecek ve mevcut çevre dostu ürünlerin kalite ve fiyatlarının tüketiciler tarafından kabulünü artırabilecek önemli bir etmen olduğunu vurgulamaktadır.